ארצות הברית סבורה כי ישראל השתמשה בנשק אמריקני בצורה שאינה תואמת את החוק הבינלאומי. לפי דוח שהגישה הלילה (בין שישי לשבת) מחלקת המדינה האמריקנית לקונגרס, לא נמצא מספיק מידע על מקרים ספציפיים שבהם הופר החוק ושיצדיק מניעה של המשך הסיוע הצבאי מוושינגטון.
בדוח, שמציג הערכה מפורטת של הבית הלבן לגבי התנהלות ישראל ברצועה, נכתב כי ניתן להניח שישראל השתמשה בנשק מתוצרת ארצות הברית במקרים ש"אינם תואמים" את המחויבויות הבינלאומיות שלה.
1 צפייה בגלריה
ממשלוחי הפצצות הכבדות האמריקאיות האחרונים שהגיעו לצה"ל במלחמה, לפני כחודשיים - ישירות ממפעלי בואינג בארצות הברית
ממשלוחי הפצצות הכבדות האמריקאיות האחרונים שהגיעו לצה"ל במלחמה, לפני כחודשיים - ישירות ממפעלי בואינג בארצות הברית
משלוחי הפצצות הכבדות האמריקניות האחרונים שהגיעו לצה"ל במלחמה
עם זאת, הממשל ציין כי קיבל ערבויות מישראל שהיא תשתמש בנשק האמריקני על פי החוק הבינלאומי ואין לו מידע המאשר שנעשה שימוש בנשק במקרים ספציפיים שנוגדים את החוק. בדוח החריף נכתב כי ישראל לא שיתפה בכל המידע שיאפשר לוודא אם נעשה שימוש בנשק אמריקני במקרים ספציפיים שבהם הייתה לכאורה הפרת חוקי זכויות אדם. עם זאת, צוין כי מחלקת המדינה סבורה שההבטחות שישראל סיפקה על כך שתשתמש בנשק בהתאם לחוק הבינלאומי הן "אמינות ומהימנות", ולכן מאפשרות את המשך הזרמת הסיוע הצבאי.
לפי מחלקת המדינה, "לישראל יש את הידע, הניסיון והכלים כך שניתן יהיה לצמצם את הפגיעה באזרחים בעזה, אבל התוצאות בשטח מעלות שאלות אם אכן צה"ל משתמש בהם באופן יעיל בכל המקרים". בדוח הודגש כי ישראל החלה בתהליך של חיפוש אחר גורמים האחראים להפרות אפשריות של החוק, מרכיב מרכזי בהערכת ארצות הברית לגבי החלטתה אם לספק סיוע צבאי לבעלות בריתה שהואשמו בהפרות זכויות אדם.
מסקנות הדוח אינן קשורות להחלטתו האחרונה של הנשיא ג'ו ביידן לעכב את מסירתן לישראל של 3,500 פצצות והצהרתו על בחינת משלוחי נשק אחרים, שכן פעולות אלו ננקטו בתגובה לתוכניות המוצהרות של ישראל לפעול ברפיח - ולא בגלל הפרות של החוק הבינלאומי לכאורה. במחלקת המדינה הבהירו כי מדובר במסקנות הנוגעות ליישום עתידי, ללא קשר למדיניות והחלטות העבר של הנשיא, כך שביידן עדיין יכול להשתמש בעיכוב משלוחי נשק כמנוף לחץ על ישראל לשינוי תוכניותיה.
ארצות הברית מספקת לישראל סיוע צבאי שנתי בסך 3.8 מיליארד דולר, שלהם נוספו 14 מיליארד דולר נוספים שאישר הקונגרס בחודש שעבר במימון חירום. הנשיא ביידן הורה על הכנת הדוח בפברואר האחרון בהתאם למזכר המכונה NSM-20 ומחייב את כל אלו המקבלים סיוע צבאי מארצות הברית ומעורבים בסכסוך - לספק לה "הבטחות" כתובות שהם מצייתים לדין הבינלאומי ולא ימנעו את העברת סיוע הומניטרי המסופק או נתמך על ידי הממשל האמריקני.
בשעתו, וושינגטון חייבה את שר הביטחון יואב גלנט לחתום על מזכר המאשרר שישראל עומדת בכללי המשפט הבינלאומי ההומניטרי. הדוח של מחלקת המדינה נשלח הלילה לקונגרס בצל המשבר בין ארצות הברית לישראל שהגיע לשיא חדש עם איומו הדרמטי של הנשיא ביידן לא לספק פצצות ופגזים לישראל. החשש בישראל היה שההתבטאויות הקשות נגד ממשל ביידן, בין היתר של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר שצייץ נגד נשיא ארצות הברית ("חמאס ❤️ ביידן"), יסכלו את הפתרון החלקי הזה למשבר.