רק ב-15 כיתות מתוך 129 שנבדקו במסגרת פיילוט "הכיתה הירוקה" נמצא יותר מתלמיד אחד חיובי לקורונה. כך עולה מנתונים ראשוניים של הפיילוט שעשוי להכריע את ביטול הבידודים במערכת החינוך, כשברקע המחלוקת בין ראש הממשלה נפתלי בנט לבכירי משרד הבריאות.
שיעור ההדבקה הנמוך בין התלמידים עשוי להשפיע על ההחלטה לבטל את הבידודים במערכת החינוך ולעבור כבר בשבוע הבא לבדיקות על בסיס קבוע בכיתות שבהן התגלה תלמיד או איש צוות מאומת. זאת בהתאם להודעת בנט אתמול בנושא, ולתמיכתה של שרת החינוך יפעת שאשא ביטון, שהחלה לקדם את המהלך עוד לפני תחילת שנת הלימודים. יש להדגיש כי מדובר בתוצאות פיילוט החל משבוע שעבר, ובחלק מהמוסדות מתחילת השבוע הנוכחי. מדובר בנתונים ראשוניים של עשרים יישובים בלבד.

על פי הנתונים, במג'דל כרום נמצאו הכי הרבה תלמידים ואנשי צוות חיוביים לקורונה, כמו גם במעלה אדומים ובמזרח ירושלים. ועדיין, מדובר בנתונים שמצביעים על היקף הדבקה נמוך במיוחד. המספרים מעלים שאלות קשות בדבר הצורך בבידוד גורף בכל הכיתות שבהן נמצאו תלמידים חיוביים. ברוב הכיתות לא התגלו מאומתים נוספים מעבר לתלמיד או לאיש הצוות הראשון שהתגלה, כלומר - לא היו התפרצויות קורונה.
לכיתה הירוקה ארבעה מודלים. על פי המודל הראשון, יום לאחר אבחון תלמיד או איש צוות כמאומת, כל תלמידי הכיתה ואנשי הצוות יישלחו לבצע בדיקת PCR בקופת החולים וייכנסו לבידוד, עד לקבלת תוצאה שלילית. במקרה כזה מדי יום הם ייבצעו בדיקה מהירה בבית במשך שבעה ימים.
1 צפייה בגלריה
בנפתלי בנט ושרון אלרעי פרייס
בנפתלי בנט ושרון אלרעי פרייס
בנט: "לקצר בידודי ילדים בערים ירוקות", משרד הבריאות: "לגבש המלצה שקולה"
(צילום: מארק ישראל סלם, אלכס קולומויסקי)
שאשא ביטון: "אמרו ש-1 בספטמבר יוביל לתחלואה - והיא יורדת"
(צילום: שחר גולדשטיין)

על פי המודל השני, התלמידים ואנשי הצוות יחזרו למוסד החינוכי לאחר ביצוע הבדיקה ולפני קבלת התוצאה – ואז יערכו בביתם מדי יום, במשך שבעה ימים, בדיקה מהירה. במודל השלישי, יום לאחר האבחון של התלמיד המאומת כולם יגיעו לבית הספר ויבצעו שם, ולא בקופות החולים, בדיקת PCR, יחזרו למחרת למוסד החינוכי ויבצעו בדיקה מהירה במשך שבעה ימים בבית. במודל הרביעי ייערכו בדיקות PCR יזומות, וכלל התלמידים יבצעו בדיקת אנטיגן בבית. בכל מקרה, בכל המודלים תלמידים חיוביים בבדיקות יישארו בבית.
במערכת הבריאות מסבירים כי עוד מוקדם לקבל החלטות על בסיס נתונים אלה. "הנתונים בארצות הברית הראו שאין כמעט הדבקות בכיתות עצמן, אבל הכיתות בישראל צפופות יותר, מאווררות פחות והילדים פחות ממושמעים בנושא המסכות", אמר ד"ר אורן קובילר, וירולוג מבית הספר לרפואה באוניברסיטת תל אביב וחבר עמותת "מדעת". "עוד מוקדם להעריך כדי לראות מהו היקף ההדבקה האמיתי בתוך הכיתות. צריך לחדד גם שהבדיקות המהירות יכולות לתת תוצאות שגויות".
ד"ר קובילר הוסיף: "אנחנו סומכים רק על ההורים שיבצעו את הבדיקות בצורה קבועה, וזו הבעיה. באמצעות בדיקות מהירות כל יום, שנעשות בצורה רצינית, אפשר להפחית משמעותית את הבידודים".