3 צפייה בגלריה
נשיא המדינה וראש המוסד העניקו תעודות הצטיינות לשניים- עשר מצטיינות ומצטייני המוסד
נשיא המדינה וראש המוסד העניקו תעודות הצטיינות לשניים- עשר מצטיינות ומצטייני המוסד
"האמירות הגזעניות נגד קהילת הלהט"ב ומגזרים וציבורים שונים - מדאיגות ומטרידות". הרצוג
(צילום: חיים צח/ לע״מ)
נשיא המדינה יצחק הרצוג שוחח עם ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו והביע בפניו דאגה מההצהרות והצעדים האחרונים הנוגעים בין השאר לקהילת הלהט"ב. הרצוג גם קיבל פניות מהעולם ושאלות לגבי המתרחש בישראל. הערב (ראשון) פרסם נשיא המדינה הצהרה שבה כתב כי "מצב שבו אזרחיות ואזרחים בישראל חשים מאוימים חותר תחת ערכי היסוד הדמוקרטיים והמוסריים של ישראל". דבריו מגיעים בין היתר על רקע פרסום רשימות סימון הלהט"ב ב-ynet ו"ידיעות אחרונות".
הרצוג הוסיף כי "האמירות הגזעניות שנשמעות בימים האחרונים נגד קהילת הלהט"ב ובכלל נגד מגזרים וציבורים שונים - מדאיגות ומטרידות אותי מאוד. 'מדינת ישראל תקיים שוויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה - בלי הבדל דת, גזע ומין'", ציטט הרצוג ממגילת העצמאות. "על כולנו לשמור על כך בכל מחיר וללא פשרות. כל פגיעה בערכי היסוד הללו מסוכנת לעצם חיינו וקיומנו כעם וכמדינה. אני מגנה כל אמירה שמהווה בסיס להדרה או כל תופעה המאפשרת אפליה. אני פועל ואפעל בכל כוחי כנשיא המדינה על מנת למנוע פגיעה בחלקים ואוכלוסיות שונות בציבור".
3 צפייה בגלריה
הצבעה על יו''ר הכנסת במליאה
הצבעה על יו''ר הכנסת במליאה
"ההסכמים הקואליציוניים לא מאפשרים להפלות לרעה להט"בים או לפגוע בזכויותיהם". נתניהו
(צילום: יואב דודקביץ')
בימים האחרונים נמתחה ביקורת על נשיא המדינה הרצוג, בין היתר על כך שלא גינה את ההתבטאויות האחרונות ואת הסעיפים המובטחים בהסכמים הקואליציוניים. על רקע הביקורת, הנשיא מתכוון לשוחח בטלפון עם הגורמים המעורבים בנושא - בהם חברי כנסת - כדי לוודא שלא תהיה פגיעה ואפלייה נגד הקהילה הגאה ונגד מגזרים אחרים.
בליכוד אמרו הערב כי נתניהו מתכוון למנוע כל חקיקה בנושא הלהט"ב בממשלה שבכוונתו להקים. במפלגה ציינו גם כי במקרה הצורך, נתניהו יפעל לחוקק חוקים נגד אפלייתם. על אמירתה של ח"כ אורית סטרוק מהציונות הדתית כי "כל עוד יש מספיק רופאים אחרים שיכולים לתת שירות - אסור לכפות על רופא או רופאה לתת טיפול שעומד בניגוד לעמדתם הדתית", אמר נתניהו כי הדברים "אינם מקובלים עליי ועל חבריי בליכוד. ההסכמים הקואליציוניים לא מאפשרים להפלות לרעה להט"בים או לפגוע בזכויותיהם לקבל שירותים ככל אזרח בישראל".
נתניהו הוסיף כי "אני שולל לחלוטין את דבריה של ח"כ סטרוק. במדינה שאני אוביל לא יהיה מצב שאדם, בין אם הוא להט"ב, ערבי, או חרדי, או כל אדם אחר, ייכנס לבית מלון ולא יקבל שירות, ייכנס לרופא ולא יקבל שירות. זה לא קרה ב-15 שנות כהונתי כראש הממשלה וזה לא יקרה גם עכשיו".
בציונות הדתית הבהירו במענה לפניית ynet כי התיקון לחוק לא יחול על רופאים - אלא רק על בעלי מקצוע שלא נותנים שירות מטעמי דת, "דוגמת ספר שלא רוצה לספר נשים". סטרוק עצמה אמרה בריאיון בכאן ב' כי מדובר ברופאים בבתי חולים לא ציבוריים.
3 צפייה בגלריה
הציונות הדתית בסבב ההתייעצויות עם הנשיא לקראת הרכבת הממשלה
הציונות הדתית בסבב ההתייעצויות עם הנשיא לקראת הרכבת הממשלה
"אסור לכפות על רופא או רופאה לתת טיפול שעומד בניגוד לעמדתם הדתית". סטרוק
( צילום: לע״מ)
ראש הממשלה היוצא יאיר לפיד תקף את נתניהו: "הוא חלש ומוביל אותנו למדינת הלכה חשוכה. נתניהו אפילו לא מגנה את האמירות החשוכות של סטרוק ורוטמן כי הוא לא מסוגל". ח"כ רם בן ברק מיש עתיד הוסיף: "כשאתה קורא את ההסכמים הקואליציונים אתה מבין בדיוק לאן הדבר הזה הולך. חיינו כבר בתקופה שהיו שלטים 'אין כניסה ליהודים' ואתה רואה את החוקים האלה שאומרים שבעלי עסק יחליטו למי הם מוכרים ולמי לא. תהיה מכולת שתגיד 'אין כניסה לנשים' ומחר תהיה אחרת שתגיד 'אין כניסה לערבים'".
יו"ר האגודה למען להט"ב, הילה פאר, התייחסה לדברי חברי הציונות הדתית: "הניסיון להכשיר אפליה מכוערת בחסות החוק נגד אוכלוסיה שלמה בחברה הישראלית הוא מעשה בזוי ולא יהודי. חברי הכנסת סטרוק ורוטמן מבקשים לסמן להט"בים כדי שנהיה בביתנו בלבד, כמו בימים חשוכים בהיסטוריה האנושית ולא נסכים לכך בשום צורה. רה"מ המיועד נתניהו הוא זה שהצהיר שימנע כל פגיעה בזכויות להט"ב, בהיותו ראש הממשלה של כל אזרחי ישראל, ובכוחו למנוע את החרפה הזאת".
גם במערכת הבריאות מיהרו לגנות את האמירה השנויה במחלוקת של סטרוק. יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי, כינה את דבריה "אומללים" והבהיר בשיחה עם ynet: "שבועת הרופא היא שמחייבת אותנו". הוא הוסיף כי "לנו כרופאים יש אתיקה רפואית ושבועת הרופא מחייבת אותנו לטפל בכל חולה ללא הבדל דת, גזע, מין, נטייה מינית וצבע. אנחנו לא יכולים לסטות ממנה גם אם יהיו חוקים שמפלים לרעה קבוצה כזו או אחרת. היא לא מבינה מה היא שבועת הרופא ומה היא המחויבות שלנו כרופאים".