1 צפייה בגלריה
חסן ציאד ח'דאירי
חסן ציאד ח'דאירי
משמרות המהפכה חיפשו אחר מדליף המידע שהוביל להתנקשות. חודאי והרכב שבו חוסל
תאונה או חיסול? אתר האופוזיציה האיראני "איראן אינטרנשיונל" דיווח אמש (חמישי) כי ב-30 במאי עלי איסמעיל זאדה, מפקד בכיר ביחידה 840 של כוח קודס של משמרות המהפכה, נפל מגג ביתו באזור כראג' שבצפון איראן ומת. לפי הדיווח, בכירי משמרות המהפכה הודיעו למשפחתו שהוא התאבד, והותיר אחריו מכתב. האתר ציטט מקורות שטענו כי משמרות המהפכה אחראים למותו של הבכיר, והחליטו לחסל אותו בעקבות חשד שהדליף מידע שהוביל לחיסול של חסן סיאד חודאי.
היום הכחישו באיראן את אותו דיווח. בסוכנות הידיעות אירנ"א צוטט גורם שאמר כי הבכיר נהרג ב"תקרית" בביתו בכראג'. הוא לא מסר פרטים נוספים, אך הכחיש כי הבכיר חוסל.
לפי הדיווח ב"איראן אינטרנשיונל", רשת במימון סעודית שמשדרת בפרסית ומקום מושבה בלונדון, איסמעיל זאדה היה קרוב לחודאי. לאחר שנפל מהגג בעיר ג'אן נאמה, הוא נלקח לבית חולים ושם נאלצו הרופאים לקבוע את מותו. לאחר מכן הודיעו אנשי משמרות המהפכה למשפחתו שהוא התאבד, וטענו כי במכתב שהותיר אחריו הוא כתב כי שם קץ לחייו "בעקבות בעיות פסיכולוגיות שנבעו מהפרידה מאשתו".
חיסול לאור יום בלב טהרן: הפרשנויות עם אלוף במיל' יעקב עמידרור
(צילום: נויל האריס)

ב"ניו יורק טיימס" דיווחו כי גורמים ישראלים אמרו שחודאי היה סגן מפקד יחידה 840, והיה מעורב בתכנון התנקשויות נגד זרים וישראלים ברחבי העולם. הגורמים הוסיפו שחודאי היה אחראי על פעילות היחידה במזרח התיכון ובמדינות הגובלות באיראן, וציינו עוד כי בשנתיים האחרונות הוא היה מעורב בניסיונות פיגועים נגד אזרחים ישראלים, אמריקנים ואירופים בקולומביה, קניה, אתיופיה, איחוד האמירויות וקפריסין. איראן, יש לציין, מעולם לא הודתה בקיומה של יחידה 840.
בדיווח של הטלוויזיה האיראנית ב-22 במאי, צוין כי חודאי חוסל לאור יום בסמטה מחוץ לביתו על-ידי שני חמושים רכובים על אופנוע. בדיווח נטען ששני החמושים ירו בו חמש פעמים כשהוא היה במכוניתו ועמד להיכנס לחנייה בביתו ברחוב מוג'הידין-א-איסלאם, שנמצא במזרח העיר.
אחרי חיסולו של הקצין הבכיר ממשמרות המהפכה בטהרן, פרסם ערוץ האופוזיציה האיראני "איראן אינטרנשיונל" מפי מקורות ביטחוניים באירופה כי חודאי היה אחראי על גיוס המחבלים שיפגעו בישראלים ברחבי העולם - ושמו נקשר גם לניסיון חיסול של דיפלומט ישראלי בניו דלהי בפברואר 2012.
בסוף השבוע שעבר דיווח "ניו יורק טיימס" מפי שלושה גורמים איראנים כי כלי טיס בלתי-מאוישים תקפו כמה ימים לפני כן את המתקן הביטחוני בפרצ'ין שבאזור טהרן, שם מפותחים טילים, טכנולוגיות גרעין וטכנולוגיות כטב"מים. איראן טענה כי במקום התרחשה "תקרית" במרכז מחקר ביטחוני, שבה נהרג המהנדס גאד בייגי ונפצע עובד אחר.
מקורות איראנים ששוחחו עם ה"ניו יורק טיימס" אמרו אז כי בתקיפה השתתפו מל"טים מתאבדים מדגם קוואד-קופטר. המל"טים, כך לפי הכתבה, שעליה היה חתום גם עיתונאי "ידיעות אחרונות" רונן ברגמן, התפוצצו על מבנה של משרד ההגנה האיראני, שבו נערכים מחקרים לפיתוח רחפנים וכלי טיס בלתי-מאוישים.
אף גורם בעולם לא לקח אחריות על המתקפה, אולם לפי ה"ניו יורק טיימס", אופן הפעולה דומה לתקיפות קודמות של ישראל באיראן ובלבנון. בישראל סירבו להתייחס אז לדיווח, וגורם אמריקני אישר ל"ניו יורק טיימס" כי רחפנים מתאבדים תקפו את המתקן - אך הוא לא אמר מי הפעיל אותם. המקורות האיראנים אמרו כי הרחפנים, שלהם טווח טיסה קצר יחסית, שוגרו מתוך איראן, לא רחוק מהמתקן בפרצ'ין.
פורסם לראשונה: 23:09, 02.06.22