טבילת אש מוצלחת נוספת ליחידה החדשה שרגילה להיות רחוקה מהכותרות: שלוש שנים לאחר שהוקמה בעקבות סגירת גרסתה הקודמת תחת האוגדה המובחרת 98, לוחמי יחידת "ספר המדבר" רשמו כעת הצלחה בסריקות שהסתיימו אתמול (ראשון) בלכידתם של שני המחבלים שביצעו את הפיגוע באלעד, אסעד אל-ריפאעי וסובחי אבו שקיר.
ככל שנוקפות השעות מתברר כמה השניים, צעירים כבני 20 ללא עבר ביטחוני, פעלו בחובבנות יחסית ולא נערכו לרגע שאחרי הפיגוע, וייתכן כי סברו שלא ייצאו ממנו בחיים. הם פשוט נמלטו רגלית מהיישוב והותירו אחריהם שובל של עקבות שהסתיימו ביער נחשונים הסמוך, מבלי שאף גורם שהכינו מראש חילץ אותם או סייע להם.
6 צפייה בגלריה
מימין - הלוחם מיחידת ספר המדבר, שסייעה במציאת המחבלים מהפיגוע באלעד
מימין - הלוחם מיחידת ספר המדבר, שסייעה במציאת המחבלים מהפיגוע באלעד
מימין: הלוחם מיחידת ספר המדבר שסייעה במציאת המחבלים מהפיגוע באלעד
6 צפייה בגלריה
הגרזן שבאמצעותו על פי החשד המחבלים ביצעו את הפיגוע
הגרזן שבאמצעותו על פי החשד המחבלים ביצעו את הפיגוע
רגעי תפיסת המחבלים, והגרזן שנתפסה בסמוך למקום המסתור
השניים, כך מסתבר, גם לא לקחו עימם מזון או ציוד. בשבת בבוקר הוקפצו למבצע החיפושים הגדול, שכלל כ-800 לוחמי צה"ל, גם חיילי יחידת ספר המדבר, שבסיס האם שלה, מצוקי דרגות, ממוקם במדבר יהודה. היחידה היא מעין גרסה סדירה וקטנה יחסית של יחידת מרעול במילואים, שגם חייליה הוקפצו והובילו את הסריקות. האירוע המשמעותי האחרון ברמה הארצית אליו הוקפצה היחידה היה המבצע לאיתור המחבלים שנמלטו מכלא גלבוע, בשנה שעברה.
לספר המדבר יש יכולות ואמצעים מגוונים יותר ממרעול, ובהם רכבי ניוד ייחודיים שמיועדים לנסיעה בתאי שטח מורכבים, כמו ג'יפי שטח מוגבהים ופתוחים ואמצעי תצפית ארוכי טווח הכוללים מכ"מים מתקדמים. אחד הלוחמים מהיחידה הוא זה שמצא אתמול את שטרות הכסף של המחבלים מגואלים בדם, ובכך הביא לפריצת דרך בחיפושים, אך השטרות לא היו האמצעי היחיד שהוא מצא.
"מהרגע שמצאנו את השטרות והבנו בהמשך גם מבדיקת DNA שמדובר בדם שלהם, התחלנו בסריקה איטית 50-100 מטר לכל צד. לא מצאנו אותם ואז חזרנו שוב לסריקה יסודית יותר", סיפר ל-ynet קצין ביחידה, מפקד צוות, סגן ט'. "לצד השטרות מצאנו גם רוכסן של בגד שהיה כנראה של אחד מהם וגם כנף של ציפור, שבהמשך התבררה כמקור המזון שלהם בסוף השבוע – יונה שהם תפסו ואכלו חיה. היחידה שלנו מומחית בהבאת מודיעין מהקרקע ומהאוכלוסייה, תוך התחככות עם השטח". בקרבת מקום נמצא גם בקבוק ריק וכעת נבדק אם מדובר בבקבוק מים זרוק שהמחבלים מצאו ושתו ממנו.

6 צפייה בגלריה
המבחלים שנתפסו
המבחלים שנתפסו
שני המחבלים לאחר שנתפסו

6 צפייה בגלריה
הזירה בה נתפסו המחבלים
הזירה בה נתפסו המחבלים
הזירה שבה נתפסו המחבלים
(צילום: שאול גולן )
6 צפייה בגלריה
תיעוד מתפיסת המחבלים שביצעו את הפיגוע באלעד
תיעוד מתפיסת המחבלים שביצעו את הפיגוע באלעד
(צילום: דוברות המשטרה )
6 צפייה בגלריה
הזירה בה נתפסו המחבלים
הזירה בה נתפסו המחבלים
(צילום: שאול גולן )
לוחמי היחידה עוברים הכשרת רובאי חי"ר 07 בבסיס האימונים של חטיבת כפיר בבקעה בנוסף לארבעה חודשי הכשרה ייעודית בבסיס מצוקי דרגות. בפעילות המבצעית השגרתית הם עסוקים במרדפי שיבוש וסיכול הברחות מהגזרה הכי נידחת, גם מבחינת תיעדוף מטכ"לי – גבול ירדן. רק בחודשים האחרונים הם הוקפצו לעשרות ניסיונות הברחה בערבה ובאחד המקרים הובילו לתפיסה של 60 כלי נשק שניסו להבריח מירדן לשטחים. "לצד התרחיש שייתכן והמחבלים היו תשושים, בכל רגע לקחנו בחשבון שהם יוכלו לזנק עלינו עם הגרזנים", הוסיף סגן ט', "מה שמעניין אותנו זו נקודת ההתחלה של העבודה שלנו במצבים האלה – קצה החוט האחרון מהמחבלים".
שני המחבלים נתפסו כאמור ביער נחשונים, כקילומטר וחצי מזירת הפיגוע, בחלוף 62 שעות לאחר שרצחו באכזריות את אורן בן יפתח, בועז גול ויונתן חבקוק. במערכת הביטחון העריכו מיד לאחר הפיגוע כי שני המחבלים נותרו באזור סמוך ולא ברחו לרשות הפלסטינית. הפיגוע ביום חמישי בערב, מוצאי יום העצמאות, היה השני מאז תחילת גל הטרור שבוצע על ידי חשודים שחצו את גדר ההפרדה, כאשר הקודם היה זה שאירע בתל אביב, ובאוגדת איו"ש ממשיכים לתחקר כיצד חצו בשבוע שעבר שני המחבלים, לאחר שעברו ללא קושי מאזור מחסום רנטיס שסמוך לאלעד. שורה של לקחים ראשוניים כבר הופקו ליתר הגדודים המרחביים באיו"ש.
השניים הוסעו מהכפר רומאנה שמצפון לג'נין לאזור מרוחק יחסית, עליו אחראית החטיבה המרחבית אפרים, פרצו דרך ה"אין-גדר" של קו התפר בקרבת המחסום המאויש ומשם עלו על מכוניתו של המסיע הישראלי, שבסופו של דבר נרצח על ידם באלעד. לפי הערכה, המסיע שנרצח הכיר לפחות את אחד מהם לאחר שהסיע אותו מספר פעמים בעבר לעבוד בישראל. הלקחים נוגעים לכך שהשניים לא זוהו בעת החצייה חרף הדריכות והכוננות הגבוהה סביב יום העצמאות וכוחות התגבור שעדיין נמצאים בקו התפר.
תיעוד: כוחות צה''ל מיפו את בתי המחבלים מהפיגוע באלעד
(צילום: דובר צה''ל)

קצין בכיר בצה"ל אמר אתמול בשיחה עם כתבים: "אנו עובדים לילות כימים כדי לשפר את האחיזה על קו התפר ופועלים לחזק את המכשול עם מכ"מים נוספים וכוחות נוספים, במטרה לייצר גם תודעת גדר, שנפגעה בשנים האחרונות. משימתנו היא לייצר מניעה הרמטית של חציות, ואנו לא מסתפקים בצמצום של 70% עד 80% בחציות כפי שהיה בשבועות האחרונים כי עדיין מאות חצו. לפחות 15 משחיתי גדר שניסו לחצות דרכה נפגעו על ידי כוחותינו לאחרונה מירי שבוצע בנוהל מעצר חשוד".
שעה קלה לאחר דברי הקצין נורה למוות פלסטיני שחצה את הגדר באזור טול כרם. במקביל, אמש אירע פיגוע דקירה בשער שכם, שבו נפצע בינוני לוחם מג"ב במהלך בדיקה שערך, וכן ניסיון חדירה כושל להתנחלות תקוע שבגוש עציון. בשני המקרים המחבלים נורו ונוטרלו.
פורסם לראשונה: 23:48, 08.05.22