פאיז סרחאן, תושב חורפיש, שמאז 7 באוקטובר מתנדב למילואים בגזרה הצפונית כדי לשמור על הבית, הופתע לגלות צו הריסה שנתלה על בית בנו, שהוא עוזר לו לבנות, בטענה לבנייה לא חוקית. "הופתעתי לגלות שתלו על הבית שלנו צו הריסה. זה מה שאני צריך לקבל בתמורה?", אמר בכעס, אחרי יותר מ-10 חודשים במילואים.
"ב-1988 הייתה תוכנית מתאר האחרונה ביישוב שלנו, חורפיש. מאז כנראה שלא חושבים בממשלת ישראל המנותקת שהאוכלוסייה מתפתחת ומתרחבת. זה מצער, הופכים אותנו לעבריינים, במקום לטפל במצוקה האמיתית", פאיז הוסיף. הבנייה הלא חוקית בעדה היא בעיה בת עשרות שנים. חוק קמיניץ מאפשר למדינה לחלק צווי הריסה ולקנוס את התושבים במאות אלפי שקלים, אך לא פותר למעשה את מצוקתם של התושבים.

2 צפייה בגלריה
 צו ההריסה לביתו של פאיז סרחאן מתנדב המילואים
 צו ההריסה לביתו של פאיז סרחאן מתנדב המילואים
כרזת התמיכה בפאיז
אנוואר עאמר, ראש מועצת חורפיש, אמר כי "הבית נבנה על אדמה פרטית שלו. אחרי 10 חודשים שאנחנו נמצאים במלחמה - זה מה שמעניין את מדינת ישראל עכשיו? לבוא לחורפיש שנמצאת בקו העימות ואני כל היום מתנהל מול משרדי הממשלה בשביל לקבל את מה שמגיע לי כדי שנרגיע את האוכלוסייה שמפוחדת מהמלחמה. זאת התשובה שלכם? תתביישו לכם! רק על גופתי המתה תהרסו את הבית הזה!".
חורפיש הוא יישוב דרוזי, שנמצא באזור מירון, לא רחוק מקו הגבול הצפוני. תושביו סירבו להתפנות למרות המלחמה והשיגורים שנמשכו לעבר היישוב, גם בימים אלה. התושבים חווים קשיים מדי יום, ורובם גם נמצאים בחזיתות השונות: בכיתות כוננות או בשירות מילואים או חובה באחת מהגזרות הפעילות.
ביישובי העדה הדרוזית, כידוע, סובלים ממצוקת תכנון ובנייה קשה ואי-הסדרת בנייה בשל מחסור בתקציבי תכנון, לצד מחסור בתקציבים בשוטף. העדה הדרוזית היא המגזר היחיד במדינה שעוד לא תוקצב בתוכנית חומש לפיתוח, העצמה וגישור על פערים, וישנם מעל עשרת אלפים בתים שמחוברים לחשמל פיראטי. השרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' הפילו לפני כחודשיים את חוק החשמל, שהיה אמור לחבר את אותם בתים לחשמל באופן חוקי, ולהסדיר בנייה ביישובים הדרוזים.
2 צפייה בגלריה
 צו ההריסה לביתו של פאיז סרחאן מתנדב המילואים
 צו ההריסה לביתו של פאיז סרחאן מתנדב המילואים
צו ההריסה
בן דודתו של פאיז, רס"ר (במיל') אנוואר סרחאן, נפל בתחילת השנה בתאונת דרכים מבצעית בגוש עציון. אנוואר, גם הוא התגורר בחורפיש, היה בן 26 בנופלו.
עו"ד ראיד שנאן, מנכ"ל המועצה הדתית העליונה ותושב חורפיש, אמר: "תמוה ואף מקומם כי בעיצומה של המלחמה, ברגעי הכרעה מדיניים, מחליטה המדינה להוציא צו הריסה לבית מגורים ביישוב חורפיש שנבנה על אדמה פרטית".
הוא הוסיף: "הסיפור הזה מסכם את אוזלת היד של המדינה, מצד אחד גוררת רגליים בתכנון ובהסדרה - ומנגד מאיצה הליכי אכיפה. נזכיר שהמדינה רצתה לפנות את חורפיש עם פרוץ המלחמה, העדה לא הסכימה, והתושבים עומדים איתן, גם נוכח הסכנות. אז תנוח דעתם של הגורמים הקיצוניים, גם איומי הריסה לא ייגרמו לתושבים הדרוזים לעזוב".
מהרשות לאכיפה במקרקעין נמסר: "צו ההריסה הוצא נגד בנייה חדשה ללא היתר, בקרקע ללא תכנון מפורט. בנייה ללא היתר במקום שמיועד לתכנון שכונה מסכלת את האפשרות לתכנן עבור התושבים. הרשות לאכיפה במקרקעין בוחנת עניינית כל פניה של חייל ותבחן גם מקרה זה".