בעולם עוקבים בדריכות אחר החדשות שמגיעות מאיראן, אחרי שמסוקו של הנשיא איברהים ראיסי התרסק היום (ראשון) בהרים, סמוך לגבול עם אזרבייג'ן. גורם איראני רשמי אישר הערב כי יש חשש לחייו, ולחיי שר החוץ שלו חוסיין אמיר עבדוללהיאן בעקבות האירוע.
3 צפייה בגלריה
נשיא איראן איברהים ראיסי
נשיא איראן איברהים ראיסי
"התליין מטהרן". ראיסי
(צילום: Iran's Presidency/WANA (West Asia News Agency)/Handout via REUTERS)
ראיסי נולד בדצמבר 1960 בעיר משהד. כבר בגיל צעיר מאוד הוא מונה להיות תובע בכמה אזורים במדינה. בשנת 1985 מונה לסגן התובע של טהרן, ולכן עבר עם משפחתו לבירת איראן.
בשנת 1988 היה חבר ב"ועדות המוות" שגזרו הוצאה להורג על אלפי מתנגדי משטר בתום מלחמת איראן-עיראק, ובגין מעורבותו זו זכה במערב לכינוי "התליין מטהרן". מאוחר יותר, ב-2019, הוא מונה לראש מערכת המשפט האיראנית, ובמסגרת תפקידו זה ניהל את אחת ממערכות ההוצאה להורג הגדולות בעולם. רבים נתלו למוות תחת פיקוחו.
ארה"ב הטילה סנקציות על ראיסי הן בגין מעורבותו בהוצאות להורג והן בגין התרומה שלו לדיכוי האכזרי של ההתקוממות העממית נגד משטר האייתוללות בשנת 2019, התקוממות שמאות אזרחים נהרגו בה - ולפי חלק מההערכות כ-1,500 בני אדם.
ראיסי נחשב לבן טיפוחיו של המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי בן ה-85, והוא הוזכר כמועמד מוביל לרשת אותו אחרי שזה ילך לעולמו.
חיפושים אחר המסוק של הנשיא האיראני

3 צפייה בגלריה
עלי חמינאי
עלי חמינאי
ראיסי נחשב לבן טיפוחיו של המנהיג העליון. חמינאי
(צילום: EPA/SUPREME LEADER OFFICE HANDOUT)
ראיסי נולד למשפחה דתית, כאמור בעיר משהד, העיר השנייה בגודלה באיראן וזו שבה נמצאים כמה מהאתרים הקדושים ביותר במדינה. הוא התייתם מאביו בגיל חמש, אבל הלך בעקבותיו והפך לאיש דת. כסטודנט צעיר בסמינר דתי בעיר הקדושה קום הוא השתתף בהפגנות נגד השאה הפרסי ששלט באיראן בתמיכת המערב עד לסוף שנות ה-70, ואחרי המהפכה האיסלאמית של 1979 קשריו עם אנשי דת בכירים בקום אפשרו לו לזכות באמונם של רבים במערכת המשפט.
בקמפיין הבחירות שבו ניצח ביוני 2021 הציג עצמו ראיסי כלוחם בשחיתות ובעוני, ולשם כך הוא רתם את עברו המשפטי העשיר. כאיש המחנה השמרני ביותר באיראן תומך ראיסי בהפרדה בין המינים, בצנזורה נגד התרבות המערבית ובהנחלת כללי האיסלאם באוניברסיטאות.
עם זאת, מעת לעת סיפק הצהרות מפתיעות: כך למשל אף שחמיו - איש דת שמרן ביותר ובעצמו בכיר ממשל - אסר לקיים מופעי מוזיקה במשהד, ראיסי עצמו נפגש במהלך קמפיין הבחירות שלו עם ראפר איראני ודיבר בשבח המוזיקה כשאמר שהיא יכולה לשמש לקידום רעיונות דתיים. ראיסי נמנה גם עם אנשי הדת הבכירים היחידים שדיברו בפומבי על נשותיהם: רעייתו ג'מילה היא פרופסורית באוניברסיטה, והוא הצהיר שיש לעודד נשים לצאת לעבודה ולקדם את החברה. לבני הזוג יש שתי בנות.
ראיסי ניצח עם 62% מהקולות, אבל ניצחונו הושג במידה רבה הודות לשפל בשיעור ההצבעה - פחות מ-50% מבעלי זכות הבחירה הטריחו את עצמם לקלפי, לעומת יותר מ-70% בשלוש מערכות הבחירות הקודמות. איראנים מתונים נמנעו מלהצביע לא רק בשל התחושה שאין שום תקווה לרפורמה ושינוי כעת ברפובליקה האיסלאמית, אלא גם משום שהמשטר ניפה מהמרוץ שורה של מועמדים בולטים שהיו עשויים להקשות על ראיסי לנצח - ובכך הפך את ניצחונו של ראיסי לכמעט ודאי.
3 צפייה בגלריה
איסמעיל הנייה פגישה עם נשיא איראן איברהים ראיסי ב טהרן
איסמעיל הנייה פגישה עם נשיא איראן איברהים ראיסי ב טהרן
שיבח את חמאס. ראיסי והנייה בטהרן, בחודש מרץ
(צילום: Iran's Presidency/WANA (West Asia News Agency)/Handout via REUTERS)
ב-8 באוקטובר, יממה לאחר מתקפת הטרור הרצחנית של מחבלי חמאס בעוטף, שיבח ראיסי את ארגון הטרור. הוא הגדיר את מתקפת הפתע של חמאס כ"ניצחון" בשיחה עם מנהיג ארגון הטרור איסמעיל הנייה. "שימחת את האומה האיסלאמית עם היוזמה הזו", אמר אז הנשיא האיראני בשיחה.
ראיסי הביע באותה שיחה את הערכתו למה שכינה "הגבורה בשדה הקרב" של אנשי הזרוע הצבאית של חמאס, גדודי עז א-דין אל-קסאם. הוא הדגיש את תמיכת איראן ב"התנגדות" ובעם הפלסטיני. הנשיא האיראני שוחח לאחר המתקפה הרצחנית גם עם מזכ"ל הג'יהאד האיסלאמי, זיאד נחאלה. בהצהרה לאחר מכן מטעם נחאלה נאמר כי ראיסי הבטיח לנחאלה את תמיכתו בעם הפלסטיני, ושיעמוד באופן קבוע לצדו.
בחודש ינואר האחרון קרא שוב ראיסי להשמדת ישראל. בנאום בוועדה הבינלאומית לאחדות איסלאמית שהתקיימה בטהרן, הוא אמר כי "סוגיית פלסטין הפכה לנושא החשוב ביותר עבור האנושות - והיא בראש סדר העדיפויות של עמים וממשלות". לדבריו, "נורמליזציה ושיחות שלום לא הועילו. אנחנו תומכים בתושבי עזה ובפלגי ההתנגדות שהגיעו לפיתוח יכולות לחימה גדולות - ומשתמשים היום בטילים מתקדמים וכטב"מים. הקורבנות הפלסטינים חשפו את הצביעות של ארה"ב, בריטניה וצרפת". ראיסי סיכם את דבריו והצהיר: "סופה של ישראל הוא בלתי נמנע ואנחנו מאמינים בכך. נורמליזציה לא מביאה ביטחון ושלום".
בחודש שעבר ראיסי הספיק לאיים פעם נוספת על ישראל, ואמר במהלך ביקור בפקיסטן כי "אם ישראל תתקוף בשטח איראן - הנסיבות ישתנו לחלוטין". לדבריו, אם "ישראל תתקוף, לא יישאר ממנה דבר".