בישראל עדיין מחכים להזדמנות המבצעית לתקיפת התגובה בלבנון שאושרה אמש (יום א') בקבינט המדיני-ביטחוני, יומיים לאחר הטבח שגבה את חייהם של 12 ילדים ונערים במג'דל שמס. יעד התקיפה כבר הוחלט אמש בצמרת הישראלית, והובא לאשרור בדיון בקבינט שארך כשלוש שעות וחצי.
במקביל, שר הביטחון יואב גלנט הגיע הבוקר לניחום אבלים במג'דל שמס, וביקר את משפחות הילדים והנערים שנרצחו מפגיעת הרקטה בשבת. "עבורי, ילד יהודי שנרצח בעוטף עזה ב-7.10 או ילד דרוזי שנרצח ברמת הגולן זה אותו דבר, זה ילדים שלנו, יש להם זכות לחיות פה", אמר. "אנחנו נעשה הכול כדי להחזיר את הביטחון ולתת לחיים להמשיך כמו שצריך. חיזבאללה ישלם מחיר על הדבר הזה - המעשים שלנו ידברו".
כינוס הקבינט המדיני-ביטחוני, אמש
(צילום: עומר מירון / לע״מ)

3 צפייה בגלריה
(צילום: יאיר שגיא)
3 צפייה בגלריה
תיעוד מהתקיפה במיס אל-ג'בל  שבדרום לבנון
תיעוד מהתקיפה במיס אל-ג'בל  שבדרום לבנון
זירת התקיפה בלבנון הבוקר, לפי הדיווחים
בצה"ל ממתינים להזדמנות המבצעית הנכונה כדי להוציא לפועל את התקיפה, שכוללת שיקולים רבים, ובהם נוכחות אפשרית של בלתי-מעורבים סמוך ליעד, היתכנות לפגיעה בבכירים או פגיעה באתרים אסטרטגיים. לצד אלה עומדים גם אילוצי הגנה והשלמת היערכויות. האפשרויות לתגובה שהכינו בצה"ל לא הוצגו לקבינט, מחשש שיודלפו ובכך ישפיעו על ההחלטה.
בישראל אומרים כי ייתכן אמנם שניכנס לכמה ימי לחימה, אבל בכל זאת יהיה מדובר ב"מהלך מוגבל" בלבד - גם אם כזה שיחרוג ממה שהכרנו עד כה במלחמה הנוכחית בלבנון. דברים דומים אמרו גורמים בישראל לסוכנות הידיעות רויטרס. "ישראל רוצה להכאיב לחיזבאללה, אבל לא מחפשת מלחמה אזורית כוללת", אמר גורם ביטחוני בכיר לסוכנות הידיעות. "מתכוננים לאפשרות של כמה ימי לחימה", אמרו שני גורמים אחרים.
ובינתיים, פעיל כוח רדואן של חיזבאללה חוסל הבוקר בתקיפת רכב באזור מיס אל-ג'בל בדרום לבנון. במדינה דיווחו על שני הרוגים ושלושה פצועים, בהם אזרחים, בתקיפה אווירית על רכב ואופנוע באזור מיס אל-ג'בל בדרום לבנון. לפי "אל-אחבאר" הלבנוני, המזוהה עם חיזבאללה, כטב"ם תקף רכב בכביש מיס אל-ג'בל-שקרא, וגרם לפציעתם של שניים. שניים נוספים שהגיעו רכובים על אופנוע והתקרבו לזירה, כך לפי הדיווח, הותקפו גם הם מהאוויר וחוסלו. ילד שהיה במרפסת בית בקרבת מקום נפצע.
השרים הסמיכו אמש את ראש הממשלה בנימין נתניהו ואת שר הביטחון יואב גלנט לבחור את אופן התגובה ומועדה. שר האוצר בצלאל סמוטריץ' והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר נמנעו, ודרשו מהלך חריף יותר.
גורם ביטחוני אמר אתמול: "אתה צריך להחליט מה המטרה שלך ומהמטרה לגזור את הפעולות, כי אתה מבין שאתה צריך מצד אחד להגיב תגובה שלא הגבת עד היום, אך מצד שני אתה לא משוכנע שללכת עכשיו למלחמה זה מהלך חכם. אתה לא יכול לגזור את הפעולות שלך מזה שלא תהיה מלחמה, כי דברים עלולים להסתבך".
בתום ישיבת הקבינט אמרו בישראל כי בסבירות גבוהה תהיה תגובה חריפה. במהלך הדיון נשמעו העמדות של כל השרים. ראש הממשלה נתניהו ציין שבגלל הטענות כלפיו מצד שרים על "אישור מזורז" בעקבות התקיפה בתימן בסוף השבוע שעבר, כתגובה לפגיעת הכטב"ם הקטלנית בתל אביב, עכשיו ניתן להם מספיק זמן כדי לשמוע את דעתם לפני היציאה לפעולה. "תגידו מה אתם חושבים שצריך לעשות", אמר אמש נתניהו לשרים.
ראש הממשלה נתניהו כינס לאחר שובו מארה"ב התייעצות מצומצמת עם בכירי מערכת הביטחון, שבה הוצגו לו האפשרויות לתגובה הישראלית למתקפה הרצחנית של חיזבאללה על היישוב הדרוזי ברמת הגולן. לאחר מכן התכנס כאמור הקבינט כדי לדון בכך, ולאשר את הפעולה.
כתבנו המדיני איתמר אייכנר על התגובה הישראלית לטבח
(צילום: ירון ברנר)

3 צפייה בגלריה
12 הנרצחים
12 הנרצחים
12 הנרצחים בטבח במג'דל שמס
ברקע מופעל על ישראל לחץ להגיב בצורה מדודה, בין השאר מצד ארצות הברית - כשמנגד הצרפתים לוחצים על הלבנונים. גורם בכיר בממשל ביידן אמר אתמול: "אני לא חושב שאנו הולכים למלחמה כוללת בלבנון, אבל מיסקלקולציה יכולה להוביל כאן למלחמה".
אליאס אבו סעב, סגן יו"ר הפרלמנט הלבנוני, אמר אתמול לאל-ג'זירה: "אם ייפלו קורבנות אזרחיים או שביירות ופרבריה יותקפו, לא נחשיב זאת לתגובה מוגבלת".
לרשות ישראל עומד בנק מטרות רחב בשטח לבנון, והיא יכולה לבחור מתוכו בין היתר תקיפה של אתרים אסטרטגיים, לצד עריפת ראשם של בכירים נוספים בארגון הטרור השיעי.
צה"ל גם יכול לבחור במיקום חדש וסמלי, אבל גם אם התקיפה שתיבחר תהיה ביעד המרוחק ביותר עד כה - אין לכך משמעות אלא אם מדובר בביירות. בנוסף, חיזבאללה אוחז במרחבים אזרחיים משמעותיים בבירה הלבנונית, וצה"ל יכול לבצע בהם תקיפה מדויקת ומדודה - כזו שתישמע היטב בכל חלקי העיר ולא רק ברובע הדאחייה, מעוז חיזבאללה.
בתקיפה כזו, צה"ל עדיין יכול שלא להוביל למותם של לבנונים רבים. לפי פרסומים זרים, ישראל כבר תקפה בגלוי בביירות, אך לאחר הסיכול הממוקד בתחילת השנה של בכיר חמאס סאלח אל-עארורי, חיזבאללה לא מיהר, בלשון המעטה, לגבות מחיר.
גורם ישראלי בכיר נוסף העריך אתמול שעל אף שהתגובה תהיה קשה, לא תפרוץ כתוצאה ממנה מלחמה כוללת. עם זאת, הוא ציין שהתקיפה הישראלית צפויה להיענות בתגובה חריפה מהרגיל מצד חיזבאללה. בישראל הבטיחו כבר שלשום תגובה קשה משמעותית, שתגבה מחיזבאללה מחיר כבד, אבל מנגד גורם ישראלי הבהיר שאין כוונה להצית מלחמה אזורית.
בינתיים, בצה"ל התקשו לגבש פתרון "ביניים" שיוכל למנוע בוודאות הסלמה של ממש. רשת LBCI הלבנונית ציטטה אתמול מקורות דיפלומטיים מוושינגטון ומביירות, שלפיהם "כבר הוכרע שתהיה תקיפה ישראלית - וכעת מתנהלת עבודה כדי להגביל אותה מבחינת גודל ומיקום וכדי למנוע פגיעה בערים גדולות וצפופות, כולל ביירות. המטרה היא לא לגרור את חיזבאללה לתגובה גדולה".