נשיא סרי לנקה גוטאביה רג'פקסה ברח מהמדינה הלילה (בין שלישי לרביעי) והמריא במטוס צבאי עם רעייתו ועם שני מאבטחים לעיר מאלה, בירת האיים המלדיביים. כך הודיע חיל האוויר של סרי לנקה.
10 צפייה בגלריה
בעיר קולומבו סרי לנקה מפגינים חוגגים במעון ה נשיא המתפטר גוטבאיה רג'פקסה 11 ביולי
בעיר קולומבו סרי לנקה מפגינים חוגגים במעון ה נשיא המתפטר גוטבאיה רג'פקסה 11 ביולי
הנשיא רג'פקסה וההמונים במעונו בקולומבו. חסינות עד ההתפטרות
(צילום: AP, EPA)
10 צפייה בגלריה
מחסומים בדרך לנמל התעופה של קולומבו
מחסומים בדרך לנמל התעופה של קולומבו
מחסום בדרך לנמל התעופה של קולומבו. שעה של המתנה על המסלול
(צילום: AFP)
העזיבה של הנשיא הסרי לנקי, שהבטיח שיתפטר בעקבות המהומות בסוף השבוע שבמהלכן הסתערו והשתלטו מפגינים על מעונו הרשמי, הגיעה אחרי יממה של ניסיונות כושלים לברוח מהמדינה - מה שהוביל את אנשיו אף לשקול למלט אותו אפילו דרך הים באמצעות הצי. "הדרכונים שלהם הוחתמו והם עלו לטיסה מיוחדת של חיל האוויר", אמר פקיד במערכת ההגירה של סרי לנקה הלילה. גורמים בנמל התעופה בקולומבו אמרו שהמטוס המתין במשך יותר משעה על מסלול ההמראה ללא אישור להמריא עקב חוסר ודאות אם יוכל לנחות במאלה. "היו כמה רגעים מורטי עצבים, אבל הכול הסתדר בסוף", סיפר גורם בנמל התעופה.
רג'פקסה הודיע על כוונתו להתפטר ביום שבת בערב, שעות לאחר שברח ממעונו הרשמי בקולומבו, בעקבות השתלטות עליו של עשרות אלפי מפגינים שמאשימים את הנשיא במשבר הכלכלי הקשה בסרי לנקה. אתמול דווח כי תכנן לטוס לדובאי במטרה לעזוב את סרי לנקה כל עוד הוא ממשיך לכהן כנשיא ונהנה מזכות חסינות שמונעת מהרשויות לעצור אותו. רג'פקסה הבטיח שיתפטר רשמית היום, וכאמור – כבר עזב את שטח המדינה, כך שמעצרו כבר לא יהיה משימה פשוטה.
10 צפייה בגלריה
סלפי בבריכה במעון הנשיא. עשרות אלפים הגיעו
סלפי בבריכה במעון הנשיא. עשרות אלפים הגיעו
סלפי בבריכה במעון הנשיא. עשרות אלפים הגיעו
(צילום: AP)
10 צפייה בגלריה
ממתינים בתור להיכנס למעון הנשיא בסרי לנקה
ממתינים בתור להיכנס למעון הנשיא בסרי לנקה
תורים משתרכים בכניסה למעון הנשיא
(צילום: EPA)
10 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס)
10 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס)
הנשיא הסרי לנקי, כאמור, כבר ניסה אתמול לעזוב במטוס את סרי לנקה, אבל ביקש לעבור במסלול VIP וסירב לעבור דרך המתקנים הרגילים מחשש שיותקף שם. פקידי הגירה בנמל התעופה, לפי דיווח בסוכנות הידיעות AFP, סירבו לחתום לו על הדרכון במסלול הזה.
כמו הנשיא המתפטר, את סרי לנקה עזב הלילה גם אחיו, באסיל רג'פקסה שבעקבות המחאה התפטר מתפקיד שר האוצר כבר באפריל. גם הוא נכשל אתמול בניסיון לעזוב את סרי לנקה, אחרי שניסה להשתמש במסלול מהיר בתשלום עבור נוסעי נמל התעופה – וסורב. רשת BBC דיווחה הלילה כי רג'פקסה האח, בעל דרכון אמריקני, עושה את דרכו לארה"ב.
גורם ביטחוני בכיר אמר אתמול ל-AFP שכחלק מהניסיון למלט את הנשיא מסרי לנקה, יועציו הצבאיים אף שקלו אפשרות להוציא אותו ממדינת האי באמצעות אחד מכלי השיט של הצי. "האפשרות הטובה ביותר היא יציאה מהים", אמר הגורם, לפני הטסתו של הנשיא במטוס צבאי למאלה. "הוא יכול ללכת לאיים המלדיביים או להודו, ולקחת טיסה לדובאי".
10 צפייה בגלריה
כרזה נגד ראש הממשלה בסרי לנקה. הוא יעזוב כשתוקם ממשלת אחדות
כרזה נגד ראש הממשלה בסרי לנקה. הוא יעזוב כשתוקם ממשלת אחדות
כרזה נגד ראש הממשלה בסרי לנקה. הוא יעזוב כשתוקם ממשלת אחדות
(צילום: AP)
אחרי הפריצה למעון הנשיא: מה קורה עכשיו בסרי לנקה?
(צילום: נויל האריס)

המחאה בסרי לנקה החלה כבר לפני כשלושה חודשים, ובמאי האחרון הובילה להתפטרותו מתפקיד ראש הממשלה של אח נוסף של הנשיא, מהינדה רג'פקסה, שהיה אחת הדמויות הדומיננטיות ביותר בפוליטיקה המקומית במשך קרוב ל-20 שנה. המפגינים מאשימים את בני משפחת רג'פקסה באחריות למשבר הכלכלי הכבד, והם המשיכו להפגין מאז בדרישה שגם הנשיא יתפטר – עד שבשבת האחרונה המונים שהתאספו מחוץ למעונו המפואר בקולומבו התפרצו לתוכו. הם ממשיכים גם כעת להתבצר שם, ומתעקשים להישאר במעון שהפך ל"אטרקציה תיירותית" של ממש, עד שייצאו לפועל התפטרויותיהם של הנשיא ושל ראש הממשלה הנוכחי רניל ויקרמסינגה – שהבטיח בסוף השבוע להתפטר גם הוא, אחרי חודשיים בלבד בתפקיד.
לקראת התפטרות הנשיא רג'פקסה, סיכמו המחוקקים בפרלמנט בבירת סרי לנקה קולומבו כי יבחרו את אחד מביניהם לנשיא בהצבעה סודית שתיערך בעוד שבוע בדיוק. הנשיא החדש שייבחר ימלא את הכהונה של רג'פקסה, שמסתיימת ב-2024. עד לבחירת היורש ימלא זמנית את תפקיד הנשיא ראש הממשלה ויקרמסינגה – שהבטיח אמנם להתפטר גם הוא, אך רק כאשר תוקם ממשלת אחדות. בסוגיה הזו נותרו הסיעות השונות בפרלמנט חלוקות, וטרם הגיעו להסכמה על ממשלת אחדות כלשהי.
סרי לנקה, שבה חיים כ-22 מיליון בני אדם, סובלת ממחסור חמור במטבע חוץ שהגביל את הייבוא החיוני של דלק, מזון ותרופות – והכניס אותה למשבר החמור ביותר שעברה זה מאז 1948, אז יצאה לעצמאות מבריטניה. בצל המצב הכלכלי מתמודדים אזרחי סרי לנקה עם עליית מחירים ומחסור חמור במוצרי יסוד, וזה כמה חודשים שהם נאלצים לעמוד בתורים ארוכים כדי לקנות מעט דלק, גז לבישול, מזון ותרופות, שרובם מיובאים מחו"ל. המחסור במטבע פגע בייבוא של חומרי גלם לתעשייה, והחריף את האינפלציה.
בצל העלייה העולמית במחירי הדלק כתוצאה מהמלחמה בין רוסיה לאוקראינה, גם מאגרי הדלק המשמשים את סרי לנקה להפעלת תחנות הכוח שלה הולכים ומידלדלים, והשלטונות נאלצו להודיע על הפסקות חשמל באזורים בפריפריה. המכות האלה נחתו על סרי לנקה אחרי שספגה מהלומה קשה ממילא ממגפת הקורונה, ששיתקה את ענף התיירות של המדינה – המקור הראשי שלה למטבע חוץ.