ישיר: אולפן ynet

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ובכירים במשרדו טענו לסיכום שהושג מול יו"ר השלטון המקומי חיים ביבס בנוגע להקמת קרן הארנונה בשבוע שעבר, סיכום שלדבריהם הופר בעקבות לחצים שהופעלו עליו לכאורה. כעת, בכיר בשלטון המקומי שהיה בחדר הדיונים מכחיש – וטוען שהיו רק "הבנות", אבל לא הסכם של ממש. במקביל, הבוקר חזרו הילדים לבתי הספר אחרי שאמש החליטו ראשי הרשויות להמשיך להשבית את השירותים העירוניים וגם את ועדות התכנון והבנייה – אך ללא פגיעה במערכת החינוך.
בריאיון הבוקר (יום ג') ל-ynet radio הכחיש עופר בן אליעזר, ראש מועצת רמת ישי ויושב ראש ועדת הכספים של מרכז השלטון המקומי, כי הייתה לחיצת יד כלשהי בחדר המשא ומתן – יממה אחרי שמנכ"ל משרד האוצר שלומי אייזלר טען שהוא וביבס לחצו ידיים. "אני לא ראיתי לחיצת יד ואני הייתי בחדר", אמר בן אליעזר, וטען גם כי אייזר הגיע לחדר רק מאוחר מאוד בלילה של יום חמישי, אז לכאורה הושגה הפשרה הנטענת בדיונים.
3 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ' במסיבת עיתונאים בנושא חוק הארנונה
בצלאל סמוטריץ' במסיבת עיתונאים בנושא חוק הארנונה
סמוטריץ' ובן אליעזר
(צילום: לע"מ, יח"צ )
"לא הייתה הסכמה בחדר. היו הבנות. לא היו הסכמות על כלום". הוא נשאל מה ההבדל בין "הסכמות" ל"הבנות", והשיב: "כשמסכימים לוחצים יד ומתקדמים הלאה. כשמבינים אומרים תקשיבו אנחנו מבינים שזה הצורך שלכם, זה לא הצורך שלנו, אבל בואו נלך לדבר עם האנשים שלנו ונשמע מה הם אומרים".
בנוגע לקרן הארנונה עצמה, שאמש החליטה ועדת הכספים להכלילה בחוק ההסדרים שהקואליציה רוצה לאשר יחד עם התקציב כבר בשבוע הבא, האשים בן אליעזר: "זה כמעט בפשע. פשוט ככה. לקחת את הרשויות שעושות עבודה נאמנה, ובמקום שהממשלה תיקח אחריות על הפעילות שלה כדי לעודד את הדיור, היא מפילה את זה על הרשויות המקומיות".
עוד אמר בן אליעזר: "אותו סגן מנהל אגף התקציבים באוצר ישב עם ליאת (ראש העיר אור יהודה ליאת שוחט) בתפקידו הקודם על חתימת הסכם גג, ועכשיו ברגל גסה אמר 'נכון שהבטחתי וחתמתי הסכם, אבל אנחנו לא מתכוונים לעמוד בו. ניקח לך ממה שנתנו בהסכם'. תגידו לי, ככה אפשר לעבוד? אתם מדברים איתי על הוגנות, על לחיצת יד?". בן אליעזר התייחס גם לעובדה שרשויות בשטחי יהודה ושומרון יהיו זכאיות לקבל כספים מקרן הארנונה, למרות שלפי החוק הבינלאומי אי אפשר לקחת מהן כספים לטובת הקרן: "למה הם צריכים להיות מוחרגים מהדבר הזה? אם יש בעיה משפטית לקחת, יש בעיה משפטית לתת".
ריאיון עם ראש העיר כפר סבא רפי סער
(צילום: טל אזולאי)

ח"כ טייב מש"ס על הכספים הקואליציוניים וגל עליות המחירים
(צילום: גיל יוחנן, טל אזולאי)

הרשויות הערביות הצטרפו לשביתה
(צילום: טל אזולאי)

מרכז השלטון המקומי הודיע אמש, כאמור, כי במסגרת המאבק נגד קרן הארנונה, תימשך שביתת המחאה - אבל מערכת החינוך תוחרג ותחזור לפעילות מלאה. "אנחנו עושים זאת כדי לא לפגוע בהורים ובילדים. לא ניתן להם להיות בני ערובה של שר האוצר", אמרו במרכז השלטון המקומי. במרכז השלטון המקומי הבהירו כי אמנם מערכת החינוך לא תושבת, אבל השביתה תימשך עד יום חמישי. הם הודיעו כי יחריפו את המאבק וינקטו בצעדים הבאים: תוקפא עבודת ועדות תכנון ובניה; לא יינתנו היתרי בנייה; והרשויות יקפיאו הסכמי גג באזורי הביקוש. ההחלטות התקבלו לאחר ישיבת ראשי הערים. לישיבה הצטרפו גם הרשויות הערביות, שהביעו תמיכה במאבק.
מחאת המילואימניקים מחוץ לביתו של גולדקנופף
(צילום: אלכס קולומויסקי, לירן תמרי)

3 צפייה בגלריה
מחאת המילואימניקים מחוץ לביתו של יצחק גולדקנופף נגד "חוק ביזת הארנונה"
מחאת המילואימניקים מחוץ לביתו של יצחק גולדקנופף נגד "חוק ביזת הארנונה"
"אתה גונב מאיתנו את הכסף". המפגינים שופכים "שטרות", הבוקר
(צילום: לירן תמרי)
3 צפייה בגלריה
מחאת המילואימניקים מחוץ לביתו של יצחק גולדקנופף נגד "חוק ביזת הארנונה"
מחאת המילואימניקים מחוץ לביתו של יצחק גולדקנופף נגד "חוק ביזת הארנונה"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בתוך כך, עשרות בני אדם הפגינו הבוקר מחוץ לביתו של השר יצחק גולדקנופף במחאה על מה שהם מכנים "חוק ביזת הארנונה". המפגינים נמנים עם ארגון "אחים לנשק" שהינו חלק ממחאת המילואימניקים נגד המהפכה המשפטית. "באנו להזכיר לך שאת ירושלים שחררו לוחמים, לא אברכים, אתה גונב מאיתנו את הכסף. אתם יכולים לספר שאתם לומדים תורה, אבל אתם יודעים שזה לא שווה כלום", אמרו הבוקר הפעילים בהפגנה מחוץ לבית גולדקנופף.
לירן תמרי השתתף בהכנת הכתבה