רונית לב, שאחיה ספג התעללות במעון, מדברת באולפן
(צילום: משי בן עמי)

פרקליטות מחוז מרכז (פלילי) הגישה היום (חמישי) שלושה כתבי אישום נוספים נגד מטפלים במעון "כפר בני ציון" בראש העין בגין פגיעה בחסרי ישע. "לא בכל יום אנו ניצבים בפני מעשים כה חריגים בחומרתם ובהיקפם", נמסר מהפרקליטות. "כתבי האישום מתארים מסכת קשה וארוכה של התעללות פיזית ונפשית, אכזרית במיוחד, נגד חסרי ישע שאינם יכולים להגן על עצמם. כואבת במיוחד העובדה שהנאשמים הם מי שהיו אמונים על הטיפול בחוסים, ובמקום זאת נהגו להתעלל בהם כדבר שבשגרה, באופן בלתי אנושי ובלתי נתפס".
כתב האישום הראשון הוגש לבית המשפט המחוזי מרכז בלוד נגד מרח נבריסי (26) מג'ת, בגין שורת מעשי התעללות, ושני כתבי אישום נוספים הוגשו לבית משפט השלום בפתח תקווה נגד אדם קשקוש (30) ועאתיאן קשקוש (22) מקלנסווה בגין שורת מקרי תקיפה.
2 צפייה בגלריה
מעון בני ציון בראש העין
מעון בני ציון בראש העין
מעון בני ציון בראש העין
(צילום: יריב כץ)
2 צפייה בגלריה
מחאה מחוץ לבית המשפט במחוזי בלוד לקראת הגשת כתב אישום בפרשיית ההתעללות בחוסים במעון בני ציון
מחאה מחוץ לבית המשפט במחוזי בלוד לקראת הגשת כתב אישום בפרשיית ההתעללות בחוסים במעון בני ציון
(צילום: מוטי קמחי)
על פי כתבי האישום, שהוגשו על ידי עו"ד מיטל אילן, שלושת הנאשמים עבדו בתקופות שונות כמטפלים במעון לחוסים "כפר בני ציון" בראש העין. הם נמנו על צוות שהופקד על טיפול בכ-15 דיירים בגילאי 50-20, בעלי מוגבלויות וצרכים מיוחדים המאופיינים בין היתר במוגבלות שכלית התפתחותית, אוטיזם, אפילפסיה ועוד. מתוקף תפקידם כמטפלים במעון היה עליהם לדאוג לצורכיהם היומיומיים של החוסים, לרבות האכלה, קילוח והלבשה.
כתב האישום נגד נבריסי כולל חמישה אישומים בגין התעללות ותקיפה, המפרטים עשרות מקרים שבהם התעללה ותקפה את החוסים בהזדמנויות שונות במהלך עבודתה במעון בין 2022-2018. בין היתר, טוענת הפרקליטות, הכתה נבריסי את החוסים בראשם ובגופם, דרכה עליהם, דחפה אותם, צבטה אותם וסטרה להם. בכמה הזדמנויות היא נעצה בחוזקה מפתח בחלקים שונים בגופם של החוסים, ולאחד מהם סימנה תנועת שיסוף גרון כשרצתה להפחיד אותו. בפרקליטות אמרו כי חלק מהמקרים קרו גם בנוכחות ובהשתתפות של מטפלים אחרים במעון.
משפחות החוסים מוחות מחוץ לבית המשפט
(צילום: מוטי קמחי, גלעד מורג)

עוד אמרו בפרקליטות כי אדם ועאתיאן קשקוש תקפו את החוסים במשך שנים והטילו עליהם אימה. בין היתר, נהגו השניים להכות את החוסים בראשם ובגופם, לדחוף אותם ולאחוז בחוזקה בחלקים שונים בגופם. הנאשמים אף נמנעו מלדווח למשטרה או לעובד סוציאלי על התקיפות שהיו עדים להן, ובכך אפשרו את המשך התקיפה וההתעללות בחסרי הישע. במקביל לכתבי האישום, הוגשו לבית המשפט בקשות מעצר עד תום ההליכים המשפטיים נגדם.
רונית לב, שאחיה יובל מתגורר במעון בשלוש השנים האחרונות, הודתה שבמשפחתה לא חשדו בדבר עד שאחיה החל להתלונן על כאבים לאחרונה. "אני תמיד מתחקרת אותו אם הכל בסדר, אם מישהו מתייחס לא יפה, אם כועסים, אם מרביצים, והוא אומר שלא", סיפרה לאולפן ynet. "לא שמענו תלונות ולא ראינו סימני התעללות. כשהוא התלונן שכואב לו הגב, הוא אמר לי שנפל מהמיטה.
"לפני כמה שבועות, כשכל הפרשייה יצאה החוצה, נפלו עלינו השמיים ונפערה הקרקע מתחת לרגלינו. מאז אנחנו עמוק בתוך הסיפור הזה ומתקשים להאמין", אמרה. "אני חושבת שאנשים נורמטיביים באמת לא מסוגלים לקלוט שכזה דבר, בכזה קנה מידה נוראי, מטלטל ואכזרי, יכול להתרחש - ושאף אחד לא ידע, לא שמע ולא ראה".
לב סיפרה כי משפחות החוסים הקימו מעין חמ"ל כדי לפעול יחדיו, וכי מאז גילוי הפרשה אחיה החל לספר לה על האלימות שחווה. "איכשהו זה יצא החוצה, והוא הדגים לי איזה מכות הוא היה חוטף. אמרתי לו 'אתה יודע, אסור לאף אחד בעולם, בחיים, לגעת בך ולהרביץ לך ולהכאיב לך', ושאלתי אותו מדוע לא סיפר, אבל זה בדיוק העניין. מדובר בחסרי ישע והאשמה מופנית כלפי כל מי שהיה שם מסביב ונתן יד לדבר".
אמיר, אחיו של אחד החוסים שמתגורר כבר 29 שנים במעון, סיפר ל-ynet כי הוא לא מופתע מהגילויים. "אני חושב שכולם ידעו שקיימת בעיה, ופשוט טמנו את הראש בחול כדי לא לדעת ולא להכיר. אין לנו את היכולת כהורים, או כאחים, לבוא ולהתלונן מול ארגונים כאלה גדולים שיכולים פשוט להוציא את האח שלנו מהמעון. צריך לזכור שיש פה משפחות עם הורים מבוגרים ונכים, ואנשים מפחדים להתלונן".