תחקיר ראשוני של פיגוע הדריסה אמש (רביעי) במחסום הבידוק חווה 6, שממוקם סביב שכם - בין הכניסה לחטמ"ר שומרון לכיוון היישוב איתמר, מעלה כי הלוחמים מגדוד נחשון בדקו רנדומלית רכבים פלסטיניים שיצאו מהעיר. במקום התפתח תור קצר של רכבים. שני הלוחמים שנהרגו, סמ"ר אליה הלל (20) וסמ"ר דייגו שוישה הרסאג' (20), בדקו רכב שעמד בקדמת ובצד התור. בשלב מסוים המחבל יצא מהתור, עקף אותו, נסע במהירות לעבר שני הלוחמים - ודרס אותם.
הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בזירת הפיגוע
(צילום: דובר צה"ל)

3 צפייה בגלריה
 סמ"ר דייגו שוישה הרסאג' ז"ל סמ"ר אליה הלל ז"ל
 סמ"ר דייגו שוישה הרסאג' ז"ל סמ"ר אליה הלל ז"ל
סמ"ר דייגו שוישה הרסאג' וסמ"ר אליה הלל
(צילום: דובר צה"ל)
המחבל נסע ברכב הסעות גדול, מה שהעצים את קטלניות הדריסה. במהלך הפיגוע אחד משני הלוחמים בדק רכבים והשני אבטח אותו. יתר הלוחמים בעמדת הפילבוקס במשימה לא הבחינו ככל הנראה במתרחש בגלל הסתרה של רכבים וזווית האירוע - וייתכן שסברו ברגעים הראשונים שמדובר בתאונה. בצבא מבינים שהפיגוע לקח שניות בודדות, עד שהמחבל ביצע פניית פרסה ודהר בחזרה לשכם - ולכן יתר הלוחמים, מגדוד שמשון שתופס את הגזרה זה שבועות ארוכים, אף לא הספיקו לירות לעבר הטרנזיט.
המחבל הפלסטיני שהסגיר את עצמו לידי המנגנונים הפלסטיניים עדיין לא הועבר לישראל. מדובר בצעד חריג, וככל שיחלפו השעות והוא לא יועבר לשב"כ, ייתכן כי הצעד יהיה קשה יותר לביצוע בשל ההתנגדות הציבורית של הפלסטינים בשכם, שיטענו כי מדובר בשיתוף פעולה עם ישראל.
הפיגוע אמש התרחש בכביש 5077 במחסום שהוקם כאמור בחווה 6, שהיא אחת הכניסות לשכם. העמדה, כמו יתר החסמים הנושמים סביב שכם, נועדה לשבש תנועה של מחבלים ולכתר את העיר בהינתן פיגוע במרחב עם מחבלים שברחו. בצבא מתחקרים כעת כיצד למרות שמדובר בעמדה ממוגנת ומבוטנת, שנחשבת למסודרת מאוד, המחבל עדיין הצליח לפגוע בחיילים - ובעיקר להימלט ללא פגע.
בעמדה מסוג זה יש נקודות מיגון ללוחמים בזמן בדיקת חיילים, עמדות תצפית ושליטה על המרחב ותפיסת פעולה הגנתית שאמורה למנוע פיגועים כאלו. בשלב זה לא הוחלט על תגבור כוחות בגזרת השומרון בשל הפיגוע, אך הכוחות בשטח הונחו להגביר ערנות ודריכות מחשש לפיגועים דומים.
3 צפייה בגלריה
הרמטכ״ל רב-אלוף הרצי הלוי
הרמטכ״ל רב-אלוף הרצי הלוי
הרמטכ"ל קיים תחקיר ראשוני בזירת הפיגוע
(צילום: דובר צה"ל)
3 צפייה בגלריה
מפקד פיקוד המרכז אלוף יהודה פוקס בתחקיר ראשוני עם מפקד החטיבה
מפקד פיקוד המרכז אלוף יהודה פוקס בתחקיר ראשוני עם מפקד החטיבה
מפקד פיקוד המרכז אלוף יהודה פוקס בזירת הפיגוע
(צילום: דובר צה"ל)
הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי קיים אמש תחקיר ראשוני והערכת מצב בזירת הפיגוע, יחד עם מפקד אוגדת איו"ש תת-אלוף יקי דולף, מפקד חטיבת שומרון אלוף-משנה שמעון סיסו, נציגי שב"כ ומשטרה ומפקדים נוספים. מפקד פיקוד המרכז אלוף יהודה פוקס הגיע הבוקר לזירת הפיגוע וקיים הערכת מצב עם המפקדים והלוחמים הפועלים במרחב.
אליה הלל, שנהרג בפיגוע, שימש כמ"כ בחטיבת כפיר, והותיר אחריו שני הורים ושלושה אחים ואחיות. הלל נפצע באורח קל מפגיעת רסיס במהלך הלחימה בעזה לפני כשלושה חודשים, וחזר לפעילות מבצעית. ראש המועצה האזורית בנימין ויו"ר מועצת יש"ע ישראל גנץ, ספד לו: "כמה אמא חנה הייתה שמחה באליה שלה - וסיפרה לנו עליו בגאווה. בלילה קיבלנו את הבשורה הקשה על נפילתו בידי מחבל ארור בשומרון. אליה ממיטב הנוער שלנו בבנימין. בזכותו ובזכות חבריו עם ישראל חי ובע"ה ינצח. אני מוסר חיבוק גדול להורים דרור וחנה ולאחים היקרים".
אבנר שוישה, אביו של דייגו שנהרג בפיגוע, פרסם בעמוד הפייסבוק שלו את תמונת בנו, וכתב: "יהיה זכרו ברוך גבר של אבא".