בצל הקיפאון במגעים - מאות בכירים ממגוון סקטורים קוראים לעסקת חטופים: פורום החירום הלאומי, המהווה את פורום העל הכולל את פורום העסקים, מטה ההיי-טק ופורום האלופים, פנה במכתב לשורת נבחרי ציבור בכירים - למעט ראש הממשלה בנימין נתניהו - בקריאה לפעול לקידום עסקה לשחרור חטופים ולא לפספס את ההזדמנות בעת הנוכחית.
הפגנה למען שחרור החטופים באיילון, אמש

מאות בכירים חתומים על חמש גרסאות שנשלחו לנשיא המדינה יצחק הרצוג; לראשי האופוזיציה, חברי הכנסת יאיר לפיד, בני גנץ ואביגדור ליברמן; ליו"ר ועדת חוץ וביטחון ח"כ יולי אדלשטיין; לשרי הממשלה; ולשרות הקואליציה. בשם אנשי הביטחון (פורום האלופים) חתמו ראש המוסד לשעבר תמיר פרדו ואלוף (מיל') נועם תיבון; בשם פורום העסקים בישראל חתמו יו"ר ומנכ"ל קרן פימי ישי דוידי ומנכ"ל קבוצת פוקס הראל ויזל; ובשם מטה ההיי-טק חתמו שותף ומנכ"ל קרן Distruptive טל בר נוח ונשיא Wix ניר זוהר.
"אנו נמצאים ברגע קריטי של המלחמה שנכפתה עלינו ב-7 באוקטובר. רגע מכונן במורשת מדינת ישראל והעם היהודי. רגע שבו ערכים יהודים בסיסיים – קדושת החיים, ערבות הדדית ופדיון שבויים – עומדים למבחן מכריע", פתחו את כלל המכתבים. "ההחלטה העומדת כעת להכרעה על שולחן הממשלה היא להחזיר לאלתר את החטופים הביתה, אחרי שהם נמקים במנהרות חמאס זה למעלה מ-300 ימים. להחזיר את האנשים הצעירים, הזקנים, הילדים, הנשים, החיילות והחיילים שמדינת ישראל וצה"ל התחייבו להגן עליהם ונחטפו מביתם, בסיסם או מוצבם. כעת, אחרי מלחמה בה שילמנו מחיר דמים יקר, ניתן להחזירם הביתה".
"אדוני השר, לא תוכל לרחוץ בניקיון כפיך! אתה שליח ציבור ויש לך אחריות אישית. אחריותך הקולקטיבית מתוקף חוק כשר בממשלה, במקרה של הפקרה למוות של האנשים, היא בדיוק כמו של ראש הממשלה, ולא תוכל להסתתר מפני השלכות מעשיך והחלטותיך"
במכתב לנשיא הרצוג, קראו לו לפעול ולזמן את בכירי מערכת הביטחון: "זה הרגע וזה הצומת בו כולנו ואתה מצויים. מה שקורה היום יחרוץ גם את מיקומך שלך בסיפור הזה שיסופר לדורי דורות, כמי ששימש כאזרח מספר אחד של מדינת היהודים בעת שערכי היסוד של העם היהודי – קדושת החיים, ערבות הדדית ופדיון שבויים – עמדו למבחן מכריע. כבוד הנשיא, לא תוכל לרחוץ בניקיון כפיך! ההחלטה שלך תטביע את חותמך בהיסטוריה – לשבט או לחסד. זוהי הפריבילגיה שלך כנשיא לזמן אליך את ראשי זרועות הביטחון, לשמוע מהם באופן בלתי אמצעי היכן עומד המו"מ ולשפוט את הדברים בעצמך".
במכתב לשרי הממשלה, התייחסו לחובתם ואחריותם האישית: "האם תהיה שליח ציבור אמיץ, מוסרי וערכי ותפעל לפי חובתך הממלכתית? או שמא תיזכר כפוליטיקאי שמעל בשליחותו והפקיר אנשים להינמק בשבי ולמות? אדוני השר, לא תוכל לרחוץ בניקיון כפיך! אתה שליח ציבור ויש לך אחריות אישית. אחריותך הקולקטיבית מתוקף חוק כשר בממשלה, במקרה של הפקרה למוות של האנשים, היא בדיוק כמו של ראש הממשלה, ולא תוכל להסתתר מפני השלכות מעשיך והחלטותיך.
2 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
יגבירו את הלחץ על הממשלה? ליברמן ולפיד
(צילום: עוז מועלם, אלכס קולומויסקי)
2 צפייה בגלריה
ועידת השלום של אוקראינה, המתקיימת בשוויץ
ועידת השלום של אוקראינה, המתקיימת בשוויץ
"אחריותך אינה פחותה מזו של ראש הממשלה". "פורום החירום" לאדלשטיין
(צילום: MICHAEL BUHOLZER / POOL / AFP)
"מתווה נתניהו המקורי שאושר בקבינט המלחמה, מהווה היום בסיס מוסכם רחב, כולל בארה"ב, לקידומה של עסקה, להצלתם בחיים של עשרות ישראלים וישראליות ולהבאתם לקבר ישראל של אלה שגורלם כבר נחרץ. משקלן הסגולי של דרישות שהתווספו מאז האישור וחשיבותן הביטחונית בטלות בשישים מול קדושת הרגע וחשיבותו ההיסטורית לעם ולאומה".
במכתב ליו"ר ועדת החוץ והביטחון אדלשטיין, הדגישו את תפקידו ואחריותו כמפקח על עבודת הממשלה: "כשליח הציבור הבכיר ביותר מטעם הריבון בכל הקשור לפיקוח על עבודת הממשלה בנושאי חוץ וביטחון, הרגע הזה יקבע האם תיזכר כמי שמימש את חובתו הממלכתית ושימש כשליח ציבור אמיץ ומוסרי, או לחילופין כמי שמעל בשליחותו כנציג הריבון והפקיר אנשים להינמק בשבי ולמות? אתה שליח ציבור ויש לך אחריות אישית. אחריותך, במקרה של הפקרה למוות של האנשים, אינה פחותה מזו של רה"מ, בהיותך נציג העם ושליחו. אנו מצפים ממך לוודא ששיקולים נקיים בלבד וטובת המדינה והעם עומדים בפני הרשות המבצעת והעומד בראשה".
בפנייה לראשי האופוזיציה, קראו להם להשפיע ולהצטרף לממשלה ללא תנאים לטובת מימוש העסקה: "ברגע הזה, קולכם, משקלכם הסגולי והאופן בו תפעלו כמנהיגי אופוזיציה עשויים להכריע את האופן שבו ייכתב הסיפור ההיסטורי בתולדות ישראל. אם, חלילה, עסקת החטופים לא תצא לפועל, יהיה זה שבר גדול לחברה הישראלית לדורות, עד כדי נזק שלא יהיה ניתן לתקנו. כל הסקרים מראים כי עסקת חטופים מבטאת את רצון העם, לצד גיבוי מובהק של מערכת הביטחון. להבנתנו, רק שיקולים פוליטיים זרים לצד חזונם המשיחי של גורמים קיצוניים המאיימים להפיל את הממשלה מונעים את מימוש העסקה. אנו יודעים כמה פעלתם עד כה למען עסקת חטופים. בעת הקריטית הזו, אנו מבקשים מכם לצאת בקריאה משותפת על נכונותכם לפרוס רשת ביטחון ולהיכנס לממשלה לפרק זמן קצוב, ללא תנאים, לטובת מימוש עסקת חטופים".
במכתב לשרות, קראו להן שלא להפגין פסיביות והדגישו את אחריותן האישית להחלטות המתקבלות: "גבירתי השרה, את שליחת ציבור ויש לך אחריות אישית. אחריותך הקולקטיבית מתוקף חוק כשרה בממשלה, במקרה של הפקרה למוות של האנשים, היא בדיוק כמו של ראש הממשלה ולא תוכלי להסתתר מפני השלכות מעשייך והחלטותייך. לא נבחרת לשמש כשליחת ציבור על מנת להפגין פסיביות מול אתגרי העם והאומה בתירוץ שיש דברים שאינם בשליטתנו. איננו רואים דרך שמדינת ישראל והעם היהודי אי-פעם ישתקמו מטראומת ההפקרה, ומדמותם של האחראים עליה, אם חלילה תוחמץ ההזדמנות בגלל מנהיגות שחששה לנקוט עמדה".