בארה"ב גובר בשעות האחרונות העיסוק בפרשת הדלפת שני מסמכי המודיעין המסווגים של הפנטגון, שעוסקים בהכנות הישראליות לתקיפה באיראן. כעדות לרצינות שבה נתפסת ההדלפה, כמה כלי תקשורת בולטים כגון CNN דיווחו על ההדלפה בכותרת הראשית שלהם - וגורמים בוושינגטון הביעו דאגה גדולה בעקבותיה.
5 צפייה בגלריה
חמינאי, ביידן, נתניהו, תרגיל תדלוקים אווירים ומטוסי קרב
חמינאי, ביידן, נתניהו, תרגיל תדלוקים אווירים ומטוסי קרב
נתניהו, ביידן וחמינאי. הדלפה על "הכנות ישראל לתקיפה באיראן"
(צילום: דובר צה"ל)
המסמכים מסווגים כ"סודיים ביותר" ומתוארכים ל-15 ו-16 באוקטובר. הם הודלפו תחילה ברשת טלגרם ביום שישי האחרון, ומשם הופצו גם ברשת X (טוויטר לשעבר). גורמים אמריקנים אישרו את אמינותם של המסמכים, שנכתבו על ידי הסוכנות האמריקנית למודיעין חזותי וגיאוגרפי (NGA) – שאחראית על ניתוח מידע ותמונות שנאספו על ידי לווייני הריגול של ארה"ב – וכן על ידי הסוכנות לביטחון לאומי (NSA).
המסמכים, שבהם לא נכללות תמונות הלוויין שמוזכרות בהם, מפרטים הכנות ישראליות בשבוע שעבר לתקיפה באיראן – ובין היתר נטען בהם כי חיל האוויר ערך "תרגיל פריסה רחב היקף", כמו גם תרגיל תדלוק אווירי. באחד המסמכים נכתב כי חיל האוויר "התעסק" עם טילים בליסטיים שמשוגרים מהאוויר, וכי מאז 8 באוקטובר נצפתה התעסקות עם לפחות 16 טילים מדגם המכונה Golden Horizon, ולפחות 40 מדגם המכונה ISO2 או Rocks.
5 צפייה בגלריה
טיל רוקס ROCKS של חברת רפאל
טיל רוקס ROCKS של חברת רפאל
"ה'רוקס' הוא טיל אוויר-שטח עם ראש נפץ קטלני"
(מתוך אתר חברת רפאל)
לגבי הדגם הראשון שמוזכר, לא ברור לאיזה טיל בדיוק מתייחס המסמך – ובעבר לא הוזכר קיומו, לא בישראל ולא מחוצה לה. הטיל השני, "רוקס", נחשף על ידי חברת רפאל ב-2019, ובאתר החברה הוא מוגדר כ"טיל אוויר-שטח" שמצויד ב"ראש נפץ קטלני". כמו כן נכתב עליו כי הוא מסוגל להשמיד לא רק יעדים על פני השטח אלא גם כאלו שחבויים מתחת לקרקע, "באזורים מוגנים היטב".
"טיל ה-ROCKS משוגר מטווחים משמעותיים מנגד, הרבה מחוץ לאזורי הכיסוי של מערכות ההגנה האוויריות של האויב – ומבצע מסלול במהירות על-קולית לכיוון המטרה", נכתב באתר רפאל. "דבר זה מצמצם את חשיפתו של המטוס המשגר מאיומי האויב, כמו גם משפר את סיכויי ההצלחה לפגיעה במטרות. ניתן להשתמש בו כנגד מטרות איכות, בין אם נייחות או מדלגות, ואפילו בזירות אשר בהן האויב מפעיל אמצעי נגד ושבשים כנגד מערכות ה-GPS".
5 צפייה בגלריה
מסמכים שהודלפו ברשת X, נכתבו לכאורה על ידי הפנטגון ומתארים היערכות של צה"ל לתקיפה באיראן
מסמכים שהודלפו ברשת X, נכתבו לכאורה על ידי הפנטגון ומתארים היערכות של צה"ל לתקיפה באיראן
אחד המסמכים שהודלפו. מתאר "התעסקות" בטילים בליסטיים שמשוגרים מהאוויר
(צילום: מתוך X)
לפי רפאל, טיל הרוקס משתמש במערכות משלו לצורכי ניווט בחלק ממסלול השיגור, "בעוד שאת הביות הסופי על המטרה מבצע הטיל על ידי שימוש בראש-ביות ועיבוד תמונה מתקדם, אשר מבטיח פגיעה בדיוק גבוה, תוך התגברות על כל חסימה או הטעיה של מערכות ה-GPS". לפי דיווחים הטיל מבוסס על טיל "אנקור" של רפאל – טיל בליסטי שמשוגר ממטוס, ופותח במקור כטיל מטרה כדי לדמות טילי קרקע-קרקע.
בדוח המודיעיני שהודלף נכתב גם כי לא הובחנה אף פעילות הנוגעת לטילי יריחו 2 ב-16 באוקטובר, וכי ב-1 באוקטובר – היום שבו שוגרה מתקפת הטילים האיראנית – טילים אלו "פוזרו" על-ידי ישראל. "אין לנו אינדיקציות שהפיזור הזה הסתיים. פיזור של MRBM (טילים בליסטיים לטווח בינוני) הוא כמעט בוודאות הגנתי", נכתב, וצוין עוד: "לא הבחנו באינדיקציות שישראל מתכוונת להשתמש בנשק גרעיני".

הדמיון לפרשיית ההדלפה הקודמת

פרשנים וגורמים שונים הבהירו כי המסמכים לא חושפים מידע דרמטי, אבל לדבריהם הפרשה מביכה את הפנטגון – שנה בלבד אחרי פרשיית הדלפות נוספות שטלטלה את משרד ההגנה האמריקני. עשרות מסמכים מסווגים, שעסקו במלחמת רוסיה-אוקראינה ובסודות מודיעיניים שונים, הודלפו אז על ידי ג'ק טיישירה, טכנאי IT בחיל האוויר האמריקני, שלפי דיווחים חלק מהמסמכים שהדליף אז דומים באופיים לאחד המסמכים שהודלף בסוף השבוע.
5 צפייה בגלריה
ג'ק טיישירה החשוד ב הדלפה של מסמכים
ג'ק טיישירה החשוד ב הדלפה של מסמכים
ג'ק טיישירה, המדליף הקודם של מסמכי הפנטגון, במהלך מעצרו אשתקד
(מתוך טוויטר)
"זה מדאיג מאוד", אמר גורם אמריקני ל-CNN על ההדלפה האחרונה. לפי הדיווח ברשת החדשות המסמכים מסווגים ככאלו שניתן לשתפם אך ורק עם חברות "חמש העיניים", הכינוי לברית שיתוף מידע מודיעיני בין ארה"ב, אוסטרליה, קנדה, ניו זילנד ובריטניה. גורם נוסף אמר ל-CNN כי אף שהמידע שנחשף במסמכים "אינו נורא" אלא רק "רע", החשש בוושינגטון הוא שישנם מסמכים נוספים שהודלפו וטרם נחשפו.
גם ב"ניו יורק טיימס" דווח כי אף שכל חשיפה של תוכניות מלחמה של בעלת ברית של ארה"ב היא "בעיה חמורה", יש עדיין מחלוקת בקרב הממשל בוושינגטון עד כמה חמורה ההדלפה – וגורמים ששוחחו עם העיתון הדגישו כי לא נראה שהיא חושפת יכולות אמריקניות חדשות. הם הדגישו גם כי על אף שבמסמכים מתואר מידע מצילומי לוויין, הצילומים עצמם לא נחשפו.
כעת כאמור מתנהלת חקירה בנוגע להדלפה, ולפי הגורמים ששוחחו עם "ניו יורק טיימס" עדיין לא ברור מהו מקור ההדלפה. לדבריהם, על בסיס הדלפות קודמות, סביר מאוד להעריך שהגורם שהדליף את המסמכים הוא פקיד ממשל בדרג נמוך. בסוכנות הידיעות AP דווח כי לצד האפשרות שישנו מדליף מתוך המערכת, החוקרים בודקים גם שיטות אחרות שבאמצעותן הושגו אולי המסמכים, כמו פריצה למערכות הפנטגון במתקפת סייבר – תרחיש שמעלה חשש לדליפת מידע נוסף.
5 צפייה בגלריה
מסמכים שהודלפו ברשת X, נכתבו לכאורה על ידי הפנטגון ומתארים היערכות של צה"ל לתקיפה באיראן
מסמכים שהודלפו ברשת X, נכתבו לכאורה על ידי הפנטגון ומתארים היערכות של צה"ל לתקיפה באיראן
מסמך נוסף שהודלף, ובו בין היתר הקביעה: "אין אינדיקציות שישראל נערכת להשתמש בנשק גרעיני"
(צילום: מתוך X)
בפנטגון לא אישרו רשמית שמתנהלת חקירה בנוגע להדלפה, אבל מסרו כי הם מודעים לדיווחים השונים. המסמכים, יצוין, פורסמו תחילה בחשבון טלגרם פרו-איראני בשם Middle East Spectator, שבסיסו לפי AP בטהרן. בחשבון הזה פורסמו בעבר שלל תמונות וחומרים אחרים שבהם יש הבעת תמיכה במנהיג העליון של איראן עלי חמינאי, במשטר האייתוללות ובשלוחיו השונים במזרח התיכון. המסמכים צצו כאמור ביום שישי, ותחילה נטען כי הם הודלפו על ידי גורם בקהילת המודיעין האמריקנית – אך בהמשך שונתה הטענה לכך שההדלפה הייתה ממשרד ההגנה בוושינגטון.

ההתנצלות בפני ישראל, והחשדנות שעשויה לגבור

בעקבות ההדלפה, הממסד הביטחוני האמריקני התנצל בפני ישראל. בירושלים, יצוין, אין הערכה בנוגע לגורם שעומד מאחורי ההדלפה – אך אין חשד שמדובר במהלך מכוון של הממשל. בישראל מעריכים כי מדובר כנראה ביוזמה מקומית, אולי של גורם אנטי-ישראלי בתוך הממשל, שמתנגד לתמיכה האמריקנית בישראל מאז פרוץ המלחמה.
ההדלפה מעידה על המעקב האמריקני אחרי ישראל, חרף הברית בין שתי המדינות, אך בארץ איש לא משלה עצמו שאין מעקב שכזה. ארה"ב עושה את זה בכל הכלים שברשותה, ויש לה כלים רבים. המבוכה נוצרה מכיוון שהדבר יצא החוצה, והנזק שנגרם הוא בעיקר לאמינות של הממסד הביטחוני והמודיעיני בארה"ב. בישראל יש ציפייה שארה"ב תגלה את המדליף ותנקוט נגדו צעדים חריפים כדי שהדבר לא יישנה. ההדלפה, יש להדגיש, לא צפויה לגרום לישראל להסתיר דברים מהאמריקנים, שכן הם ממילא יודעים המון באמצעות הלוויינים ואמצעי הביון המתקדמים שלהם, אבל ההדלפה בהחלט יכולה להגביר את החשדנות כלפי וושינגטון.
ביידן: יודע איך ומתי ישראל תתקוף באיראן
(צילום: רויטרס)

המסמכים מעידים כאמור על ההכנות הישראליות לתקיפה התגובה נגד איראן, בתגובה למטח של 181 טילים בליסטיים על ישראל ב-1 באוקטובר. כשברקע חשש ממלחמה אזורית כוללת, בארה"ב הפעילו לחץ כבד על ישראל למתן את התגובה – כפי שעשו אחרי מתקפת הטילים והכטב"מים הקודמת באפריל, ואז אכן דווח כי ישראל ערכה רק מתקפת תגובה סמלית נגד מכ"ם במערך ההגנה על מתקן הגרעין בנתנז. ב"פייננשל טיימס", אגב, פורסמה אז הערכה שאולי אותה תקיפה ישראלית באפריל נעשתה עם טיל מדגם "אנקור" – שעליו מבוסס כאמור הטיל "רוקס" שהוזכר כעת במסמכים המודלפים.
לפי דיווחים בתקשורת האמריקנית, ישראל התחייבה כעת, בצל הלחץ האמריקני, להימנע מתקיפה שתיחשב למשמעותית במיוחד נגד מתקני הגרעין או הנפט באיראן – ותפגע במקום זאת ביעדים צבאיים. הנשיא ג'ו ביידן הצהיר בעצמו בסוף השבוע כי יש לו הערכה טובה בנוגע לאופי התקיפה שתהיה, ולמועד שבו תקרה. אלא שבאיראן מבטיחים תגובה חריפה בכל מקרה, והיום אמר שר החוץ האיראני עבאס עראקצ'י: "כל תקיפה באיראן היא חציית הקווים האדומים שלנו, ונגיב לכל תקיפה ישראלית באותה הצורה. זיהינו את כל המטרות בישראל. ישראל לא מסוגלת לבצע את פשעיה בעזה ולבנון בלי ארה"ב שמספקת לה נשק".