ביום שני בשבוע שעבר השיא מוטי בבצ'יק, ראש המטה של שר הבינוי והשיכון, את בתו איידל עדינה לבחיר ליבה באולמי "גוטניק" בירושלים, ומעטים היו אתרי חדשות שנותרו אדישים. ברוח מדורי הרכילות מנו רובם בהנאה בלתי מוסתרת את כל המי ומי שהגיעו לברך, לשמוח, לנשנש ולרכל: רבים משרי הממשלה וחברי הקואליציה, גורמי אופוזיציה ויריבים מהמשכן, חרדים אדוקים וחילונים גמורים, אישי ציבור ובעלי ממון, ועוד ועוד גורמים מוכרים יותר או פחות מהשוליים המתרחבים של המיליה הפוליטי והעסקי.
חתונת בתו של מוטי בבצ'יק
(צילום: חנוך פוגל, באדיבות אברהם פריינד)

8 צפייה בגלריה
יריב לוין בחתונת בתו של  מוטי בבצ'יק
יריב לוין בחתונת בתו של  מוטי בבצ'יק
מוטי בבצ'יק (משמאל) בחתונת בתו עם בני גנץ, יצחק גולדקנופף ואיתמר בן גביר
(באדיבות אברהם פריינד)
8 צפייה בגלריה
יריב לוין בחתונת בתו של  מוטי בבצ'יק
יריב לוין בחתונת בתו של  מוטי בבצ'יק
יריב לוין ומוטי בבצ'יק בחתונה. אם צריך לכבות שריפה פוליטית
(באדיבות אברהם פריינד)
8 צפייה בגלריה
גולדקנופף אוריך וסרלאוף ברוורמן בחתונת בבצ'יק
גולדקנופף אוריך וסרלאוף ברוורמן בחתונת בבצ'יק
מימין: השר יצחק וסרלאוף, דוברו של נתניהו יונתן אוריך, יצחק גולדקנופף ומוטי בבצ'יק
(צילום שמואל דריי)
8 צפייה בגלריה
ישראל כ"ץ ובצלאל סמוטריץ' מרימים צ'ייסר בחתונה של בתו של בבצ'יק
ישראל כ"ץ ובצלאל סמוטריץ' מרימים צ'ייסר בחתונה של בתו של בבצ'יק
השרים כ"ץ וסמוטריץ' מרימים לחיים
(צילום: שמואל דריי)
8 צפייה בגלריה
יריב לוין בחתונת בתו של  מוטי בבצ'יק
יריב לוין בחתונת בתו של  מוטי בבצ'יק
מוטי בבצ'יק עם סגן ראש עיריית ירושלים לשעבר יוסי דייטש בחתונת בתו
(באדיבות אברהם פריינד)
8 צפייה בגלריה
יפה דרעי מגיעה לחתונה של בתו של מוטי בבצ'יק
יפה דרעי מגיעה לחתונה של בתו של מוטי בבצ'יק
גם יפה דרעי הגיעה לחלוק כבוד
(צילום: שמואל דריי)
לכאורה הסיבה ברורה: שיירה כזאת של בעלי פרופיל ציבורי כה גבוה לא נוהרת לכל שמחה, קל וחומר לאירוע משפחתי של מי שבפועל הוא – ואין כאן כוונה להעליב חלילה – בסך הכול יד ימינו ועוזרו של השר יצחק גולדקנופף. אבל מוטי בבצ'יק הוא סיפור אחר. זאת אפילו לא השמחה המשפחתית הראשונה שלו שהופכת לאייטם גיא-פינסי בסגנון הזה. בפברואר 2020, אז היה עוזרו של שר הבריאות יעקב ליצמן, התנהלה גם חגיגת בר המצווה של בנו בנוכחות דומה.
בבצ'יק (43), אב לחמישה, אמנם מעולם לא היה איש צללים, אבל הוא נמנע מהופעות בתקשורת ובאופן פומבי מתרחק מקרדיט, ולכן לא מוכר היטב לרוב הציבור הישראלי, ובוודאי זה שאינו חרדי. כמי שפועל כבר 14 שנים בצמוד לשר או לסגן השר מטעם אגודת ישראל (הפלג החסידי ביהדות התורה), ומשמש כעיניים והידיים שלהם בשטח, הוא תואם היטב לכינויים שהודבקו לו כגון "העסקן הבכיר בחסידות גור" או "האיש החזק בלשכת השר".
השפעתו וכוחו כבר אינם סוד, ולא רק בתחום האחריות של השר שתחתיו הוא עובד, אלא גם מול משרדים אחרים. בין אם יש צורך לכבות שריפה פוליטית, לדבר אל ליבו של פקיד עקשן או לטפל בבקשה נקודתית של מצביע שהתקשר לבקש טובה – בבצ'יק ידאג לסדר. הסוד שלו טמון בכך שהוא איש רעים להתרועע, כזה שמסתדר עם כולם, והדלתות פתוחות עבורו בכל הלשכות בכנסת, מבני גנץ ועד איתמר בן גביר.
ובעיקר – הוא אחד הגורמים הפוליטיים היחידים שאינם שרים, שיכול להיכנס ולצאת מלשכת ראש הממשלה כמעט ללא הפרעה. השניים מכירים זה את זה היטב. בוועידת העיתון החרדי "המודיע" ב-2016 נאם בנימין נתניהו והחמיא לשר הבריאות דאז ליצמן, ואז שאל לעיני כל הנוכחים: "איפה בבצ'יק, הוא פה?". כשמצא אותו בקהל הצביע לעברו ואמר לו: "אתה עוזר מצוין לשר בריאות מצוין".
נתניהו על בבצ'יק ב- 2016: "אתה עוזר מצוין"
(צילום: עיתון המודיע)

נתניהו רואה בבבצ'יק גורם משמעותי בתחזוקת קואליציות ואיש למשימות פוליטיות מיוחדות. כך למשל, בתקופות שבהן היה נפתלי בנט שר בממשלותיו, וחיכוכים ביניהם איימו על שלמות הקואליציה, תפקד בבצ'יק כמגשר והמפשר בין השניים. גם בימים אלה, כאשר סערות בנושאים כגון חוק הגיוס מוציאות לסיעות החרדיות את החשק להישאר בקואליציה, בבצ'יק הוא איש הקשר שנשלח על-ידי בלפור כדי להרגיע אותן.

גם המשטרה מכירה את בבצ'יק

בבצ'יק נולד למשפחה של חסידי גור, החסידות הגדולה ובעלת הכוח הרב ביותר בישראל. בשנות לימודיו בישיבה הוא הכיר את בנו של האדמו"ר וכך הפך למוכר בביתו ואף שימש כאחד מעוזריו. לימים, בזכות הקשר לאדמו"ר וסביבתו, הוא הכיר גם את נציגו למערכת הפוליטית, ליצמן, וב-2010 הפך להיות עוזרו, לפני שעבר בירושה לגולדקנופף.
בשיחת מסדרון שהתקיימה לאחרונה ליד הלשכה של גולדקנופף בכנסת שאל אדם שהגיע לפגישה אם הוא יכול להיכנס. "השאלה את מי אתה צריך, את השר או את גולדקנופף", ענה לו עובר אורח שהבהיר לו שאם הוא מחפש את בעל ההשפעה, ייתכן שהוא מתכוון לראש המטה בבצ'יק.
8 צפייה בגלריה
מוטי בבצ'יק בהפסקה בזמן החקירה בלהב
מוטי בבצ'יק בהפסקה בזמן החקירה בלהב
2016. בבצ'יק בהפסקה בזמן החקירה בלהב 433
(צילום: שאול גולן)
אבל עם קרבה גדולה, סמכות וכוח, באה גם האחריות לנעשה בלשכה. ולעיתים האחריות הזאת מגיעה לחקירה פלילית. ב-2021 נחקר בבצ'יק באזהרה בלהב 433 בחשד שבמסגרת רפורמת סימון המזון של משרד הבריאות, ניתנו הקלות למוצרים של תנובה בתמורה להעברת תרומות לעמותות המקורבות אליו. כעבור יומיים שוחרר בבצ'יק לביתו.
ביולי 2022 פורסם בכלכליסט כי במסגרת חקירת פרשת שחיתות במשרד הבריאות הקשורה לחברת התרופות "רוש", חשדה המשטרה שבבצ'יק ניצל את מעמדו ופעל במספר הזדמנויות "במשוא פנים ובניגוד לאינטרס הציבורי, ביחד עם מעורבים נוספים, ממניעים של בצע כסף, לקידום ושימור האינטרסים".

מי בעצם הבוס

עם פרישת ליצמן מהחיים הפוליטיים לקראת הבחירות האחרונות, ההערכה הייתה שבבצ'יק יירש את מקומו ברשימה לכנסת ויהפוך לשר מטעם גור, אך האדמו"ר בחר לבסוף בגולדקנופף המבוגר יותר, גם אם מן הסתם פחות מנוסה מבחינה פוליטית.
כך או אחרת, בעיתון החרדי "משפחה" נכתב: "מאז לכתו של ליצמן שודרג מעמדו של בבצ'יק, עד שיש אומרים שהוא למעשה נציג הסיעה המרכזית. במקום לקבל הוראות מהנציג - בבצ'יק הוא הבוס שנותן הוראות לחבר הכנסת ולשר הירוק בתפקידו הפוליטי. בבצ'יק הוא בעל הניסיון שמכיר את המסדרונות ואילו גולדקנופף הוא הנואם והמתראיין שנשלח לזירה כדי למלא אחר ההנחיות של בבצ'יק. ההסדר נוח לכל הצדדים באגודת ישראל".
בימים אלה הוא מוצא את עצמו בלב הסערה, מאחר שהוא נתפס ככתובת מצד פלגים קיצוניים בחברה החרדית המתנגדים לכל פשרה ושיחות עם הצבא בנושא הגיוס. הוא האיש שנמצא בקשר עם שר הביטחון יואב גלנט ומשרדו, ולאחרונה דווח על פגישה שלו בעניין הגיוס עם יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ.
פשקוויל נגד בבצ'יק סביב סערת חוק הגיוס:
8 צפייה בגלריה
פשקוויל נגד בבצ'יק סביב חוק הגיוס
פשקוויל נגד בבצ'יק סביב חוק הגיוס
(צילום: מוטי פרץ)
במסגרת מחאה בנושא הופצו נגדו מודעות בירושלים, שבהן כונה "באבשטיק" ועליהן נכתב: "מכרת את בחורי הישיבות הקדושים והבאת עליהם את גזירת הגיוס עבור נזיד עדשים בשביל לרצות את משפחת נתניהו".
בגור לא מיהרו לחתום על מכתבי רבנים והוראות גורפות נגד התייצבות בלשכות הגיוס כפי שעשו רבני ש"ס, דגל התורה וחלק מהחסידויות האחרות. אין אצלה הוראה חד-משמעית לא להתייצב בלשכות, אבל גם אין נהירה של החסידים לעלות על מדים. בגור סומכים על בבצ'יק, שבתיאום עם האדמו"ר מקיים את השיחות מול משרד הביטחון.
גם בסוגיית הטלפון הכשר, היה זה בבצ'יק שגייס במאמץ רב את הקואליציה - כולל המתנגדים מסיעת עוצמה יהודית - כדי להעביר את החוק שכה חשוב לרבנים. במקביל הוא זה שפועל מאחורי הקלעים כדי לגבש את העקרונות והדרישות המשותפות של יהדות התורה לקראת התקציב הבא, שככל הנראה טומן בחובו גזירות לא פשוטות. בנושאים כה רגישים ודרמטיים עבור ההנהגה החרדית, היא לא מסתפקת בהעברת הטיפול לשר. היא נותנת אותם לבבצ'יק.
פורסם לראשונה: 21:10, 07.09.24