"בראייה לאחור, הייתי נמנע מלפנות יישובים בצפון כמו יערה, בצת ולימן. ההישג הכי גדול של חיזבאללה זה העובדה שיש עשרות אלפי מפונים בצפון": האמירה של מפקד פיקוד הצפון, אלוף אורי גורדין, בערב החג ביום שלישי האחרון בפגישה עם תושבי מנות שבגליל המערבי, פחות מחמישה קילומטרים מגבול לבנון, עוררו תגובות חלוקות ביישוב - שלמרות החלטת הממשלה על פינויים בצבא החליטו שלא להמליץ על כך.
אלוף גורדין בטקס לציון 18 שנים למלחמת לבנון השנייה
(צילום: דובר צה"ל)

לראשונה מאז שחיזבאללה תקף את ישראל כ"זירה תומכת" ברצועת עזה כבר ב-8 באוקטובר, נפגשו התושבים עם בכירי פיקוד הצפון, אלוף גורדין, ותת-אלוף במיל' אלון פרידמן, בשיחה סגורה, שנאסר להכניס אליה מכשירים סלולריים או לתעד אותה.
אחרי שמונה חודשים של חיים באזור לחימה שהפך ל"רצועת ביטחון", הגיעו התושבים למפגש כשהם טעונים ומתוסכלים מהזמן הארוך שחלף - ושבמהלכו עדיין לא קיבלו מענה על הצרכים והמצוקות שלהם מהמדינה. בגלל שעד כה אף גורם רשמי בממשלה לא פנה אליהם, את השאלות הקשות הם הפנו לקצינים הבכירים. התושבים שאלו את גורדין על מצבם הביטחוני והכלכלי של היישובים שלא פונו, והביעו דאגה נוכח הכוונה לצמצם בשבוע הבא את היקף המשרתים במילואים בכיתות הכוננות - לצד החשש הכבד מחדירה קרקעית ותת-קרקעית של מחבלי חיזבאללה.
התושבים הדגישו בפני הקצינים בכירים את היעדר הפיצוי לעסקים שמקור פרנסתם בענף התיירות שהושבת לגמרי, וסיפרו כי רבים מהשכירים נאלצים להישאר בביתיהם עם הילדים ולא לצאת לעבוד בשל המצב והיעדר מענה חינוכי מספק. כמו כן, הם ביקשו לדעת מה הצפי להימשכות מצב הלחימה ודרשו שיחולקו נשקים לכל בית האב כפי שהיה בעבר.
במהלך הפגישה, כפי שהעידו לפחות ארבעה מהמשתתפים בה, השיב אלוף גורדין כי הוא מבין את מצוקותיהם ומכיר ב"שגרת החירום" ביישוב. על רקע הבג"ץ שהגישו נציגי היישובים שלא פונו, בדרישה מהממשלה כי תכיר במצבם המורכב ותיתן להם מענה - ובו העמדה הרשמית של פיקוד הצפון הייתה כי ניתן לקיים שגרה ואספקת שירותים חיוניים, התחייב גורדין בפגישה כי יעביר להם מסמך בחתימתו המכיר בכך שלא ניתן להתנהל ביישובים אלו כבשגרה.
השיחה כאמור עסקה בין היתר בחששות של התושבים מכוחו של חיזבאללה הפועל בגבול. גורדין טען בפניהם כי צה"ל השמיד את כל המוצבים הקדמיים הגלויים, וגם חלק מהנסתרים, של ארגון הטרור הלבנוני. לדבריו, כך סיפרו, צה"ל ערוך היטב להגנה מפני חדירה קרקעית של כוחות רדואן, כשהתפיסה המערכתית היא שכיתות הכוננות הן חלק משכבות ההגנה במרחב. הוא הסביר להם כי צמצום הכוחות בכיתות הכוננות ביישובים שאינם צמודים לגדר מחויב המציאות לדעתו בשל המשמעויות הכלכליות והמשאבים שגיוס כזה דורש והבטיח להם שיש מענה ביטחוני מספק לאיומים.
1 צפייה בגלריה
מפקד פיקוד הצפון, אלוף אורי גורדין, נפגש אתמול (א׳) עם ראשי הרשויות בצפון
מפקד פיקוד הצפון, אלוף אורי גורדין, נפגש אתמול (א׳) עם ראשי הרשויות בצפון
מפקד פיקוד צפון בפגישה עם ראשי היישובים בצפון
(צילום: דובר צה"ל)
בעקבות דרישתם שצה"ל יחדול מאסטרטגיית "ההגנה הקטלנית" ויעביר את המלחמה לשטח לבנון, אמר גורדין למשתתפים כי לדעתו יש למצות את האפשרות להסדר מדיני אך להערכתו הסיכויים לכך הם נמוכים. הוא הדגיש בפניהם כי הסדר מדיני שירחיק את חיזבאללה מהגבול, פעולה צבאית או מלחמה בצפון לשם השגת המטרה, יתאפשרו רק לאחר סיום הפעולה בדרום.
"זו הפעם הראשונה שמדברים איתנו אנשי צבא ומודים שהם מכירים בכך שהחיים שלנו פה רחוקים מלהיות שגרה", אמר יו"ר ועד היישוב מומי בר כליפא, שציין שהוא מסכים עם הודאת האלוף שפינוי היישובים שאינם צמודים לגבול היה טעות. "ברור לנו כי אם לא היו מפנים את היישובים האלו, הצבא היה חייב כבר להיכנס ולעשות מהלך ולא להשאיר את המצב כמו שהוא עכשיו. עצוב לומר זאת אבל המדינה הייתה חייבת לתת תשובות אם חיזבאללה היה פוגע באנשים, אבל כשרכוש נפגע אז היא מעדיפה להשאיר את המצב כמו שהוא".
בשבוע שעבר, בעקבות מתקפת הכטבמ"ים על הכוח הצבאי סמוך לחורפיש צה"ל הודיע כי בהתאם להערכת המצב, ההחלטה לצמצום כיתות הכוננות בפיקוד הצפון תידחה בשבועיים. כשבוע לפני כן, בצבא הודיעו שהחליטו לדלל את הכוחות ביישובים שלא פונו, ונותרו המקומות המאוכלסים הראשונים מול הגבול.
בפיקוד הצפון עומדים על כך שמספר המגויסים מקרב התושבים חייב להיחתך. ביישובים כמו קצרין יקוצצו כ-50% ובמנות הדילול יהיה בשיעור נמוך יותר. "כיתת הכוננות נותנת גם מענה ביטחוני, מענה לחדירה ביישוב, גם כיבוי אש וגם בפגיעה של טילים בבתים. הם אמורים לתת מענה ראשוני לפינוי הריסות", הסביר בר כליפא. לדבריו, "מפקד הפיקוד אמר בעדינות שההחלטה מגיעה מחישוב כלכלי יותר מאשר חישוב צבאי ובעיניי זו טעות גדולה, כי המצב מסלים ותרחיש שריפה ופגיעה בבתים הוא לא מנותק מהמציאות. עלינו לוודא שיש פה מספיק כוחות שידעו לתת מענה זמין ומיידי".
עו"ד אלעד סוויסה, שהשתתף במפגש, סיפר בשיחה עם ynet שיצא ממנו מתוסכל. "איך יכול להיות שהצבא מסביר שוב ושוב שהשיקול לפנות את היישובים היה על בסיס השאלה האם ניתן לקיים בהם שגרה?", תהה סוויסה. הוא ציין כי הוא מקווה שהאלוף יעמוד במילתו ויסייע לתושבים לקבל את הסעד מהמדינה, שלדבריו מתנערת מאחריותה בשל עמדת הצבא שנשלחה בעתירה לבג"ץ. "מי שיכול להרשות לעצמו כלכלית עזב את היישוב. אנשים העמידו פה בתים למכירה וחצי מהמושב ריק". הוא ורעייתו עזבו את ביתם בחודש אוקטובר, ובמשך חצי שנה גרו בבית אביה בבואנוס איירס, בירת ארגנטינה. אימו של סוויסה התארחה אצל משפחה דרוזית בעוספיא.
דובר צה"ל מסר בתגובה: "במהלך השיחה הבהיר אלוף הפיקוד כי הבחירה לפנות את היישובים המדוברים התקבלה בהתאם להערכת המצב המבצעית. בניגוד לטענות, האלוף לא אמר כי היה נמנע מפינוי היישובים".