צפו במשדר

הבלגן במערכת החינוך - וההנחיות שמתחלפות בקצב מסחרר: בזכות מתווה "הכיתה הירוקה" נחסך מ-91 אלף תלמידים הצורך להיכנס לבידוד, אך כעת לנוכח שיעורי התחלואה האדירים שאליהם ישראל צפויה לפי ההערכות להגיע בשיאו של גל האומיקרון, בממשלה החליטו כנראה לזנוח את המתווה הזה - ותוקפו פג בחצות הלילה שבין ראשון לשני. המתווה חלף לו, וההורים, התלמידים, המנהלים וצוותי החינוך שיושפעו מההחלטה יידעו על כך רק ברגע האחרון.
המשמעות של ביטול המתווה: אלפי תלמידים שנחשפו לחולה מאומת בכיתתם יידרשו כעת לעבור ללמידה בזום. במסגרת המתווה, נזכיר, תלמידים שנחשפו לחולה מאומת בכיתה הורשו להמשיך ללמוד בה באמצעות שתי בדיקות PCR ביום הראשון והשביעי שאחרי הגילוי, ובדיקות מהירות בכל יום בתווך.
כעת, אם יתגלה מאומת בכיתה – מי שמחוסן יעבור בדיקת אנטיגן ויוכל לחזור ללמוד מבית הספר אם תוצאתה שלילית. מי שלא מחוסן, יידרש להיכנס לבידוד. לצד זאת, אמש הודיע ראש הממשלה נפתלי בנט כי בניסיון להפחית את העומסים במרכזי הבדיקות, בבתי הספר היסודיים הילדים יעברו את הבדיקה המהירה על ידי נאמני הקורונה במוסדות החינוך - ולא יצטרכו ללכת לתחנות הבדיקה.
6 צפייה בגלריה
תלמידים עוטים מסיכות במהלך יום לימודים
תלמידים עוטים מסיכות במהלך יום לימודים
"הכיתה הירוקה" חלפה מהעולם. מה יהיה הפתרון?
(צילום: יריב כץ)
6 צפייה בגלריה
חיסונים בבית ספר אורט בלוד
חיסונים בבית ספר אורט בלוד
ממחר - הרמזור יפעל רק ברשויות אדומות, ורק מכיתה ז' עד י"ב
(צילום: קובי קואנקס)
6 צפייה בגלריה
יפעת שאשא ביטון ויגאל סלוביק בועדת החינוך
יפעת שאשא ביטון ויגאל סלוביק בועדת החינוך
מסרבת לתת למשרד הבריאות ימים נוספים להגיע להסכמות עם משרד החינוך. ח"כ השכל והשרה שאשא ביטון
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
בנוסף, גם תוקף מתווה הרמזור הזמני במערכת החינוך, שהופעל במשך יממה ברשויות הכתומות והאדומות, פג הלילה בחצות (בין ראשון לשני), והחל מהבוקר תיאלץ מערכת החינוך להסתגל למתווה חדש, כפי שנקבע לפני שבוע, וגם הוא צפוי להשתנות בימים הקרובים - בהתאם למתווה אחר שיציע משרד הבריאות.
בהתאם לתקנות הזמניות שאישרה ועדת החינוך של הכנסת ונכנסו לתוקף רק אתמול, למדו תלמידי כיתות ו'-י"ב' בערים כתומות ואדומות בהן פחות מ-70% מחוסנים בלמידה מקוונת מרחוק. משרד הבריאות אמור היה להביא הבוקר בפני ועדת החינוך הצעה למתווה חדש, אך אנשי המשרד עדכנו את יו"ר הוועדה, חברת הכנסת שרן השכל ("תקווה חדשה"), כי לא יספיקו לעשות זאת. במשרד הבריאות ביקשו מהשכל להסכים להארכת תוקף התקנות הזמניות במספר ימים, אך ראש הוועדה סירבה.
6 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים משרד הבריאות
מסיבת עיתונאים משרד הבריאות
בכירי משרד הבריאות. עדכנו את ועדת החינוך כי לא הספיקו להכין מתווה
(צילום: יאיר שגיא)
חברי הוועדה ביקשו לכלול בתקנות החדשות רק את הרשויות האדומות. הצעה נוספת שנידונה היא ביטולו של הרמזור לחלוטין, ושליחת תלמידים לבידוד וללמידה מרחוק רק אם באו במגע עם מאומתים לקורונה - בהתאם לדרישתה גם של שרת החינוך יפעת שאשא ביטון, שפורסמה אמש ב-ynet. בשל אי-הסכמתה של השכל להארכת התקנות הזמניות, מחר יחזור המצב לקדמותו ולפיו הרמזור יפעל רק ברשויות אדומות, מכיתה ז' עד י"ב'.
"ביקשתי ממשרדי החינוך והבריאות להגיש את התקנות כמתוכנן עד מחר בבוקר, אך כיוון שיש עדיין אי-הסכמות בקרב גורמי הבריאות, הם ביקשו עוד שלושה ימים. סירבתי", אמרה השכל. לדבריה, "לא הסכמתי בשום אופן ולכן עד שיובאו תקנות חדשות, אנו חוזרים למצב הקודם לפיו החטיבות והתיכונים לא יכללו ערים כתומות וגם לא את כיתות ו', כפי שאישרנו לשבוע אחד".
השכל דרשה בדיונים עם אנשי משרד הבריאות לבטל את שיטת הרמזור ולקבוע, כי רק בכיתה שבה חולה מאומת הכיתה, כל תלמידי הכיתה יכנסו לבידוד כפי שנהוג היום. לפי הצעתה, התלמידים יעשו בדיקת קורונה, המחוסנים השליליים יחזרו לכיתה מיד וכל השאר יחזרו רק לאחר בדיקה שלילית שנייה.
"אני נלחמת לבטל את הרמזור כיוון שלא הסכמנו לקבל את המתווה הקודם שהשאיר היום 800 כיתות ללמידה מרחוק בזום. אילו היינו ממשיכים עם המתווה, המספר היה מכפיל או משלש את עצמו", טענה. היא קראה למשרד הבריאות "למנוע למידה בזום ולאפשר למידה פרונטלית רציפה ככל האפשר". על משרדי החינוך והבריאות להביא מתווה חדש ויצירתי".

"דרושה ודאות". בנט: "לימודים בזום בהיקף לא מבוטל"

שרת החינוך שאשא ביטון כתבה בחשבון הפייסבוק שלה כי "צו השעה - יצירת ודאות והקלה על התלמידים והצוותים החינוכיים". לדבריה, "אנו, במערכת החינוך, קשובים למצוקות התלמידים, ההורים וצוותי ההוראה, ערים לקולות מהשטח, ומביאים אותם בפני משרד הבריאות והגורמים הרלוונטיים".
6 צפייה בגלריה
נפתלי בנט יפעת שאשא ביטון בביקור בבית הספר המאוחד ירוחם
נפתלי בנט יפעת שאשא ביטון בביקור בבית הספר המאוחד ירוחם
סיכמו כי ניתן יהיה להיבדק בבתי הספר על ידי נאמני קורונה כדי "להוריד לחץ". שאשא ביטון ובנט
(צילום: חיים הורנשטיין)
בנט: "נראה למידה מרחוק בהיקפים לא מבוטלים"
(צילום: לע"מ)

היא התייחסה לעומסים במתחמי הבדיקות, שגוזלים זמן יקר עבור הורים ותלמידים: "בישיבת הממשלה הבוקר, הצגתי את המצוקה במתחמי הבדיקות העמוסים והתורים הארוכים - וביקשתי לאפשר לבצע בדיקות אנטיגן בבית או על ידי נאמני הקורונה בבתי הספר, כדי להקל על התלמידים ועל צוותי החינוך".
בנט אישר את דבריה במסיבת עיתונאים שקיים אמש: "אני יכול לעדכן שבבתי הספר היסודיים, תלמידים ואנשי הוראה שמחוסנים שייחשפו לחולה מאומת, יוכלו להיבדק בבתי הספר על ידי נאמני הקורונה. זה יוריד את הלחץ". עם זאת, רה"מ אמר כי "הרבה מאוד ילדים לא התחסנו בחודש וחצי האחרונים כפי שביקשנו פעמים רבות, ואנחנו נראה לימוד מרחוק בהיקפים לא מבוטלים". לדבריו, משרד החינוך נערך לכך.
שאשא ביטון הדגישה כי הינה "בקשר רציף עם ראש הממשלה כשלהבנתי גם הוא בעד שינוי המתווה שימנע את היציאה של התלמידים ללמידה בזום באופן אוטומטי ביישובים אדומים וכתומים גם אם אין תחלואה בכיתה או בביה"ס. אנו נמצאים בדיונים מול משרד הבריאות בנושא. לפי המתווה המוצע, לא ייסגרו בתי ספר וכיתות שלמות ללא אבחנה, אלא אך ורק בכיתה שיימצא בה מאומת לנגיף - במקרה זה, יחולו על התלמידים הכללים של מחוסנים ולא מחוסנים כפי שקיימים בקהילה. אני תקווה כי במשרד הבריאות יקבלו את המתווה המאפשר שגרת לימודים ויקלו על ההורים, התלמידים וצוותי ההוראה".
סגנית יו"ר הנהגת ההורים הארצית, אולדיה שינדרוף, ביקרה את מדיניות הממשלה. "היום אנו עדים לאחד מרגעי השפל של המשילות בישראל. יצירת כאוס ובלבול אצל כל הורי ישראל, מנהלי בתי הספר והרשויות המקומיות. אף אחד מהגורמים הרלוונטים לחינוך כבר לא יודע מה לעשות ואיך לפעול. במקום להיות מוכנים לגל אנחנו טובעים בו", אמרה.
6 צפייה בגלריה
אודליה שינדרוף
אודליה שינדרוף
"אחד מרגעי השפל של המשילות בישראל". אודליה שינדרוף
"משרד הבריאות היה צריך להביא הערב תקנות חדשות לאישור וזאת לאחר מגעים אינטנסיביים בין כל השותפים איך נכון ורצוי לנהל את המערכת כאשר יש בה כבר מאות אלפים מחוסנים ומחלימים, במקום לנסות וליצור שגרת חירום - אנחנו נשארים רק עם החירום". היא ביקרה גם את מדיניות הבדיקות, אותה כינתה "בלתי אפשרית". "במקום לתת לנאמני הקורונה לבצע את הבדיקות של כל תלמיד שנחשף שולחים את התלמידים וההורים לבזבז שעות ולהסתכן בחשיפה למאומת שעות בתור".
לדבריה, "מנהלים לא יודעים כיצד להכין מערכת שעות כאשר חלק בבידוד וחלק בכיתה, אין מתווה למבחני הבגרויות - שמתחילים בעוד ימים ספורים ומעל הכול מתווה העל-יסודי בעיר כתומה מתבטל מחר בשל חוסר הסכמה. אי-ההסכמות רק יוצרות בלבול במערכת".
פורסם לראשונה: 22:00, 02.01.22