משפט נתניהו, הבוקר
(צילום: גיל יוחנן)

בבית משפט המחוזי בירושלים נמשכה היום (שלישי) החקירה הנגדית של החוקרת פולינה גובזמן קריב בידי עורך דין ז'ק חן, סנגורם של הנאשמים שאול ואיריס אלוביץ' שנאשמים בשוחד בתיק 4000 (בזק-וואלה), בו נאשם גם ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו בשוחד, מרמה והפרת אמונים. חן טען בחקירה הנגדית של מי שהשתתפה בחקירות של בזק ברשות לניירות ערך כי אלוביץ' הושפל, והציג סרטונים שמעידים על כך. בנוסף טען כי הופעל על בעל השליטה לשעבר בחברת בזק לחץ כדי שיחתום על הסכם עד מדינה.
"מבחינתי המטרה היא להגיע לחקר האמת, אמרתי שעד מדינה זו אחת הדרכים", העידה גובזמן. עו"ד חן סיפר על פשיטה בביתו של אלוביץ': "את וקנר (חוקר המשטרה אורי קנר - ג.מ) לוקחים אותו לחקירה", עימת את החוקרת. לדבריו, "החקירה הייתה משפילה ולוותה בצעקות רבות".
4 צפייה בגלריה
שאול אלוביץ'
שאול אלוביץ'
שאול אלוביץ'. החוקרים לעגו לו: "לסדר לך להיות מאבטח?"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
היא השיבה: "מדובר בחשוד מרכזי עם חשדות חמורים, חקירה היא אף פעם לא אירוע נעים. חקירה זה לא פיקניק. המטרה לא הייתה להשפיל". חן טען כי נעשה שימוש בבני משפחתו שנעצרו אף הם, אור בנו ואיריס רעייתו, כדי להשפיע עליו. "ייתכן שחוקר דיבר על אפשרות לעד מדינה, שוב, זו אחת הדרכים להגיע לחקר האמת", השיבה.
לדבריה, "ביום הראשון לחקירתו, אלוביץ' הכחיש שהייתה פגישת שיבוש. נאמר לו שאילן ישועה (מנכ"ל וואלה לשעבר - ג.מ) אומר שהייתה פגישה כזו - הוא אמר שישועה משקר. היו פערים בין גרסת אלוביץ' לראיות שהיו בידיי".
סנגורו של אלוביץ' הקרין סרטון מתוך חקירתו, שבה נשמע החוקר אומר לו: "אתה נשכב פה על הגדר בשביל כלום". גובזמן הסבירה: "זה אומר ש'אתה לא מספר את האמת בחדר, זה לא שווה את זה בשביל אנשים אחרים'. אני מניחה שהחוקר התכוון לראש הממשלה נתניהו ובני המשפחה. לא יודעת למה התכוון".
4 צפייה בגלריה
פולינה גובזמן קריב
פולינה גובזמן קריב
פולינה גובזמן קריב. "חקירה זה לא פיקניק"
(צילום: גיל יוחנן)
בקטע אחר הטיח קנר באלוביץ' "אני אסדר לך עבודה כמאבטח בסופר, רוצה? 'לפתוח תיק בבקשה'". לטענת חן, "זו השפלה לו ובז לאנשים שעובדים כמאבטחים". בשלב זה הודתה החוקרת שהעידה: "אני לא הייתי אומרת את המילים האלו. לי לא היה נעים לשמוע את זה בחקירה. אני לא חושבת שזה מקדם אותה". בסרטון אחר היא תועדה צוחקת לאחר הערתו של החוקר שאמר לאלוביץ': "רציתי להביא לך מגנומטר שתראה איך עובד שומר בסופר". היא התנצלה: "צחקתי כן. זו לא הייתה התגובה הנכונה. הייתי יכולה להתנהל בצורה יותר נכונה".
בסרטון נוסף היא תועדה צועקת על אלוביץ' - הפעם הסבירה: "לפעמים הטונים עולים בחקירה. חקירה זה אירוע לא פשוט, בסוף אני צריכה לשבת עם בן אדם שישתף פעולה ויספר את האמת. לכן יש שיטות חקירה שונות - כולל צעקות".
עו"ד חן המשיך להציג סרטונים מחקירות, בין היתר נאמר לאלוביץ': "שאול אתה בן אדם בן 70, אם אתה רוצה שאת שארית חייך תשב בכלא וגם אשתך ואור יישבו...". הסנגור טען כי "החריפו את השימוש בבני משפחה", ושאל את החוקרת האם זה לגיטימי. היא הסבירה שכן: "אני לא הייתי אומרת את זה. אבל מותר לו".
4 צפייה בגלריה
ז'ק חן
ז'ק חן
"זו השפלה לו ובז לאנשים שעובדים כמאבטחים". עו"ד ז'ק חן
(צילום: יואב דודקביץ')
לדבריה, בשלב מסוים עלתה האפשרות שאלוביץ' יהיה עד מדינה, ובמקרה מסוים היא הסבירה לו שהדבר כדאי לו: "יש ביקוש, אנשים מבינים שמי שמגיע ראשון מרוויח, השני כבר לא מקבל כלום". "אני לא יודעת מי העלה את זה במקרה הזה, אבל זה שיח שהתנהל", הסבירה לשופט משה בר-עם.

המפגש בין אלוביץ' לרעייתו שנאזקה: "שברה לי את הלב"

עו"ד חן גם סיפר על תקרית במתקן משטרתי, ובה לדבריו הוליכו את איריס אלוביץ' באזיקים "ללא שום צורך". החוקרת ציינה שהיא "לא זוכרת את זה כחלק מהחקירה", וחן ביקר אותה ואמר בציניות: "את נזכרת ומתרעננת במה שנוח לך ומה שאת רוצה. היה חשש שאיריס אלוביץ' בת 58 תפצח בריצה קלה בנוכחותך ותימלט?". החוקרת המשיכה לטעון כי היא לא זוכרת את האירוע והוסיפה: "לא עסקתי באזיקתה".
לדברי עורך הדין, בשלב זה "שלפו את שאול והראו לו את איריס באזיקים". הוא התעקש ואמר לחוקרת בחקירה הנגדית היום: "את היית שם". "אומרים לו שהיא באזיקים, אתם רואים כמה זה מפריע לו ומוציאים אותו לראות אותה. הוא אומר בחקירה 'היא שברה לי את הלב', ואת עונה לו: 'הם עושים את זה שתראה שהיא בסדר'". חן טען כי היא שיקרה, וכי הצעד נעשה כדי "לשבור ולדרוס את שאול". גובזמן קריב ציינה: "כשאני הייתי בחדר לא הופעלו אמצעים פסולים כל מה שעשינו - עשינו באישור".
4 צפייה בגלריה
איריס אלוביץ'
איריס אלוביץ'
"הוליכו אותה באזיקים כדי לשבור את שאול". איריס אלוביץ'
(צילום: אורן בן חקון)
בחקירה הראשית שלה אתמול, שבוצעה על ידי התובעת עו"ד יהודית תירוש, גובזמן אמרה כי "שאול אלוביץ' לא שתק בחקירה. הוא דיבר, אבל הוא לא שיתף פעולה. לדבריה, "בחלק מהמקרים הוא שיקר באופן בוטה, למשל הוא סיפר שהוא בכלל לא התערב בעניינים של וואלה. השקרים היו גם בדברים שהיו לנו ראיות לגביהם".
עורך הדין של אלוביץ' ז'ק חן, טען מנגד כי היו בחקירה אמצעים לא סבירים, וטען כי מדובר ב"שיטה מחפירה ושימוש אסור ופסול בבני משפחה". בין היתר, טען כי החוקרים סירבו לדחות את חקירת אימה של איריס אלוביץ', שחלתה בסרטן, על אף בקשתה לדחייה בשל מצבה הרפואי. כמו כן, טען חן כי רכושם וחשבונות הבנק של בני זוג אלוביץ' וילדיהם נתפסו, ובחלק מהמקרים הדבר נעשה ללא צו מבית המשפט.
בתוך כך, עו"ד חן שאל על צילום מעילו של שאול אלוביץ' בחקירה. ההגנה מצאה בחומרי החקירה אירוע שבו החוקרת מצלמת את בטנת המעיל של אלוביץ', כאשר לא היה בחדר. ההגנה פנתה לפרקליטות ושאלה לפשר המקרה, והפרקליטות מצדה השיבה כי מדובר בפעולת חקירה שלא הושלמה. עם זאת, סופקו להגנה צילומי סטילס של המעיל. חן טען שהדבר קרה סמוך לפגישת שאול אלוביץ' עם בנו אור.
החוקרת העידה כי "היה רעיון 'למתקן' את המעיל של שאול אלוביץ', להאזין לו מחוץ לחדר החקירה. זה לא יצא לפועל". עו"ד חן ציין כי "מדובר בתרגיל לא חוקי, לנסות להקליט את הבן והאבא". העדה אמרה כי "לא זכרתי שום מעורבות ולא קישרתי, אף שהתבקשתי מהפרקליטות לעדכן על האירועים. אסביר למה, כי שלחתי לאורי קנר את הצילומים. אני מניחה שידעתי אני אומרת 'הגיוני שאורי קנר אמר שכדי שיהיה אפשר בעצם להאזין לשאול שהוא נפגש עם אור'. זה ההקשר שאני עושה, אין לי את הזיכרון הזה".
תיק "בזק" נחקר תחילה ברשות לניירות ערך ב-2017. החקירה הגלויה בתיק נפתחה בהוראת יו"ר הרשות הקודם ביוני 2017 לאחר חקירה סמויה של מחלקת חקירות, מודיעין ובקרת מסחר. במהלך החקירה נבדק חשד לביצוע עבירות פליליות. במסגרת חקירה סבוכה, מסועפת ומרובת פרשיות, הגיעה מחלקת חקירות של רשות ניירות ערך למסקנה כי קיימת תשתית ראייתית בנושא בין היתר עלה החשד לקידום אינטרסים של בזק במשרד התקשורת תוך ביצוע עבירות על חוק העונשין וחוק ניירות ערך.
במסגרת פרשה זו נמצאה תשתית ראייתית לכאורה לביצוע פעילות מרמתית, מתמשכת ומכוונת מצד מנכ"ל משרד התקשורת דאז ועד המדינה כיום שלמה פילבר וכן נושאי משרה ועובדים נוספים בחברת בזק, שפעלו בצורה שיטתית לקידום האינטרסים של חברת בזק כאשר פעילות זו מתבצעת לא פעם תוך הסתרתה מהגורמים המקצועיים ובכלל זה המשפטיים במשרד התקשורת ומגורמים רלוונטיים אחרים במשרדי הממשלה.
התיק עבר לפרקליטות, אלא שאז בעקבות התפתחות בחקירה, בשנת 2018 המשטרה נכנסה לתמונה ותיק 4000 נפתח. אז נחקר גם ראש הממשלה המיועד נתניהו באזהרה והפך חשוד, ובסופו של דבר נאשם. בתיק גויסו שני עדי מדינה - יועץ התקשורת ודובר משפחת נתניהו לשעבר ניר חפץ ופילבר, שניהם כבר העידו במשפט.