נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן נשמע לפנות בוקר (יום ו') חלש, מגומגם ומבולבל לאורך חלקים נרחבים מהעימות הטלוויזיוני הראשון שלו מול דונלד טראמפ, לקראת הקרב החוזר ביניהם על הנשיאות בבחירות שייערכו ב-5 בנובמבר. כמו במרוץ לפני ארבע שנים התאפיין העימות בין השניים בשלל הקנטות ומכות מתחת לחגורה, כולל אזכור הרשעתו של האנטר ביידן, בנו של הנשיא, ויחסי המין שקיים לכאורה טראמפ עם כוכבת הפורנו סטורמי דניאלס. כשנשאלו על המזרח התיכון תקף טראמפ את ביידן במילים חריפות על כך שבזמן כהונתו התאפשרה מתקפת חמאס על ישראל, ואף כינה אותו "פלסטיני רע". עם זאת, טראמפ התחמק מצדו מלהשיב בירור אם יתמוך בהקמת מדינה פלסטינית או יתנגד לה.
ככלל, התגובות להופעתו של הנשיא ביידן בעימות היו רעות מאוד, ויש מי שתיארו הבוקר את האווירה במפלגה הדמוקרטית כפאניקה. חלק מהדמוקרטים אף מדברים על החלפת ביידן במועמד אחר, פחות מחמישה חודשים לפני הבחירות. לפי סקר CNN שפורסם שעה קלה אחרי העימות, לדאגה הגדולה בקרב הדמוקרטים יש סיבה טובה: על פי הסקר, 67% מבעלי זכות הבחירה הרשומים סבורים שטראמפ ניצח בעימות, ורק 33% סבורים שביידן.
הרגעים המרכזיים בעימות הלילה
(צילום: CNN)

12 צפייה בגלריה
עימות בחירות ארה"ב ג'ו ביידן דונלד טראמפ
עימות בחירות ארה"ב ג'ו ביידן דונלד טראמפ
המועמדים בעימות הלילה באטלנטה. טראמפ: "למנהיגים בעולם אין כבוד אליך", ביידן: "אתה בכיין"
(צילום: ANDREW CABALLERO-REYNOLDS / AFP)
העימות בקצרה:
  • על ישראל - ביידן אמר ש"הציל את ישראל כשאיראן תקפה", טראמפ האשים אותו שלא תמך מספיק: "איתי חמאס לעולם לא היה פולש, הפכת לפלסטיני רע וחלש".
  • ביידן הודה בעיכוב משלוחי פצצות לישראל, טראמפ נשאל אם יתמוך בהקמת מדינה פלסטינית והתחמק: "אצטרך לראות".
  • על הכלכלה - ביידן טען שבתקופת קודמו "הכלכלה קרסה", טראמפ השיב ש"הייתה לנו הכלכלה הטובה ביותר בהיסטוריה", וביידן עקץ: "רק אתה חושב ככה".
  • על המהגרים - טראמפ האשים ש"צעירות רבות נרצחו על ידי אנשים שהוא מאפשר להם להיכנס", ביידן השיב שמספר המהגרים הבלתי חוקיים ירד ב-40% מאז שעזב.
  • טראמפ סירב שוב ושוב להתחייב חד-משמעית שיקבל את תוצאות הבחירות, ביידן הטיח בו: "אתה בכיין".
  • השניים לא לחצו ידיים עם תחילת העימות, ביידן נשמע לפרקים מגומגם, דיבר לאט והרבה להשתעל ולכחכח.
העימות לפנות בוקר נערך באטלנטה, ג'ורג'יה, בחסות רשת CNN, ונמשך כ-100 דקות. כדי למנוע את הכאוס שאפיין את העימות הראשון בין ביידן לטראמפ בבחירות 2020, אז הרבו להתפרץ זה לדברי זה, נערך הפעם האירוע בלי קהל, והמיקרופון של כל מועמד הושתק בכל פעם שלא היה זה תורו לדבר. התוצאה אכן הייתה עימות מסודר ומבוקר יותר, אך האיבה בין ביידן וטראמפ עדיין ניכרה במהלכו, והם הרבו לעלוב האחד בשני: ביידן למשל כינה את טראמפ "לוזר" ו"בכיין", וטראמפ כינה את יריבו "אסון". בניגוד לנוהג המקובל ברוב עימותי העבר, השניים נמנעו מללחוץ ידיים כשעלו לבמה.
בתחילת העימות נשאל ביידן על העלייה ביוקר המחיה בתקופת כהונתו, ואחרי שהשיב כי טראמפ הוריש לו כלכלה במצב רעוע שאותה היה עליו לאושש ממגפת הקורונה, טען טראמפ כי בתקופתו דווקא "הייתה לנו הכלכלה הטובה ביותר בהיסטוריה, מעולם מצבנו לא היה טוב יותר". ביידן השיב לו בתמיהה: "הכלכלה הטובה בעולם? הוא היחיד שחושב כך". משם ניסה טראמפ להעביר את הדיון לנסיגה הבהולה של הצבא האמריקני מאפגניסטן בשנה הראשונה לכהונת ביידן, ותקף: "אני הייתי יוצא מאפגניסטן בכבוד, בעוצמה. כשהוא יצא זה היה היום המביך ביותר בהיסטוריה של ארצנו".
12 צפייה בגלריה
עימות בחירות ארה"ב ג'ו ביידן דונלד טראמפ
עימות בחירות ארה"ב ג'ו ביידן דונלד טראמפ
אנשי ביידן אמרו: "הוא הצטנן, נמצא שלילי לקורונה". בעימות הלילה
(צילום: REUTERS/Brian Snyder)
12 צפייה בגלריה
אטלנטה ג'ורג'יה
אטלנטה ג'ורג'יה
אולם העימות בג'ורג'יה. בפעם הראשונה - קרב טלוויזיוני בין נשיא מכהן לנשיא לשעבר
(צילום: צילום: Andrew Harnik / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP )
12 צפייה בגלריה
עימות בחירות ארה"ב ג'ו ביידן דונלד טראמפ
עימות בחירות ארה"ב ג'ו ביידן דונלד טראמפ
"אני לא חושב שהוא יודע מה הוא אמר". טראמפ
(צילום: JUSTIN SULLIVAN / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
כבר בשלב הזה, כעשר דקות אחרי תחילת העימות, נקלע ביידן לגמגום, השתהה, סטה מדיבור על ענייני מס לדיון על ענייני בריאות, וניפק משפט שגוי כנראה, כשאמר "ניצחנו את מדיקייר" (תוכנית ביטוח הבריאות שהובילו הדמוקרטים). ככלל, לאורך כל העימות נשמע ביידן צרוד, הרבה לכחכח בגרונו ולהשתעל, ולא פעם גמגם ומלמל עד שמצא את המילים הנכונות. יצוין כי לפני העימות אמרו אנשיו של ביידן שהוא הצטנן, וציינו שבבדיקת קורונה נמצא שהוא לא נדבק בנגיף. ביידן נראה עייף ומבולבל בעיקר בשלבים הראשונים של העימות, וככל שזה התקדם הוא נעשה חד יותר, אך גם במחנה הדמוקרטי הודו שככלל הוא הותיר רושם לא טוב, בלשון המעטה.
בהמשך נשאלו ביידן וטראמפ על סוגיית ההפלות, בעקבות ההחלטה שקיבל לפני שנתיים בית המשפט העליון, שבו יצר טראמפ רוב שמרני גדול, לבטל את פסק הדין שחייב את כל מדינות ארה"ב לאפשר הפסקת היריון. טראמפ התגאה במינוי השופטים השמרנים ובכך שהם קבעו שכל אחת ממדינות ארה"ב תחליט לעצמה כיצד לנהוג בנושא ההפלות, וביידן ירה מנגד: "זה היה דבר נורא, מה שעשית". גם סוגיית המהגרים עלתה שוב ושוב, וטראמפ האשים את ביידן כי "נשים צעירות רבות נרצחו על ידי אנשים שהוא מאפשר להם להיכנס". הנשיא לשעבר אמר: "הגבול שלנו הוא המקום הכי מסוכן בעולם, והוא פתח אותו. רוצחים נכנסים, והם אונסים והורגים נשים, וזה נורא".

טראמפ: ביידן מוביל למלחמת עולם שלישית

ביידן טען שמספר המהגרים הנכנסים לארה"ב שלא כחוק דווקא ירד ב-40% מאז שטראמפ עזב את התפקיד, והזכיר ש"כשהוא היה נשיא הוא הפריד תינוקות מאימהות ושם אותם בכלובים". טראמפ לעג לו, ונשמע שוב כמי שרומז לכושרו הקוגניטיבי הירוד של ביידן: "אני לא יודע מה הוא אמר בסוף המשפט, אני לא חושב שהוא יודע בעצמו. הוא החליט לפתוח את המדינה שלנו לאנשים מבתי כלא, בתי חולים לחולי נפש, טרוריסטים. מגיעים אלינו טרוריסטים מכל העולם, מהמזרח התיכון, מכל מקום. היה לנו את הגבול הכי בטוח". ביידן האשים את טראמפ שהוא "מגזים" ו"משקר", ובחילופי ההאשמות ביניהם על "כניסת טרוריסטים" דרך הגבול התגאה טראמפ בחיסול מנהיג דאעש אבו בכר אל-בגדדי ובחיסול מפקד כוח קודס האיראני קאסם סולימאני.
12 צפייה בגלריה
עימות בחירות ארה"ב ג'ו ביידן דונלד טראמפ
עימות בחירות ארה"ב ג'ו ביידן דונלד טראמפ
טראמפ: "ביידן לא אוהב את הצבא", הנשיא: "הבן שלי לא היה פראייר"
(צילום:AP Photo/Gerald Herbert)
12 צפייה בגלריה
עימות בחירות ארה"ב ג'ו ביידן דונלד טראמפ אמריקאים צופים בעימות
עימות בחירות ארה"ב ג'ו ביידן דונלד טראמפ אמריקאים צופים בעימות
אמריקנים צופים בעימות הנשיאותי, הלילה
(צילום:MARIO TAMA / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
12 צפייה בגלריה
עימות בחירות ארה"ב ג'ו ביידן דונלד טראמפ אמריקאים צופים בעימות
עימות בחירות ארה"ב ג'ו ביידן דונלד טראמפ אמריקאים צופים בעימות
(צילום: AP Photo/Joshua A. Bickel)
טראמפ קרא להוציא מהגרים ש"יהרסו את המדינה שלנו", וטען שאלה גרים במלונות יוקרה בזמן שבוגרי צבא אמריקנים מתים ברחובות: "הוא לא אוהב אותם", אמר טראמפ על ביידן, "הוא לא אוהב את הצבא בכלל". ביידן השיב שכל דבריו של טראמפ הם שקר, ושמצבם של יוצאי הצבא האמריקנים בכהונתו טוב יותר, ולרבים מהם יש כעת ביטוח. הנשיא המכהן גם הזכיר דיווח שלפיו טראמפ כינה יוצאי צבא וחללים אמריקנים "לוזרים" ו"פראיירים", וביידן הוסיף על כך, תוך התייחסות לבנו שלחם בצבא: "הבן שלי לא היה פראייר, אתה פראייר". טראמפ השיב שלא אמר את הדברים האלה, וכי מדובר בציטוט מומצא שפורסם ב"מגזין דרג ג'".
כחצי שעה אחרי תחילת העימות פנו המנחים לשאול את המועמדים על ענייני חוץ, תחילה בנוגע למלחמה באוקראינה. טראמפ האשים את ביידן באחריות לה: "אם היה לנו נשיא אמיתי שפוטין מכבד אותו, הוא לא היה פולש לאוקראינה. הרבה אנשים מתים עכשיו. הרבה יותר ממה שאתם יודעים. הוא (ביידן) עודד את רוסיה להיכנס. הוא היה כל כך גרוע באפגניסטן, וכשפוטין ראה את זה הוא פעל". בהמשך גם הזהיר טראמפ: "אנחנו קרובים מאוד למלחמת עולם שלישית, והוא (ביידן) דוחף אותנו לשם. קים ג'ונג און, שי ג'ינפינג, פוטין – הם לא מכבדים אותו".

ביידן: "חמאס היחיד שרוצה שהמלחמה תימשך"

את העיסוק באוקראינה ניצל טראמפ גם כדי לדבר על מתקפת הטרור של 7 באוקטובר והמלחמה בעזה: "חמאס לעולם לא היה פולש לישראל אם הייתי נשיא, כי איראן הייתה מרוששת בתקופתי. לא היה להם כסף. תחתיו (תחת ביידן) כל העולם מתפוצץ", אמר. ביידן הזכיר בתגובה פגיעות שגרמה טהרן לחיילים אמריקנים בזמן כהונת טראמפ, בעקבות חיסול סולימאני: "איראן תקפה חיילים אמריקנים וגרמה נזק מוחי לחיילים שלנו, והוא לא עשה עם זה כלום כשהוא היה נשיא. הוא אמר שיש להם כאבי ראש".
12 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
הנשיא ביידן פוגש תומכים אמש באטלנטה, לפני העימות
(צילום: Mandel NGAN / AFP)
12 צפייה בגלריה
אטלנטה ג'ורג'יה
אטלנטה ג'ורג'יה
(צילום: John Nowak/CNN/Handout via REUTERS )
באשר למלחמה בין ישראל לחמאס נשאל ביידן: "הצגת הצעה לסיום העימות, אבל לפי שעה חמאס לא קיבל את העסקה, וישראל ממשיכה במלחמה נגד חמאס. מה תעשה אם כך?". ביידן השיב: "כולם במועצת הביטחון, ב-G7 וגם נתניהו עצמו תמכו בעסקה. היחיד שרוצה שהמלחמה תימשך הוא חמאס. אנחנו עדיין עושים מאמצים גדולים כדי לגרום להם לקבל את העסקה". על הסיוע לישראל אמר: "אנחנו מספקים לישראל את כל הנשק שהם צריכים וכשהם צריכים את זה". לצד זה הודה ביידן כי ארה"ב מעכבת את משלוח הפצצות הכבדות לישראל, מחשש שיגרמו להרוגים רבים ולנזק רב אם ייעשה בהן שימוש באזורים מאוכלסים.
ביידן הדגיש כי הוא זה שפעל להגן על ישראל מפני מתקפת הטילים האיראנית לפני כחודשיים ואמר: "הצלנו את ישראל כשאיראן תקפה". הוא ציין שישראל הצליחה להחליש מאוד את חמאס, ושיש לחסל את ארגון הטרור, "אבל צריך להיות זהירים מאוד בריכוזי אוכלוסין". לשמע הדברים האלה אמר טראמפ לביידן: "אתה צריך לתת לישראל לסיים את העבודה. הפכת לפלסטיני רע וחלש". לצד זה, כשטראמפ עצמו נשאל אם הוא תומך בהקמת מדינה פלסטינית עצמאית כדי להשיג שלום באזור, הוא השיב בהתחמקות "אצטרך לראות", ואז פנה לדבר על עניינים כלכליים.
אחרי שהמועמדים נשאלו על הפריצה של תומכי טראמפ לקונגרס האמריקני ב-6 בינואר 2021 כינה טראמפ את בנו של ביידן, האנטר, שהורשע ברכישה ואחזקה של אקדח בתקופה שבה השתמש בסמים, "עבריין מורשע" ש"הולך להיות מורשע גם בדברים אחרים". ביידן השיב באזכור הצרות המשפטיות של טראמפ, בהן הרשעתו בתשלום דמי שתיקה לכוכבת הפורנו סטורמי דניאלס, שהפכה אותו לנשיא האמריקני הראשון בהיסטוריה שמורשע בפלילים: "קיימת יחסי מין עם כוכבת פורנו כשאשתך הייתה בהיריון", אמר ביידן, "על מה אתה מדבר". טראמפ השיב: "לא קיימתי יחסי מין עם כוכבת פורנו", וטען שוב שהפרשה כולה נובעת מרדיפה נגדו מצד תובעים דמוקרטים ושופט דמוקרטי בניו יורק. הנשיא לשעבר הדגיש כי כשהתיקים שבהם הוא מואשם התגלו לציבור, מצבו בסקרים ובגיוס הכספים לקמפיין רק השתפר.
12 צפייה בגלריה
עימות בחירות ארה"ב ג'ו ביידן דונלד טראמפ
עימות בחירות ארה"ב ג'ו ביידן דונלד טראמפ
ביידן וטראמפ. הנשיא לשעבר על הקמת מדינה פלסטינית: "אצטרך לראות"
(צילום: Andrew Harnik/Getty Images)
12 צפייה בגלריה
עימות בחירות ארה"ב ג'ו ביידן דונלד טראמפ אנשים צופים בעימות
עימות בחירות ארה"ב ג'ו ביידן דונלד טראמפ אנשים צופים בעימות
אמריקנים צופים בעימות. גם הפעם לא קיבלו מטראמפ התחייבות לכבד את התוצאות
(צילום: MARIO TAMA / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
על רקע סירובו להכיר בהפסד שלו ב-2020 וטענתו כי ניצחונו של ביידן אז זויף נשאל טראמפ לקראת סוף העימות אם הפעם יקבל את תוצאות הבחירות, יהיו אשר שיהיו, ונמנע מלהתחייב על כך חד-משמעית. תחילה החל להשיב ואמר "אם הבחירות יהיו הוגנות ונקיות", אך לא השלים את האמירה. בחלוף זמן קצר נשאל שוב על-ידי המנחה אם יכיר בתוצאות, אך ביקש לענות תחילה דווקא על עניינים הנוגעים לרוסיה, וכשתם זמנו – לא השיב עדיין על השאלה. כששאלה אותו בשלישית אם יכיר בתוצאות, הוא דבק בתשובה המסויגת, שאין בה התחייבות ממשית: "אם הבחירות יהיו הוגנות וחוקיות – לחלוטין". ביידן השיב לו: "אתה בכיין. אתה לא מסוגל להפסיד".
בשלב מסוים הגיעו העקיצות בין טראמפ לביידן לוויכוח על משחקי גולף, כשטראמפ התרברב שהוא חובט בכדור רחוק יותר מביידן, וביידן אמר שטראמפ יתקשה אפילו לשאת את התיק שלו.

לפני העימות: הובלה קטנה לטראמפ בסקרים

ביידן וטראמפ הגיעו לעימות הלילה כשסקרים מלמדים שהקרב ביניהם צמוד למדי, אף יותר מזה של שנת 2020. לפי אתר ניתוח הסקרים Real Clear Politics, בשיעור התמיכה הארצי מוביל טראמפ על ביידן עם תמיכת 46.6% מהמצביעים לעומת 45.1%, ועל פי אתר 538 יתרונו דחוק יותר, 41.1% מול 40.9%. עם זאת, יש לזכור כי בבחירות בארה"ב מנצח המועמד שזוכה במספר רב יותר של אלקטורים מהמדינות השונות, ולא בהכרח זה שגורף קולות רבים יותר בכלל ארה"ב. בהיבט הזה, כבר חודשים שסקרים מצביעים על יתרון של טראמפ בשורה של מדינות מפתח שיכריעו את הבחירות, בהן אריזונה, ג'ורג'יה, נבאדה ומישיגן, אולם לאחרונה ניכרה התאוששות מסוימת של ביידן, ולפי אתר 538, המנתח את מגמות הסקרים, לשני המועמדים יש כעת סיכויים שווים לנצח במרוץ, 50% מול 50%.
12 צפייה בגלריה
אטלנטה ג'ורג'יה
אטלנטה ג'ורג'יה
תומך טראמפ קורא לכלוא את ביידן, ומפגין עם השלט: "ביידן בגד באמריקה וישראל"
(צילום: CHRISTIAN MONTERROSA / AFP)
עוד לפני אות הפתיחה של המשדר, העימות הלילה בין ביידן לטראמפ עשה היסטוריה בשני היבטים לפחות. לא רק שמדובר בפעם הראשונה שבה עימות טלוויזיוני על הנשיאות הפגיש נשיא מכהן עם נשיא לשעבר, אלא מדובר גם בשני המועמדים לנשיאות המבוגרים ביותר שהציגו שתי המפלגות הגדולות: ביידן בן 81 כעת ולטראמפ מלאו 78. סקרים מהשנה האחרונה העידו שוב ושוב שהציבור האמריקני אינו מרוצה משני המועמדים והיה מעדיף מתחרים צעירים ורעננים יותר. שאלת כשירותם הבריאותית והקוגניטיבית צפויה למלא תפקיד מרכזי בבחירות.
לפני העימות הלילה רמז טראמפ שאנשי ביידן יתנו לו סמים ממריצים לפני העלייה לבמה, כדי לאפשר לו לשרוד את השידור הארוך למרות גילו המתקדם. שעה קלה לפני תחילת העימות פרסם ביידן ציוץ לעגני ברשת X, שבו הציג פחית שתייה עם הדפס שלו עצמו, וכתב בהלצה: "אני לא יודע מה הם שמו במשפרי הביצועים האלה".

המועד שנקבע לעימות הלילה – יותר מארבעה חודשים לפני יום הבוחר – הוא המוקדם בתולדות הבחירות לנשיאות ארה"ב: בדרך כלל מתקיימים בין המועמדים לנשיאות שלושה עימותים, כולם בישורת האחרונה של הקמפיין, החל בספטמבר, אולם הפעם ביקשו אנשי ביידן להסתפק בשניים בלבד ולהקדים אותם כדי לאפשר לבוחרים להתרשם ממנו ומטראמפ זמן רב מספיק לפני תחילת ההצבעה המוקדמת, שתצא לדרך שבועות ארוכים לפני 5 בנובמבר. העימות השני בין ביידן לטראמפ נקבע ל-10 בספטמבר.
פורסם לראשונה: 03:46, 28.06.24