שר החוץ לפיד ומקבילו הטורקי מודיעים על סיכול החטיפה
(צילום: לע"מ)

גם אחרי ההודעה הדרמטית על סיכול חטיפת שגריר ישראלי ואשתו על-ידי חוליית מחבלים בטורקיה, במשרד החוץ עדיין לא יודעים מי הוא אותו ישראלי שהיה על הכוונת האיראנית. השאלה סביב זהותו של הנציג הישראלי סקרנה רבים - אך במערכת הביטחון הישראלית טרם עדכנו את עמיתיו של השגריר על כך.

הדרמה בטורקיה - כתבות נוספות

מבדיקת ynet עולה כי אף לא אחד משגרירי ישראל בטורקיה בעשורים האחרונים ביקרו במדינה בחודשים האחרונים, אולם הדיפלומט הישראלי הבכיר היחידי שביקר באיסטנבול הוא יוסי לוי ספרי, שכיהן כקונסול הכללי של ישראל באיסטנבול וגורש ממנה ב-2018 בעקבות האירועים האלימים לאורך גדר הגבול ברצועת עזה.
2 צפייה בגלריה
 רוני גולדברג ויוסי לוי ספרי
 רוני גולדברג ויוסי לוי ספרי
יוסי לוי ספרי (משמאל) ובן הזוג רוני גולדברג
גורמים במשרד החוץ לא שללו מכלל אפשרות שמדובר בשגריר לשעבר שלא בהכרח שירת בטורקיה והגיע אליה במטרה לנפוש, אך אז התעוררה השאלה כיצד האיראנים ידעו עליו. ל-ynet נודע כי לוי ספרי, שעומד כיום בראש ועד העובדים של המשרד ומנהל את המאבק לשיפור תנאי השכר, נסע לפני כחודש לחופשה פרטית באיסטנבול יחד עם בן זוגו, רוני גולדברג.
לוי ספרי, שנחשב לדמות מוכרת יחסית בטורקיה, אמור היה לחזור אליה לפני כשבועיים - ונסיעתו בוטלה ברגע האחרון מסיבה לא ברורה. גם משרד החוץ וגם לוי ספרי סירבו להתייחס לדברים.
בתוך כך, משרד החוץ האיראני כינה את ההצהרות הישראליות בדבר סיכול החטיפה "האשמות מגוחכות", וטען כי מדובר בניסיון לסכסך בין שתי מדינות מוסלמיות. בציוץ שפורסם בחשבון הטוויטר של המשרד נכתב כי איראן תפעל מול ישראל באופן שלא יסכן אזרחים או מדינות אחרות.
דובר משרד החוץ ליאור חייט הגיב לכך בטוויטר, גם בפרסית, וכתב: "מציע לא לקשקש על האשמות אלא לדבר על עובדות. זה שבועות ארוכים, חוליות טרור איראניות מנסות לרצוח ישראלים חפים מפשע על אדמת טורקיה, בהנחיה של ממשלת הטרור של איראן. טרור איראני על אדמתה של מדינה ריבונית אחרת הוא עוד הפרה גסה של כל נורמות ההתנהגות המקובלות מצידה של איראן. המשטר האיראני בוחר בטרור והסתה בעוד מדינות העולם שואפות ופועלות לשיתופי פעולה והידוק יחסים בין העמים".
אמש פורסמו פרטים נוספים על סיכול החטיפה באיסטנבול: הפשיטה על דירת המסתור של חברי החוליה נמשכה ארבע שעות. "זה היה כמו סרט של ג'יימס בונד", אמר גורם שנחשף לפרטי המבצע.
2 צפייה בגלריה
העצורים בניסיון ההתנקשות
העצורים בניסיון ההתנקשות
דירת המסתור באיסטנבול
בכלי התקשורת המקומיים נכתב כי המודיעין הטורקי, MIT והמשטרה המקומית עצרו ביום שישי שעבר שמונה חשודים, בהם אזרחים איראנים ומשתפי פעולה מקומיים, במלון "סול" ובשלוש דירות שכורות אחרות באזור. הם היו חברים בשני תאים, שכללו גם מתנקשים. חברי המודיעין האיראני ואנשי משמרות המהפכה התחזו לסטודנטים, לאנשי עסקים ולתיירים. הטורקים אמרו כי הפיגוע סוכל בשלב התכנון, ואמרו כי החקירה נמשכת. לפי הדיווח, המוסד איתר את הישראלים שהיו אמורים להיות יעד הפיגוע, והבריח אותם לארץ במטוסים פרטיים.
ישראל העבירה את המידע המודיעיני לביון הטורקי, שידוע כמצטיין ביכולות הסיכול שלו, וככל הידוע, צוותים משותפים טורקים וישראלים פעלו ביחד באיסטנבול כדי לחלץ ישראלים מציפורני החוליה, ובכמה מקרים החילוץ היה דרמטי - שניות לפני שהאיראנים עמדו לשים עליהם את היד. ככל הנראה, החוליה האיראנית תכננה להשתמש גם ברובי צלפים. גורם ביטחוני בכיר אמר כי "הטורקים ביצעו פעולות מדויקות כדי לבצע מעצרים של אותם גורמים. כפי שאפשר ללמוד מההודעה שלהם, יש לא מעט עצורים בכמה מוקדים, כפי שאמרנו כל העת שמדובר בכמה מוקדים וכמה חוליות".