בבית הלבן ביקרו אתמול (יום חמישי) בחריפות את הסרטון שבו ראש הממשלה בנימין נתניהו האשים את ממשל ביידן בעיכוב משלוחי נשק לישראל. "הסרטון של נתניהו היה תמוה, בלשון המעטה", אמר בתדרוך עיתונאים דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ון קירבי.
"לא ידענו שהסרטון הזה יתפרסם, וההצהרות שנאמרו בו מטרידות ומאכזבות את ארה"ב, במיוחד בהתחשב בכך שאף מדינה אחרת לא עושה יותר מאיתנו כדי לעזור לישראל להגן על עצמה מפני האיום של חמאס", הוא הוסיף. "האמירות של נתניהו על אספקת הנשק היו לא נכונות. ישראל לא תיפגע מסדר העדיפויות החדש שלנו". מחלקת המדינה מסרה כי בניגוד לדברי ראש הממשלה, "אין צוואר בקבוק" במשלוחים.
זמן קצר לאחר מכן פרסם נתניהו הודעה משלו, שבה כתב: "אני מוכן לספוג התקפות אישיות, ובלבד שישראל תקבל מארה"ב את התחמושת שהיא זקוקה לה במלחמה על קיומה".
הסרטון של נתניהו
(צילום: דוברות רה"מ)

בינתיים, על רקע המשבר, השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר וראש המטה לביטחון לאומי צחי הנגבי נפגשו הלילה עם היועץ לביטחון לאומי של הבית הלבן ג'ייק סאליבן ועם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן. בפגישות הללו לא השתתפו אנשי צבא או ביטחון ישראלים - אחרי שהאמריקנים החליטו למנוע את הגעתם של נציגי צה"ל, במחאה על הסרטון של נתניהו.
ממחלקת המדינה נמסר לאחר הפגישות כי בלינקן הדגיש בפני דרמר והנגבי את "החשיבות של הימנעות מהסלמה נוספת בלבנון והשגת פתרון דיפלומטי". עוד נמסר כי בלינקן הדגיש את הצורך לנקוט צעדים נוספים להכנסת סיוע הומניטרי לעזה, ולתכנן את היום שאחרי המלחמה מבחינת ממשל וביטחון ברצועה ושיקומה.
לפני הפגישות, קירבי ציין בתדרוך לעיתונאים כי סאליבן ייפגש היום עם גורמים ישראלים וכי הוא ינהל איתם "דיון מקיף ורחב". לדבריו, "הבענו את האכזבה העמוקה שלנו מהסרטון של נתניהו. המחשבה שארה"ב הפסיקה לסייע לישראל בכל הנוגע לצורכי ההגנה העצמית שלה הוא לחלוטין לא מדויק".
1 צפייה בגלריה
צחי הנגבי , ורון דרמר
צחי הנגבי , ורון דרמר
דרמר והנגבי
(צילום: דנה קופל, אמיל סלמן)
האמריקנים, נזכיר, זעמו על כך שנתניהו האשים את הבית הלבן בעיכוב משלוחי נשק לישראל - והבהירו מצידם כי מדובר במשלוח אחד בלבד. בישראל, מנגד, מאשימים כי מדובר בעיכובים נוספים, ושלשום פורסם ב"וול סטריט ג'ורנל" כי הממשל מעכב במכוון גם את אישור עסקת מטוסי ה-F-15. כחלק מהמחאה האמריקנית על הסרטון, הוחלט גם לבטל את מפגש הפורום האסטרטגי עם המשלחת הישראלית - בזמן שרבים מהמשתתפים כבר שוהים בוושינגטון.
הנגבי היה אמור להיפגש עם סאליבן יחד עם נציגי משרד הביטחון וצה"ל, בהם אלוף אליעזר טולדנו, ראש חטיבת המחקר החדש, תא"ל אופיר מזרחי, וגם ראש האגף המדיני-ביטחוני במשרד הביטחון, דרור שלום. ארה"ב, נדגיש, ביטלה רק את נוכחות אנשי הצבא במפגש - והותירה בו את הגורמים המדיניים הישראלים.
גורמים ישראלים אמרו כי הם מקווים שהדרג הצבאי יקיים בקרוב את הפגישות שהיה אמור לקיים עם הצוותים האמריקנים. יצוין כי בשבוע הבא יגיע שר הביטחון יואב גלנט לסדרת פגישות בוושינגטון.
פורסם לראשונה: 18:21, 20.06.24