מעצרה של הדוקרת בחיפה, אתמול
(צילום: דוברות המשטרה )

חוקרי היחידה ללוחמה בפשיעה (יל"פ) במרחב כרמל ממשיכים לחקור היום (שבת) את נסיבות הפיגוע שבו דקרה אתמול נערה בת 15 מחיפה גבר בן 47 ופצעה אותו באורח קל. מהפרטים הידועים עד כה עולה כי הנערה אינה תושבת חיפה במקור: היא בת של פלסטיני שזהותו כסייען של צה"ל ושב"כ נחשפה ולפני כמה שנים הוא הועבר יחד עם משפחתו מהכפר שבו התגוררו באזור טול כרם לחיפה, כדי להגן עליו. אם המשפחה נפטרה, והאב מגדל לבדו את הנערה ואחיה.
האב היה זה שדיווח אתמול למשטרה על כוונתה של בתו לבצע פיגוע, עוד לפני שהשוטרים קיבלו את הדיווח על הדקירה עצמה. הדקירה, נזכיר, אירעה מעט לאחר השעה 13:00 בגן הזיכרון ברחוב אבן סינא בחיפה. מהמשטרה נמסר כי כעשר דקות לפני הדקירה התקבל אותו דיווח במוקד 100 מהאב. השוטרים החלו בסריקות על בסיס תיאור ראשוני שהוא מסר, כשבמקביל שוטרת נשלחה לגבות ממנו עדות.
זירת הפיגוע בחיפה
(צילום: אסף מגל, ליאור אל-חי, איחוד הצלה)
5 צפייה בגלריה
הזירה בחיפה
הזירה בחיפה
זירת הפיגוע בחיפה
(צילום: גיל נחושתן)
5 צפייה בגלריה
הזירה בחיפה
הזירה בחיפה
(צילום: גיל נחושתן)
5 צפייה בגלריה
הסכין בזירה בחיפה
הסכין בזירה בחיפה
(צילום: דוברות המשטרה)
בזמן ששוחחה עמו התקבל הדיווח על הדקירה בגן הזיכרון, לא הרחק מבית משפחת החשודה. השוטרת הגיעה במהירות למקום והבחינה בחשודה כשסכין בידה. היא עצרה אותה, כשהאב לצדה. בתיק של החשודה נמצאו עוד שני סכינים וכאפייה, מה שמגביר את החשד של החוקרים שהיא התכוונה לבצע כמה פיגועים. מפקד מרחב כרמל במשטרה ניצב-משנה אלי מגן שיבח את פעולת השוטרת, שסיימה את האירוע מבלי לעשות שימוש באקדח.
קורבן הדקירה הינו הוא תושב חיפה בן 47, שעלה לישראל לפני 12 שנה מאחת ממדינות חבר העמים לשעבר. הוא טופל בידי חובשים ופרמדיקים של מד"א וכן על ידי חובשים של איחוד הצלה ופונה כאשר מצבו מוגדר בינוני אל בית החולים רמב"ם. בהמשך נמסר כי מצבו מוגדר קל בלבד, והבוקר כבר שוחרר לביתו. לפי בית החולים, הוא סובל ממספר דקירות שטחיות שלא דרשו התערבות ניתוחית.
הנערה שנעצרה הודתה בחקירתה שרצתה לדקור יהודי. בסביבת משפחתה של הנערה המחבלת מספרים כי היא צפתה אתמול בבוקר בתמונות של העימותים בהר הבית והייתה נסערת. בשעות הצהריים היא הודיעה לאביה על כוונתה לבצע פיגוע בירושלים ועזבה את הבית – ו‏האב התקשר כאמור באופן מיידי למוקד 100 ודיווח על כוונתה של בתו. בצאת החג המשטרה תבקש מבית משפט השלום בחיפה להאריך את מעצרה. האב עצמו עוכב אתמול לחקירה בתחנת המשטרה, אך שוחרר בהמשך.
5 צפייה בגלריה
המחבלת בת ה-15 מחיפה
המחבלת בת ה-15 מחיפה
הנערה בת ה-15 אחרי מעצרה. "נסערה בגלל העימותים בהר הבית"
(צילום: גיל נחושתן)
5 צפייה בגלריה
הסכין בזירה בחיפה
הסכין בזירה בחיפה
(צילום: דוברות המשטרה)
נושא הגעת משפחות הסייענים מאזור יהודה שומרון אל העיר חיפה הוא נושא טעון במיוחד, שמאחד סביבו תושבים יהודים וערבים בעיר. חלקם סבורים כי הגעת משפחות פלסטיניות אלו אל העיר רק הוסיפה לרף האלימות ולהפרת האיזון העדין בחיפה בין האוכלוסייה הערבית לאוכלוסייה היהודית. "הם לא משלנו באמת", טען אחד התושבים הערבים, "הם עושים הרבה בלאגן בעיר ויש דעה שהערבים בעיר משתוללים. אנשים לא יודעים שהם לא באמת חיפאים".
מנגד, ג'עפר פרח, מנהל מרכז מוסאווא, טען כי לא מדובר בפיגוע ושהנערה שדקרה הייתה במצוקה נפשית: "כוחות הביטחון ידעו מההתחלה שלא מדובר בפיגוע ולא באירוע לאומני, ובכל זאת הפיצו פייק ניוז. השב"כ מנצל משפחות פלסטיניות במצוקה כסייענים נגד בני עמם והוא נושא באחריות לאירוע בו ילדה בת 15 דקרה אדם. יש ניסיון פוליטי מאורגן לנצל כל אירוע כדי לקעקע את הסולידריות שאנחנו מנסים לבנות בין קהילות שונות בחיפה, ובערים המעורבות האחרות".
לדבריו, "הילדה הזאת קורבן של ניצול השב"כ, היא הייתה במצוקה וזעקה לעזרה, אך השב"כ ורשויות הרווחה התעלמו ממצוקתה. רשויות הרווחה בחיפה חייבים להתערב ולהציל אותה בהקדם, ולהעניק לה את הטיפול הנדרש כדי לאפשר לה להשתקם ולבנות עתיד נורמלי".
יואב רמתי, חבר מועצת בעיר, מתח מצדו ביקורת על מה שתיאר כאוזלת יד מול פשיעה לאומנית לכאורה במגזר הערבי: "מזה זמן רב אני זועק בתקשורת, במועצה ובפורומים שונים כי המשטרה והנהלת העיר לא מגיבים כלל לאירועי אלימות לאומניים מצד המגזר הערבי. בעת האחרונה דיווחתי לקב"ט העירייה על זריקת אבנים על אוטובוס בשכונת נווה שאנן". הוא טען עוד: "האם המחבלת הזו כיוונה לדברי עודה שביקש משוטרי המגזר לזרוק את נשקם בפרצופם של היהודים? עד מתי ניתן לסיסמאות של חיים בשיתוף, מדינת כל אזרחיה, לסכן את העם היהודי שחגג אמש את יציאתו מגלות מצרים עד בואו לארץ ישראל?".