שר הביטחון יואב גלנט התייחס הערב (שלישי) לראשונה למגעים הלא-ישירים בין יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ לליכוד, וכתב בטוויטר - ברקע נאומו התקיף של גנץ: "אזרחי ישראל וצה"ל זקוקים ללכידות ולאחדות. זו העת לשים בצד את המחלוקות ולמצוא את המשותף והמאחד. קורא לחבריי לכנסת להגיע לפשרה ומהר, למען מדינת ישראל ולמען ביטחון ישראל".
שר הכלכלה ניר ברקת התייחס לפניית ראש הממשלה בנימין נתניהו לגנץ, שבה קרא לו "לדבר מחר בבוקר" - ואמר כי הוא "מחזק את ראש הממשלה ותומך במהלך של הסכמה רחבה בנושא החקיקה המשפטית". לדבריו, "הסכמות שיביאו לאחדות ישראל הן אינטרס לאומי עליון של מדינת ישראל, הן לא כניעה - אלא אומץ לב".
2 צפייה בגלריה
יואב גלנט
יואב גלנט
גלנט וברקת, קראו להגיע להסכמות. "זו לא כניעה"
(צילום: שלו שלום, מוטי קמחי)
הוא הסביר כי "בפני מדינת ישראל אתגרים כבירים בביטחון, ביחסי החוץ ובכלכלה. בימים אלה כשאויבינו מביטים בנו נלחמים אחד בשני, עלינו לשים את המחלוקות בצד ולהגיע להסכמות רחבות בקרב עם ישראל. אחדות ישראל היא ערך עליון ורק אם נהיה מאוחדים ומלוכדים - נוכל לנצח ולהתמקד באתגרים הגדולים שלפנינו".
לעומת גלנט וברקת, יו"ר ועדת חוץ וביטחון יולי אדלשטיין התייחס למגעים לפשרה בתמציתיות. "מה, באמת צריך הסכמות? איזה קטע, לא ידעתי...", כתב אדלשטיין בחשבון הטוויטר שלו.
במקביל לקריאתו של נתניהו להידברות, שר המשפטים יריב לוין אמר בכנס בירושלים כי "אני לא חושב שכל החכמה נמצאת בצד אחד. הידברות ושיח זה דבר נכון, אפשר להגיע להסכמות, אבל צריך שיהיה רצון אמיתי לשני הצדדים". הוא תקף את גנץ: "הוא מדבר עם אבו מאזן אבל לא איתי. פשרה אומרת את הדבר הבא: לא 100% ממה שאני רוצה יקרה, אבל גם לא אפס".
התייחסותו של בני גנץ למתווה ההסכמות שהציג נשיא המדינה
(צילום: שמוליק דודפור )

נתניהו בפנייה לגנץ: "מזמין אותך מחר בבוקר, בוא נשב ונגיע להסכמות"

ראש הממשלה נתניהו פנה ליו"ר המחנה הממלכתי גנץ, זמן קצר לפני הצהרתו, ואמר לו בצל המגעים הלא-ישירים בחסות הנשיא: "רוב העם מצפה מאיתנו שנעשה משהו למען מטרה משותפת. הוא רוצה שנגיע להסכמות". הוא הזמין את גנץ "להיכנס לחדר ולדבר" - אך ציין כי קודם לכן "צריך לעשות דבר אחד פשוט": "לשים בצד את כל התנאים המוקדמים, את כל המכשולים".
נתניהו הודה: "יש בינוני הרבה מחלוקות, אבל יש בינינו גם הרבה מן המשותף. לכן, אני מזמין מחר בבוקר את הצוות שלכם שישב עם הצוות שלנו ונעשה את מה שרוב עם ישראל מצפה לו: נשב ונגיע להסכמות".
2 צפייה בגלריה
התייחסותו של בני גנץ למתווה ההסכמות שהציג נשיא המדינה
התייחסותו של בני גנץ למתווה ההסכמות שהציג נשיא המדינה
גנץ, הערב
(צילום: מוטי קמחי )
לאחר פנייתו של נתניהו, גנץ אמר בנאומו: "איני סומך על נתניהו, שעושה קודם כל מה שטוב לו, ורק אחר כך מה שנכון למדינה, אבל מנהיגות צריכה לשים את השיקול הממלכתי ואת טובת המדינה בראש. המטרה שלנו היא לא להגיע למשבר חוקתי שיקרע את העם, אלא לשמור על הדמוקרטיה ולהימנע ממנו אם ניתן. זו האחריות של כל מנהיג, ולצערי נתניהו ושותפיו החליטו לגרור את מדינת ישראל למשבר העמוק בתולדותיה".
גנץ התייחס למתווה: "בימים האחרונים פנה אלי נשיא המדינה, שעושה מאמצים כנים למנוע את השבר הגדול, והציג מתווה שלדבריו סוכם עם ראש הממשלה. מלכתחילה אמרתי לנשיא שאני מתקשה לראות את הקואליציה תומכת במתווה, אבל חובתנו לנסות - באחריות ובזהירות הנדרשת.
"המתווה, שעיקריו פורסמו בתקשורת, אינו מתווה החלומות שלנו. היינו נכונים לדון בו כבסיס, בכדי לעצור את ההפיכה המשטרית והפגיעה במדינה, ומתוך הבנה שכשנהיה בשלטון נוביל תהליך רחב יותר שיבצר את שלטון החוק ויעגן את כללי המשחק בהסכמות רחבות. אתמול ניתחנו את ההצעה עד רמת הפסיק. העיקרון הראשון היה שאם נגיע להסכמה – שאליה לא הגענו - קודם כל תתוקן עילת הסבירות ויחוקק 'חוק ההגנה', ורק אחריו יעשו תיקונים אחרים".