אחרי שראו מנהיגי המתנחלים כי הממשלה בישראל לא עושה כמעט דבר כדי להיאבק בסנקציות המוטלות על תושבי יהודה ושומרון מצד ארה"ב, החליטו לפנות ישירות לאנשי קונגרס ולנסות להפעיל לחץ על הממשל האמריקני מבפנים.
(צילום: מועצת שומרון)
ראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן, חתם הבוקר (יום ג') מסע הסברה בוושינגטון נגד הסנקציות מצד הבית הלבן ומחלקת המדינה כלפי אזרחים ישראלים ביהודה ושומרון ומחוצה לה. האמריקנים הטילו במספר הזדמנויות סנקציות כלכליות על מתנחלים שלטענתם פגעו בפלסטינים וגרמו לקהילות פלסטיניות שלמות לעזוב את מקום מגוריהן בחלקים שונים בגדה המערבית. אותם יעדי סנקציות לא נשפטו או במערכת המשפט הישראלית.
דגן נפגש עם סנאטורים וחברי קונגרס והסביר להם את העוול שנעשה לטענתו. אנתוני ד'אספוזיטו, איש המפלגה הרפובליקנית וחבר בית הנבחרים ממדינת ניו יורק, אמר: "נדרוש הבהרות, ונבקר את הממשל שמטיל סנקציות על עמכם במצבים שבהם, אם לא מסכימים איתם, הם מתנקמים פוליטית. אנחנו מכירים את התחושה הזו".
חברת בית הנבחרים קלודיה טני, גם היא רפובליקנית מניו יורק, הוסיפה: "ניאבק נגד הסנקציות שעלולות להיות מוטלות על ידי הממשל הנוכחי".
דגן שאל את חברי הקונגרס מה אפשר לעשות נגד הסנקציות. חבר בית הנבחרים הרפובליקני צ׳אק פליישמן ענה: "אם נבחר את דונלד טראמפ לנשיא, לישראל יהיה חבר חזק מאוד. טראמפ הוא פרו-ישראל אמיתי. הוא הוכיח זאת כשהעביר את השגרירות לירושלים, כפי שהבטיחו נשיאים אחרים ולא קיימו".
לדברי ראש מועצת שומרון, "הסנקציות כלפי אזרחים ישראלים ביהודה ושומרון ומחוץ לה הן מהלך אנטי-דמוקרטי חסר תקדים, וזו גם פגיעה בריבונות של מדינת ישראל. בוודאי כשמדובר באזרחים שומרי חוק הפועלים בארגונים למען ההתיישבות ביהודה ושומרון שאפילו לא נפתח נגדם הליך פלילי. האחריות על ממשלת ישראל למנוע את הסנקציות".
בחודש שעבר נחשפו ב-ynet דרישות ראשי המתנחלים מנתניהו לטיפול בסנקציות, בהן מינוי של פרויקטור ייעודי לעניין והקמה של צוות בין משרדי לטיפול בסוגיה מבחינה משפטית וכלכלית. עד כה לא הדברים לא קרו.