בעוד שבארה"ב טרם התקבלה הכרעה בעניין הטלת סנקציות נגד נצח יהודה, מפקדים לשעבר ביחידה קודמו לתפקידים בכירים בצה"ל, ואף "מעצבים" כעת את הלחימה ברצועת עזה. כך על פי תחקיר ה-CNN. רשת החדשות האמריקנית דיווחה בנוסף כי אותם מפקדים "עודדו אלימות נגד פלסטינים בגדה המערבית" לפני שקודמו, וכי נמצאו עדויות ברורות נגדם בנושא.
3 צפייה בגלריה
תיעוד מפעילות גדוד נצח יהודה במרחב בית חאנון
תיעוד מפעילות גדוד נצח יהודה במרחב בית חאנון
תיעוד מפעילות נצח יהודה בבית חאנון
(צילום: דובר צה"ל)
בחודש אפריל, נזכיר, אמר גורם אמריקני כי בוושינגטון שקלו להטיל סנקציות נגד חמש יחידות בצה"ל. נגד ארבע יחידות הוחלט שלא להטיל סנקציות, אך סוגיית נצח יהודה עדיין נתונה בדיונים. על פי הגורם, "ארבע יחידות נקטו צעדים מיידיים נגד המעורבים, וזה מה שאנחנו מצפים. לגבי היחידה הנותרת אנחנו ממשיכים להיות במשא ומתן עם ממשלת ישראל". אם אכן יוטלו סנקציות נגד היחידה, הן צפויות לכלול איסור על העברת סיוע צבאי אמריקני לגדוד, וימנעו מחייליו וקציניו לקחת חלק באימונים עם צבא ארצות הברית.
באמצעות טכנולוגיות לזיהוי פנים וטכניקות אחרות בעלות קוד פתוח חשפה רשת CNN כי שלושה ממפקדיה לשעבר של היחידה, שהיו אחראים בזמן התעללויות לכאורה - כך טוענים בתחקיר - קודמו בשורות הצבא. הרשת עשתה שימוש בתיעודים מפעילות היחידה בגדה המערבית, ו"התאימה" את פני המפקדים לתמונותיהם הזמינות לציבור.
בנוסף, חייל לשעבר בנצח יהודה אישר בשיחה עם CNN כי הפלסטינים "זכו" ליחס אכזרי ואלים, וכי המפקדים תמכו באופן פעיל באלימות. לדבריו, קידומם נעשה בהתאם לתרבות הכללית בצה"ל. "לא ראינו בערבים ובפלסטינים אנשים עם זכויות. התייחסנו אליהם ככובשים שצריך לסלק", אמר.
החייל, שביקש להישאר אנונימי, אמר כי היחידה ידועה במתן עונשים קולקטיביים לפלסטינים. הוא תיאר תקיפות של כפר פלסטיני שכמה מילדיו יידו אבנים, וסיפר כי הכוחות נהגו לעבור מדלת לדלת עם רימוני הלם ורימוני גז.
גורמים בארה"ב התייחסו לטענות - שהתבססו חלקית על עדויות החייל - ואמרו כי לקידום המפקדים עשוי להיות תוצאות הרסניות. לדבריהם, העובדה שהמשיכו להתקדם בשורות צה"ל על אף הסיכויים להטלת סנקציות מצד ארה"ב היא "תוצאה של היעדר תגובה מהבית הלבן". מצה"ל נמסר בתגובה כי הגדוד "פועל בצורה מקצועית ואתית, על פי הפקודות והנהלים המצופים מחיילי צה"ל". עוד נמסר כי מקרים חריגים ייבחנו ויטופלו באופן פרטני.
פעילות נצח יהודה בבית חאנון
(צילום: דובר צה"ל)

3 צפייה בגלריה
אחד החיילים החשודים בהכאת פלסטינים בבית הדין הצבאי ביפו
אחד החיילים החשודים בהכאת פלסטינים בבית הדין הצבאי ביפו
חיילים מנצח יהודה בבית המשפט. תועדו מכים פלסטיני לצד בנו בן ה-15
(צילום: שאול גולן)
3 צפייה בגלריה
התמונה האחרונה של עמאר אסעד
התמונה האחרונה של עמאר אסעד
התמונה האחרונה של עמאר עבד אל-מג'יד אסעד
בתחקיר עלה שמו של סא"ל מתי שבח, מפקד נצח יהודה לשעבר, שקודם לתפקיד סגן מפקד חטיבת כפיר וראש ענף חי"ר במל"י (המרכז הלאומי לאימונים ביבשה). הם הדגישו כיצד סא"ל שבח אחראי מתוקף תפקידו החדש על אימון הכוחות הפועלים בגדה וברצועת עזה, על אף שבעבר עלו נגדו טענות בגין התעללות. ב-2022 נחקר בצה"ל מותו של עמאר עבד אל-מג'יד אסעד, פלסטיני בן 78 שנעצר בכניסה לג'ילג'יליה, לאחר שככל הנראה לקה בליבו - והושאר על פי דיווחים פלסטיניים כפות בנקודה שבה נעצר. סא"ל שבח ננזף על ידי אלוף הפיקוד דאז יהודה פוקס.
עוד צוינו בשמם סא"ל ניתאי עוקשי, שפיקד על הגדוד בשנים שקדמו לשבח, וסא"ל אורי לוי, מפקד היחידה בין השנים 2016-2014. ב-CNN התייחסו לתיעוד מ-2019, שבו נראים חיילים תחת פיקודו של סא"ל עוקשי כשהם מכים אב פלסטיני ואת בנו בן ה-15. התקרית - והתיעוד - הובילו להגשת כתב אישום ולהרשעתם של החיילים. שני המפקדים קודמו לתפקידים בחטיבה וביחידות אחרות, וסא"ל לוי עזב בינתיים את צה"ל.
גם סא"ל שלמה שירן הוזכר בתחקיר, לאחר שקודם לאחרונה לכהן כסגן מפקד חטיבת הנח"ל. על פי דיווחים שתוארו ב-CNN, בפעילות נצח יהודה באפריל האחרון, הגדוד תחת פיקודו פתח בירי לעבר בית ספר ששימש כמחסה לעקורים בבית חאנון שבצפון רצועת עזה. בתחקיר נטען כי הכוחות הקיפו את בית הספר, ו"ירו באופן מופרז על המתחם", בשעה ששהו בו עקורים.
בתגובה להתעללויות לכאורה שביצעו לוחמי הגדוד בעשור האחרון אמרו בצה"ל כי "נגד המעורבים הוגש כתב אישום ובית המשפט הצבאי אף הטיל עונשי מאסר, לצד עונשים נוספים". על הדיווחים מפעילות הגדוד בבית חאנון שברצועה לא נמסרה תגובה.