בית הדין למשמעת של נציבות שירות המדינה החליטה לפטר פיזיותרפיסט בבתי ספר לחינוך מיוחד בירושלים, שהורשע בבית המשפט המחוזי בבירה בעבירה של מגע עם סוכן חוץ, לאחר שיצר קשר עם שני אנשי חמאס בטורקיה. החלטת בית הדין למשמעת, שקובעת כי העובד ייפסל לצמיתות לשירות המדינה, התקבלה בשבוע שעבר והתפרסמה היום (רביעי).
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
הפיזיותרפיסט רמזי אעבסאן, תושב מזרח ירושלים, שימש בנוסף לעבודתו בשירות המדינה כצלם פרילנסר שהועסק על על-ידי גורמים שונים בתחום התקשורת. הוא עשה ברשתות החברתיות שימוש נרחב באמצעות העלאת פרסומים וניהול קבוצות משתתפים שונות, והעלה בחשבונותיו פרסומים שונים שכללו תכנים לאומניים ואמירות נגד המדינה.
עבדאללה מערוף ואסאמה אלשכר, שני פעילי חמאס שהורחקו מישראל ומתגוררים בטורקיה, עקבו אחרי חשבון האינסטגרם של אעבסאן ובהמשך התכתבו עימו ברשתות החברתיות. במחצית השנייה של 2021 טסו הפיזיותרפיסט ואשתו לטורקיה. מערוף יצר עימו קשר, ואמר לו כי הוא ואלשכר מעוניינים להיפגש עימו. אעבסאן נענה בחיוב והשלושה נפגשו במסעדה.
במהלך הפגישה הראשונה הציגו עצמם מערוף ואלשכר כמי שמשתייכים לחמאס. בנוסף שוחחו השלושה על פעילותו של אעבסאן ברשתות החברתיות נגד מדינת ישראל. במסגרת הפגישה אמר אלשכר לפיזיותרפיסט כי אין חובה לפעול באופן צבאי נגד מדינת ישראל, אך יש לפעול נגדה ו"להפריע להם, ולהשאירם במצב כוננות דרך הדיבור והרשת".
מערוף ואלשכר דנו עם אעבסאן בדרכים השונות לקדם פרסומים נגד מדינת ישראל. בהמשך, בשתי הזדמנויות שונות ובמועדים שונים, נפגשו השלושה שוב בטורקיה. במהלך פגישות אלה, מסרו מערוף ואלשכר לאעבסאן כי מטרתם היא לעשות שימוש בכל אמצעי הרשתות החברתיות נגד הכיבוש. במקביל לפגישות, המשיך אעבסאן לפרסם תכנים נגד המדינה ברשתות החברתיות.
ב-7 באוגוסט בשנה שעברה, הרשיע בית המשפט המחוזי את אעבסאן במסגרת הודאתו בהסדר טיעון בעבירה של מגע עם סוכן חוץ וגזר עליו 12 חודשי מאסר בפועל, ומאסר על-תנאי של 10 חודשים למשך שלוש שנים מיום השחרור מהמאסר בפועל. לאחר ההרשעה בעבירה שיש עימה קלון, החליט אגף המשמעת בנציבות שירות המדינה להעמיד את אעבסאן גם לדין משמעתי.

"תפקידו חייב סטנדרט התנהגות גבוה"

התביעה עתרה להטיל נזיפה חמורה, פיטורים לאלתר תוך שלילת חלקה של המדינה בפיצויי הפיטורים, ופסילה לצמיתות לשירות המדינה. "מעשי הנאשם חמורים ביותר, שעה שבהיותו עובד מדינה ביצע פעולות ברשתות החברתיות שמטרתן לפגוע בביטחון המדינה, לעודד ולהסית הקהל הרחב לאיבה ולטרור, תוך שיתוף פעולה עם ארגון טרור", ציינה התביעה.
עוד אמרה התביעה כי "העבירה בוצעה תוך מודעות לכך שהפעולות עלולות לגרום נזק למדינה. לא יעלה על הדעת שעובד מדינה שביצע עבירות אלה ימשיך להיות מועסק בשירות המדינה. ביצוע המעשים בעולם הווירטואלי אינו מפחית מחומרתם, פרסומי ההסתה נחשפים באמצעות הרשת לקהל רחב ביותר. הנאשם בא במסגרת עבודתו במגע רציף עם תלמידים. תפקידו חייב אותו בסטנדרט התנהגות גבוה, ובציות לערכים ולחוק במדינת ישראל".
אעבסאן ביקש מבית הדין שלא לפגוע בפרנסתו. הוא ציין כי טעה בכך שקיים את הפגישות בטורקיה, וטען להגנתו שלא ידע מה הרקע הארגוני שלהם. עוד הוא טען כי פרסומיו ברשתות החברתיות נעשו במסגרת החוק. אני מכבד את המקום שאני חי בו, אולם יש לי זכות להתנגד לכל דבר שמקשה על חיי והחיים במזרח ירושלים עתירי בעיות", ציין.
בית הדין קבע כי במעשיו הפר אעבסאן את חובת הנאמנות שהוא חב כלפי המדינה מתוקף מעמדו כעובד שירות המדינה, ופגע בערכים של כיבוד ביטחון מדינת ישראל ותושביה. "הנאשם חבר לארגון טרור, וטענתו כי לא ידע את זהות האנשים שעימם נפגש בפגישותיו המתוארות בטורקיה מגוחכת ודינה להידחות", קבע בית הדין. "גם לטענתו שמעשים היו לגיטימיים וכללו פרסומים במרשתת כפי שעשה קודם לכן - אין מקום".
עוד קבע בית הדין: "הנאשם הודה כי במקביל לפגישותיו עם מערוף ואלשכר בטורקיה, הוא המשיך לפרסם תוכנית נגד מדינת ישראל, ואף החל לעבוד בפלטפורמה ברשת שמשדרת תכנים המזוהים עם תכני חמאס. מבחינה זו, מגעיו עם סוכני החוץ הניבו פעילות אסורה, כפי שהתבקשה על ידי ארגון טרור. הנאשם בענייננו לא נטל אחריות ממשית על מעשיו, לא הביע חרטה אלא רק מסר ש'טעה'". בית הדין החליט להטיל על אעבסאן נזיפה חמורה, פיטורים לאלתר תוך שלילת 14% מפיצויי הפיטורים ופסילה לצמיתות לשירות המדינה (לרבות ממשרד החינוך).

--
איתמר אייכנר