מועצת הביטחון של האו"ם תתכנס מחר (יום ג') לדיון מיוחד על המלחמה בעזה. בדיון שיזמה ברזיל, הנשיאה התורנית של המועצה, ישתתפו שרי חוץ רבים - בהם שר החוץ אלי כהן, שיגיע לדיון במועצה בניו יורק עם כמה ממשפחותיהם של הישראלים שנחטפו לעזה. כהן צפוי לנאום בדיון. בנוסף ינאמו שרי החוץ של ברזיל, גרמניה, ירדן, הונגריה, מלטה ומדינות נוספות.
בדיון צפויה להיערך הצבעה על טיוטת ההצעה האמריקנית בנושא המלחמה בעזה. אותה טיוטה עברה בימים האחרונים שינוי לרעת ישראל, מכיוון שהאמריקנים מבקשים להגיע לרוב הנדרש של 9 מתוך 15 קולות במועצה. הנוסח המקורי עבר דילול משמעותי, וכעת עיקר הדגש בו הוא על הסיוע ההומניטרי. בטיוטה המקורית היתה התייחסות לזכותה של ישראל להגן על עצמה, ובטיוטה העדכנית הוכנס שינוי מדאיג: ארה"ב מדברת על "הגנה עצמית לכל המדינות", מבלי לציין במפורש את ישראל. האמריקנים גם הורידו אזכור מפורש לאיראן.
4 צפייה בגלריה
מטה משפחות החטופים והנעדרים בביקור בפרלמנט הבריטי
מטה משפחות החטופים והנעדרים בביקור בפרלמנט הבריטי
נציגי משפחות החטופים והנעדרים בביקור בפרלמנט הבריטי
(צילום: Stuart Mitchell)
בטיוטה נשארה הקריאה לקהילה הבינלאומית למנוע ערוצי מימון מחמאס, שמוזכר כארגון טרור. בנוסף מופיע גינוי לארגון טרור נוסף - חיזבאללה. למרות הנוסח המרוכך של הטיוטה האמריקנית, במטרה להגיע לרוב הנדרש ולאשר את ההצעה, ההערכה בישראל היא שרוסיה תשתמש בזכות הווטו שלה כאחת מחמש החברות הקבועות במועצה, כדי להביך את האמריקנים. ישראל הבהירה לארה"ב שהורדת ההתייחסות לזכותה להגנה עצמית צורמת.
בטיוטה העדכנית יש קריאה לשחרורם המיידי של החטופים, וגינוי של אנטישמיות ואסלאמופוביה. ההחלטה מביעה דאגה עמוקה מהמצב ההומניטרי בעזה ומהשפעתו הקשה על האוכלוסייה האזרחית, במיוחד על ילדים, ומדגישה את הצורך בגישה הומניטרית מלאה, מהירה, בטוחה וללא הפרעה. בהחלטה נכתב כי חמאס וגופי טרור אחרים בעזה אינם עונים על ההגדרה העצמית של העם הפלסטיני, וכי חמאס מוכר כארגון טרור במספר מדינות החברות במועצה.
4 צפייה בגלריה
אלי כהן
אלי כהן
שר החוץ אלי כהן
(צילום: משרד החוץ)
הצעת ההחלטה האמריקנית שתובא מחר לדיון מביעה אהדה ותנחומים לקורבנות ובני משפחותיהם, לממשלת ישראל ולכל הממשלות שאזרחיהן נרצחו במתקפת הטרור. ההחלטה מביעה בנוסף אהדה ותנחומים לפלסטינים שאיבדו את יקיריהם, כולל בבית החולים אל-אהלי בעזה ב-17 באוקטובר. כמו כן יש קריאה לשמירה על החוק הבינלאומי ועל זכויות אדם.
בינתיים, בישראל כבר נערכים לקרב הדיפלומטי הבא: בימים הקרובים, ייתכן שכבר מחרתיים, אמור להיערך דיון חירום של העצרת הכללית באו"ם על המלחמה בעזה. הפלסטינים משתפים פעולה עם נציגים מהעולם הערבי, כדי לקדם החלטת עצרת שתתמקד בקריאה להפסקת אש מיידית, הקמת מסדרונות הומניטריים לעזה והתייחסות לגירוש פלסטינים מהרצועה כפשע נגד האנושות. בשלב זה עדיין אין טיוטה.
4 צפייה בגלריה
הדיון במועצת הביטחון של האו"ם על הצעת רוסיה
הדיון במועצת הביטחון של האו"ם על הצעת רוסיה
מועצת הביטחון של האו"ם
(רויטרס)
הערב הנחה משרד החוץ את כל שגרירויות ישראל בעולם לפנות לגורמים הרלוונטיים במדינת השונות, במטרה להתייצב לצד ישראל בדיון בעצרת הכללית - ולהתבטא בעד זכותה להגנה עצמית. בנוסף הם יתבקשו לדרוש את שחרור החטופים, לגנות את מעשי הזוועה וירי הרקטות של חמאס לישראל, ולהשוות בין חמאס לדאעש.
משלחת של משפחות החטופים והנעדרים הגיעה היום לביקור רשמי בפרלמנט הבריטי, במסגרת פרויקט המשלחות של משרד התפוצות בשיתוף משרד החוץ. בני המשפחות שוחחו עם יו"ר בית הנבחרים, עם מחוקקים בכירים מכל המפלגות ועם לורדים, וסיפרו את סיפורם האישי והכואב מה-7 באוקטובר.
״אנחנו עומדים פה בפרלמנט הבריטי ומדברים בשפה של בני אדם", אמר דיוויד בר, מניצולי הטבח בקיבוץ עלומים. "חמאס לא דובר השפה הזו: הוא מדבר מוות והרס". השבוע תצא משלחת של משפחות החטופים לאיטליה, ובהמשך לארה"ב ולמדינות נוספות.
4 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש עם משפחות החטופים והנעדרים בבית הנשיא בירושלים
נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש עם משפחות החטופים והנעדרים בבית הנשיא בירושלים
משפחות החטופים והנעדרים בבית הנשיא, בפגישה עם יצחק הרצוג
(צילום: קובי גדעון / לע״מ)
שגרירת ישראל ללונדון ציפי חוטובלי אמרה לפרלמנט הבריטי: "אנחנו רוצים את החטופים שלנו חיים, רוצים אותם שלמים ורוצים שזה יקרה בהקדם. זו הסיבה שאנחנו עומדים כאן מולכם היום".
הפוליטיקאי הבריטי בוב בלקמן, יו"ר קבוצת הידידות הפרלמנטרית APPG שאירחה את המשפחות, סיכם את הדיון: "שמענו כאן דברים מרגשים מאוד. עלינו האחריות לסייע ולהיות פעילים ככל שניתן כדי לסיים את האירוע הזה על הצד הטוב ביותר, בהקדם האפשרי".