פגיעה בצירים מרכזיים, קריסת גשרים, ניסיונות חדירה לנמלים ועלטה מוחלטת בנתב"ג הם רק חלק מהתרחישים שאליהם מתכוננים במשרד התחבורה, ובחלק גדול מהחברות הממשלתיות שאחראיות על תשתיות המדינה, לקראת מלחמה אפשרית מול חיזבאללה בלבנון, בצל ההערכות. ברקע, בין היתר, הפגיעות הקשות בתשתיות שספגה מדינת ישראל בדרום הארץ ובצפונה מאז תחילת המלחמה.
האזהרה של גולדשטיין: "אחרי 72 שעות בלי חשמל - אי אפשר לגור בישראל"
(צילום: INSS)

3 צפייה בגלריה
תיקון עמוד חשמל במרחב אביבים שניזוק בעקבות מטחי הירי מלבנון
תיקון עמוד חשמל במרחב אביבים שניזוק בעקבות מטחי הירי מלבנון
תיקון עמוד חשמל שניזוק מירי חיזבאללה
(צילום: חברת החשמל)
דיון מיוחד התקיים הערב (א') ברשות שדות התעופה בהשתתפות מנכ"לים ויו"רים של כל חברות התשתית של המשרד, בהן נתיבי ישראל, חוצי ישראל, רשות הספנות והנמלים ורשות שדות התעופה, לצד מנהלי אגפים בכירים בחברות הבת וצמרת משרד התחבורה, לרבות המנכ"ל – משה בן זקן.
בדיון נדונו שלל תרחישים בצל הלחימה בצפון ולצד המשך לחימת צה"ל ברצועת עזה, ואף הוחלט להקים חמ"ל צפוני שאמור לתכלל את הפעילות באוויר, בים וביבשה ולספק מענה במקרה של פגיעה בתשתיות, שיבושי דרכים, שינוע ומתן מענה לאיומים שעלולים להיווצר כתוצאה מהחמרה באופי התקיפות של חיזבאללה ובתדירותן.
במשרד התחבורה טענו כי "כחלק מהפקת הלקחים ממלחמת 'חרבות ברזל', הנחה מנכ"ל המשרד את חברות התשתית כי בכל תוכניות עבודה, פרויקטים ומכרזים, נושא הרציפות התפקודית יעמוד בראש סדר העדיפויות לטובת שיפור המענה בעתיד ולבצע סימולציה של פגיעה בצירים ראשיים, במקומות חשובים ואסטרטגיים ולהכין תוכנית של דרכי גישה חלופיות בתיאום מול המשטרה ושאר חברות התשתית".
3 צפייה בגלריה
ועדת הכלכלה בנושא ביטול ההטבה המובטחת לקשישים, על ידי שרת התחבורה, במסגרת רפורמת צדק תחבורתי
ועדת הכלכלה בנושא ביטול ההטבה המובטחת לקשישים, על ידי שרת התחבורה, במסגרת רפורמת צדק תחבורתי
ביקש ממנכ"לי חברות התשתית לקיים תרגילים ודיונים פנימיים. בן זקן
(צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
עוד נמסר כי "בישיבה נדונו גם גיוסים נוספים של עובדים ומאבטחים בתרחיש צפוני, לצד מאמץ לאתר אלטרנטיבות פנימיות, קידום תוכנית אסטרטגית לשיפור מוכנות המשרד והחברות, זירוז תהליכי רכש קריטיים, הפקת משמעויות ממלחמה ממושכת בדגש על פרויקטים תשתיתיים, תוכנית תקשורתית והסברתית לנוסעים לחו"ל בתרחיש של עזיבת חברות תעופה זרות, התקפות סייבר וויסות אמצעים בין הנמלים הימיים.
"בנוסף, הנחה מנכ"ל המשרד לבצע תרגיל מקרים ותגובות לשיפור יכולות מענה במרחב צפון, על מנת לוודא מענה מקצועי ומיטבי בזמן אמת ובעקבות האירועים באזור נמל חיפה והאיום על מתקנים אסטרטגיים באזור ולגבש תוכנית הגנה פיזית במטרה לתת מענה אבטחתי לאזור. בן זקן ביקש ממנכ"לי חברות התשתית לקיים תרגילים ודיונים פנימיים באופן שוטף, לטובת כל תרחיש אפשרי".
בשבועות האחרונים עלו חששות רבים בנוגע למוכנותה של ישראל להתמודדות עם התקפה רחבת היקף, שככל הנראה תכלול ניסיונות של חיזבאללה לפגוע באתרי תשתיות קריטיים, בהם חשמל, מים וכבישים מרכזיים. שאול גולדשטיין, מנכ"ל נגה ניהול מערכת החשמל, עורר סערה כשאמר בשבוע כי "אנחנו לא מוכנים למלחמה". הוא אף הזהיר כי נסראללה יכול להפיל בקלות את רשת החשמל בארץ, ואמר: "אחרי 72 שעות בלי חשמל - אי אפשר יהיה לגור בישראל".
מנגד, שעה קלה לאחר אותן אזהרות חריפות, תקף מנכ"ל חברת החשמל, מאיר שפיגלר, את טענותיו של מנכ"ל נגה, וטען: "אמירתו בדבר חוסר חוסנה של רשת החשמל חסרת אחריות, מנותקת מהמציאות ויוצרת פאניקה בציבור. יפה יעשה אם יתמקד בניהול חברת נגה, שמאז כניסתו לתפקיד נסוגה לאחור - וזה בלשון מרוסנת".
3 צפייה בגלריה
שאול גולדשטיין
שאול גולדשטיין
הזהיר מפני קריסת רשת החשמל, ועורר סערה. גולדשטיין
(צילום: רונן טופלברג)
בעקבות דבריו של גולדשטיין, שנאמרו בכנס של המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) בשדרות, כינס יו"ר החברה, סמי תורג'מן, ישיבה של הדירקטוריון, שבה דנו בדברים שאמר המנכ"ל ובהמשך העסקתו בחברה. בסופו של דבר גולדשטיין התנצל על דבריו, ובסופו של דבר הוחלט שלא להדיחו מתפקידו.
בינתיים, הנזק לתשתיות בדרום ובצפון הארץ כבר מוערך בעשרות מיליארדי שקלים, ומספר זה צפוי עוד לגדול בכל יום שהלחימה נמשכת. לאחרונה אישרה הממשלה תוכנית ענק לשיקום העוטף בהיקף של 19 מיליארד שקל עד 2028 – והיא כוללת כאמור רק את העלות של שיקום החזית הדרומית. במקביל, הממשלה אישרה לפני כחודש גם תוכנית לשיקום הצפון, אולם היא זכתה ללא מעט ביקורת בטענה כי היא חלקית מאוד ואינה מתקרבת לתקציבים שבאמת צריך כדי להחזיר את האזור למצבו בשגרה.
כך למשל, יו"ר נשיאות המגזר העסקי ותושב מטולה, דובי אמיתי, טען לאחרונה בריאיון ל-ynet כי "כשמשווים את התוכנית הצפונית לתוכנית הממשלתית ליישובי תקומה בדרום, לא ניתן שלא להשתומם. איך ייתכן שלחבל הארץ הדרומי, שבגודלו הוא פחות משליש מהמרחב הצפוני, הוקצו 19 מיליארד שקל, מתוכם שמונה מיליארד שיושקעו כבר ב-2024, בעוד שלחבל הארץ הצפוני מקצים פחות ממיליארד שקלים לכל שנת 2024, עם הבטחה של עוד שלושה מיליארד לשנים הבאות? זה נשמע למישהו הגיוני? הממשלה מזניחה חבל ארץ שלם".