חברת הכנסת טלי גוטליב מהליכוד טענה הבוקר (יום חמישי) ב-ynet Live כי המטרה של שר המשפטים יריב לוין במגעים עם נשיאת בית המשפט עליון אסתר חיות היא למנוע את מינויו של השופט יצחק עמית לנשיא בית המשפט העליון. "שמאלן פרוגרסיבי, שבהחלטותיו אפשר לתומכיו טרור ומהללי שהידים לשבת בכנסת ישראל, לא מתאים להיות נשיא", תקפה.
2 צפייה בגלריה
ועדת החוקה, חוק ומשפט
ועדת החוקה, חוק ומשפט
"אג'נדה שמאלית פרוגרסיבית? במשמרת שלי זה לא מתאים". גוטליב
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בהמשך טענה גוטליב כי רוב השופטים, כולל עמית, הם שופטים "מצוינים, מקצוענים ומיומנים" - אבל "להיות נשיא בית המשפט העליון, כשהאג'נדה שלך היא אג'נדה שמאלית פרוגרסיבית, במשמרת שלי זה לא מתאים".
כשנשאלה מניין היא יודעת שעמית הוא "שמאלן פרוגרסיבי", טענה גוטליב כי "אני לא נוטה להמציא המצאות". לדבריה, "אני גוזרת את דעותיי מהחלטות שיפוטיות רעות מאוד של יצחק עמית".
2 צפייה בגלריה
לוין וחיות
לוין וחיות
לוין וחיות
(צילום: שלו שלום, אורן בן חקון)
לטענתה, חרף הצהרותיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בעניין השינויים שתקדם הקואליציה בוועדה לבחירת שופטים, "זה לא יקרה, תתפסו אותי במילה". לדבריה, "הרפורמה לא על השולחן כבר מזמן. היא הייתה קשורה לריסון כוחו של בג"ץ בחקיקה ושלמירה על גבולות מאוד מסוימים בין הרשות המחוקקת לשופטת. בית המשפט העליון קנה לעצמו סמכויות לא לו, ומרגיש כמו ריבון בעוד שהוא איננו הריבון. בג"ץ שכח מזמן לציית לחוקי הכנסת שקובעים באופן ברור שאין לשופט אלא את הוראות הדין. הוא לא ממציא את הוראות הדין. ולכן מה שמעניין אותי זה שבג"ץ יזכור את מקומו ונרסן את כוחו בחקיקה. דעתי בעניין לא נשמעה, ולא הולכים לשנות את חוק יסוד השפיטה באופן שיתווה גבולות ברורים לסמכות בג"ץ, וחבל".
במערכת המשפטית מעריכים שלקראת הדיון בבג"ץ ב-7 בספטמבר באשר לעתירות המבקשות לאלץ את שר המשפטים יריב לוין להקים ולכנס את הוועדה לבחירת שופטים, יקודמו מהלכים של הרגע האחרון כדי למנוע את הדיון בעתירה - ובימים האחרונים הוצבה על השולחן הצעה חדשה של לוין שבה הוא מבקש להידבר עם נשיאת העליון חיות.
על פי ההצעה, שני שופטים שמרנים שמוסכמים על שניהם ייבחרו לעליון במקום הנשיאה חיות והשופטת ענת ברון הפורשות לגמלאות במהלך חודש אוקטובר. כמו כן, במקום חיות - שנבחרה על פי שיטת הסניוריטי - ייבחר כנשיא שופט ותיק, אך לא על פי הוותק שלו בעליון. בין השמות האפשריים שעלו נמצאים נועם סולברג, יוסף אלרון ואולי אף יצחק עמית (המיועד לנשיא על פי שיטת הסניוריטי).