ריתק אותו - ומנע את חטיפת הנשק: תיעוד העימות בתחנת האוטובוס

שנתיים לאחר שהותקף על ידי פלסטיני שניסה לחטוף את נשקו, הלוחם לשעבר יוסי עמר מתנגד נחרצות להסדר הטיעון המקל שהוצע למחבל - 40 חודשי מאסר בפועל ופיצוי של 8,000 שקלים לעמר. בדיון שהתקיים בשבוע שעבר בבית המשפט הצבאי ביהודה, ראה עמר את התוקף עמר אל חטיב - לראשונה מאז התקיפה שהתרחשה במהלך מבצע "שומר החומות" - אך השניים לא החליפו מילה.
בדיון הוצג הסדר הטיעון שהוסכם בין הפרקליטות הצבאית לאל חטיב, וההתנגדויות אליו - בהן התנגדותו של עמר, שנפצע באורח קל מהתקיפה. נשיא בית המשפט, סגן אלוף צבי היילבורן, יכריע בחודש הקרוב אם לאמץ את בקשת התביעה הצבאית להסדר - לפיו הסעיף העיקרי בכתב האישום המתוקן נגד אל חטיב יהפוך להיות ניסיון שוד בלבד.
5 צפייה בגלריה
יוסי עמר
יוסי עמר
"כנער הייתי ספורטאי מצטיין - וכיום אני נכה צה"ל בשיעור של 71%. עמר
5 צפייה בגלריה
יוסי עמר
יוסי עמר
"נותרו בי צלקות פיזיות ונפשיות, אני מרגיש מופקר". עמר לאחר התקיפה
לאחר שנאבק עם התוקף הפלסטיני והוצג כגיבור בצה"ל, המשיך עמר לשרת כלוחם גם לאחר החוויה הטראומטית ואף קיבל תעודת הערכה ממפקדיו בגין חתירה למגע, גילוי תושייה ותגובה נחושה. כיום, הוא חש נבגד. "בנוסף לעבירה של ניסיון חטיפת נשק, היה צריך להיות פה אישום והרשעה בניסיון רצח כאירוע טרור לכל דבר. במקום זה המירו את הסעיף לניסיון שוד כאילו מדובר במעשה פלילי", ציין עמר. "המחבל היה צריך להישלח ל-15 שנים בכלא, ובמקום זה הוא יהיה חופשי בעוד שנה וחצי אחרי ניכוי שליש, ואוכל לראות אותו שוב ברחוב". לדבריו, בכל דוח חקירה אליו נחשף צוין בפירוש כי מדובר באירוע טרור.
לשופטים בדיון אמר הלוחם המשוחרר, שבעזרת ניסיון העבר שלו באומנות הלחימה MMA הצליח להתגבר על התוקף, כי "כנער שהיה ספורטאי מצטיין, תמיד רציתי לשרת בקרבי, וכיום אני נכה צה"ל בשיעור של 71%. ההליך הרפואי גבה וגובה ממני הוצאות כלכליות גדולות". הוא הוסיף כי "זה היה קרב לחיים או למוות מולו, ועד היום זה קשה לי נפשית. נותרו בי צלקות פיזיות ונפשיות, ולכן אני מרגיש מופקר. כמי ששירת את המדינה ביהודה ושומרון, תרם את זמנו בשכם ובעציון ומנע בגופו פיגוע קשה, אני מרגיש שמזלזלים בי".
5 צפייה בגלריה
יוסי עמר
יוסי עמר
"זה היה קרב לחיים ולמוות מולו". התוקף שהוכנע על ידי הלוחם - ונתפס
גם אל חטיב פנה לשופטים, וביקש את התחשבותם כדי להקל על משפחתו: "הייתי אז צעיר ולא מודע, זה היה רגעי וספונטני. אימי חולה ואני צריך לעזור לה. אני מצטער על מה שקרה ומבקש את סליחת הנפגע".
אל חטיב, בן 27 מהכפר הפלסטיני חיזמא הסמוך לירושלים, כפר באישומים המקוריים נגדו, לא מיהר להביע חרטה והחליט לנהל את המשפט ולא להודות מראש. כתוצאת מכך, נאלץ הלוחם המשוחרר מחטיבת כפיר, שיוצג על ידי ארגון "חוננו", לחזור שוב על עדותו מהתקרית הקשה - כיצד במשך 10 דקות ניהל מאבק פיזי קשה לאחר שאל חטיב ניסה לחטוף את נשקו בזמן שעמד בתחנת אוטובוס ליד מחנה האימונים נבי מוסא, במורדות בין ירושלים לים המלח. עמר שיתף כי "בשתי העדויות במשטרה ובבית המשפט הכול חזר אליי. זה בחיים לא היה יכול להיות שוד כי נפצעתי אחרי שהוא ניסה לרצוח אותי".
5 צפייה בגלריה
יוסי עמר
יוסי עמר
"כמי ששירת את המדינה ומנע בגופו פיגוע קשה - אני מרגיש שמזלזלים בי". עמר בזמן שירותו הצבאי
התובעת הצבאית, סרן קוראל רוהקר, אמרה בדיון בנושא הסדר הטיעון כי "לנאשם עבר נקי, והוא שיתף פעולה ונטל אחריות. הוא הודה באשמה וחסך זמן שיפוטי". לדברי התובעת, "למעשה שלו לא קדם תכנון, הוא עשה אותו לבד ולא נעזר בנשק קר או חם למעט גז פלפל. תמהיל העונש מבוסס על הצעת השופטת המגשרת בתיק".
עמר, תושב חצור הגלילית, חיכה ביום שהותקף לאוטובוס בתחנה מבודדת יחסית, על הכביש הראשי, בדרכו הביתה. אל חטיב נהג עם רכבו וכאשר הבחין בחייל עומד לבדו בתחנת האוטובוס, החנה את הרכב בקרבת מקום והחל לצעוד לתחנה. "עמדתי בתוך התחנה, עם נשק בהצלב, ולא ראיתי אותו מתקרב", סיפר אז הלוחם המשוחרר ל-ynet, "ברגע אחד הוא ריסס על פניי גז פלפל ישירות לעיניים. זה היה מפתיע, אבל תוך שנייה הבנתי שזה פיגוע. הוא ניסה לחטוף לי את הנשק. לא ראיתי כמעט כלום, אבל התחלתי להיאבק בו פיזית. ריתקתי אותו לרצפה עם האמה והתחלתי לחנוק אותו עם היד החזקה עד שהוא התעלף. במקביל נתתי לו אגרופים מהצד, אבל הוא לא ויתר".
5 צפייה בגלריה
יוסי עמר
יוסי עמר
"במהלך העדויות הכול חזר אליי". הלוחם המשוחרר שהותקף על ידי פלסטיני
בשלב זה, תיאר הלוחם, הצליח אל חטיב להתאושש מעט והתנגד פיזית באגרופים משלו."המחבל החל לסגת וניסה לברוח לעבר הדיונות הסמוכות, ולמרות שנחבלתי במאבק ועדיין בקושי ראיתי, לא ויתרתי ורצתי אחריו. תפסתי אותו והקרב התחדש, עם מכות נשק בדיוק כפי שלימדו אותנו בצבא בקרב מגע, עם הקת והקנה לעבר פלג גופו העליון".
לדבריו, "חצי מהמכות פספסתי כי בקושי ראיתי, ואז הוא ניסה לנצל זאת כדי לקחת ממני בכל זאת את רובה ה-M-16. ידעתי שאם הוא יצליח זה ייגמר ברע, כי כמה מאות מטרים מהתחנה הייתה תחנה מרכזית יותר ועמדו בה אזרחים. אז המשכתי להכות בו בגב ובראש. ראיתי מטושטש ונשרפו לי העיניים, עד שלזירה נקלע קצין משמר הגבול שעזר לי להשלים את ההשתלטות עליו ולאזוק אותו".
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "הנאשם הורשע, על פי הודאתו, בניסיון לגניבת נשק תוך שימוש בכוח ובעבירות נוספות. בפני בית המשפט הצבאי הוצג הסדר טיעון, שהושג לאחר הליך של גישור ממושך בפני שופטת של בית המשפט הצבאי. במסגרת הסדר הטיעון, עתרו הצדדים כי על הנאשם ייגזרו 40 חודשי מאסר לריצוי בפועל ומאסר על תנאי. בנוסף עתרה התביעה הצבאית לפיצוי כספי של נפגע העבירה. בטרם הובא הסדר הטיעון לאישור בית המשפט הצבאי, עדכנה התביעה הצבאית את נפגע העבירה ובאי כוחו וקיבלה את עמדתו בעניין ההסדר. במעמד הדיון, הצהיר נפגע העבירה בפני בית המשפט הצבאי כי הוא מתנגד לעונש המאסר בפועל שהוסכם עליו בהסדר הטיעון. גזר הדין, שבו יחליט בית המשפט הצבאי אם לאמץ את ההסדר, יינתן בהמשך".