התקשורת הממלכתית בסין דיווחה הבוקר (יום שלישי) כי 14 פלגים פלסטיניים, שמקיימים ביומיים האחרונים פסגה בבייג'ינג, הגיעו להסכם על "ממשלת פיוס לאומי" שתשלוט ברצועת עזה אחרי המלחמה. בין הפלגים הללו, לפי סין, נמצאים גם חמאס ופתח - שבכיריהם השתתפו בפסגה גם כן.
שר החוץ הסיני וואנג יי בירך על ההסכם שנחתם, ואמר כי מדובר ב"התפתחות משמעותית ביותר". לדבריו, ממשלת הביניים תוקם "למען המשילות שלאחר המלחמה בעזה". בהמשך פרסם חמאס הודעה בעצמו, שבה בירך על מה שכינה "אחדות לאומית".
2 צפייה בגלריה
חצי חצי - אבו מאזן / הנייה
חצי חצי - אבו מאזן / הנייה
אין אופטימיות. אבו מאזן והנייה
(AP / AFP)
2 צפייה בגלריה
מימין לשמאל: מוסא אבו מרזוק, וואנג יי ומוחמד אל-עאלול
מימין לשמאל: מוסא אבו מרזוק, וואנג יי ומוחמד אל-עאלול
מימין לשמאל: מוסא אבו מרזוק, וואנג יי ומוחמד אל-עאלול
(צילום: Pedro Pardo / AFP)
מטעם פתח השתתף בפסגה מוחמד אל-עאלול, שנחשב לסגנו של אבו מאזן. מטעם חמאס השתתף מוסא אבו מרזוק, שבעבר כיהן כראש הלשכה המדינית של חמאס.
למרות ההצהרות של סין, נציין, אין זו הפעם הראשונה שבכירי חמאס ופתח חותמים על "הסכם פיוס", לכאורה - שבסיומו לא השתנה שום דבר מהותי. גם הפעם נשמעים בפתח קולות שמצננים את ההתלהבות הסינית מההסכם, על אף שחתימתו - בוודאי בהקשר של המלחמה בעזה - מעידה לכל הפחות כי חמאס לא מתכוון לוותר על השלטון בעזה שאחרי המלחמה.
בהנהגת פתח, בכל מקרה, לא ממש תולים תקוות גדולות במאמצים הסיניים - וגורם המעורה בפרטים טען בשיחה עם ynet כי "מדובר בהליך של יחסי ציבור שהסינים רוצים לכפות בשטח. הם מנסים להשפיע על פני המזרח התיכון, אך לא ניתן לגשר על הקרע בין פתח לחמאס".
חמאס, בינתיים, ממשיך לפעול נגד כל מי שמתנגד להמשך שלטונו ברצועה - ורק לאחרונה חמושיו היכו פעיל פתח שעסק בחלוקת סיוע שהגיע מהרשות הפלסטינית, וביקר את ארגון הטרור. נשיא סין שי ג'ינפינג, בעצמו, שכנע את אבו מאזן לשלוח גורם מטעמו לשיחות. ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמעיל הנייה, אמור היה להשתתף בפסגה גם כן - אך ויתר על כך כשראה שאבו מאזן לא מגיע בעצמו. במקום זאת, שלח הנייה - כמו אבו מאזן - חבר הנהגה מטעמו לפסגה.
עבור סין, אירוח הפסגה מהווה הזדמנות נוספת לסמן את עצמה כמתווכת בזמן קריטי, במהלך משבר במזרח התיכון שמעסיק את העולם כולו. סין פעלה להרחבת קשריה והשפעתה במזרח התיכון בשנים האחרונות, ובעיקר עזרה לתיווך בהתקרבות בין סעודיה לאיראן בשנה שעברה. היא גם הרחיבה את השקעותיה באזור - והתחייבה להרחיב גם את שיתוף הפעולה עם מדינות במזרח התיכון בתחומים כמו בינה מלאכותית, שבהם ארה"ב ניסתה לבודד אותה.
בענייני ישראל והפלסטינים, במיוחד, בייג'ינג ניסתה להציג את עצמה כ"מתווכת שלום", אם כי יותר ברטוריקה מאשר במציאות. לסין ישנם קשרי ידידות עם מנהיגים פלסטינים, בהם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, שביקר בסין חמש פעמים בשנותיו בתפקיד. בפעם האחרונה, חודשים לפני המתקפה המפתיעה של חמאס על ישראל ב-7 באוקטובר.