למרות הדברים הנדירים למדי שנשא אתמול בצהריים (שבת) ראש ה-CIA וויליאם ברנס בכנס בלונדון, על דבר אחד כל הצדדים מסכימים: פסימיות באשר לסיכויים להביא לפריצת דרך בכל הנוגע למגעים לעסקת חטופים. בישראל אף מאוכזבים מדבריו של ברנס, שאמר כי נדרש רצון פוליטי הן של ישראל והן של חמאס - והזכיר אותן באותה נשימה.
ראש ה-CIA: "המו"מ תלוי ברצון פוליטי של שני הצדדים"
(צילום: רויטרס)

ברנס הבטיח שארה"ב תציג בימים הקרובים הצעה, אבל נראה שלפי שעה האמריקנים נמנעים מהצגתה - מתוך הבנה שהיא עלולה להביא לקריסת השיחות. שיקול נוסף שעומד מאחורי ההשתהות הוא החשש שהדבר יביא להתבזות של הנשיא ג'ו ביידן - ויפגע גם בקמפיין הבחירות של סגניתו קמלה האריס. שיקולי הקמפיין האמריקני מורגשים היטב במגעים, גם בימים אלה, וב"וושינגטון פוסט" נכתב אמש כי נראה שביידן לא יצליח להביא עסקה עד סיום כהונתו בינואר.
גורמים בישראל אמרו אמש כי ארה"ב הייתה צריכה לדרוש מהמתווכות להפעיל לחץ אמיתי על חמאס, כמו גירוש מנהיגי ארגון הטרור מקטאר וסגירת חשבונות בנק, אך במקום האמריקנים מגבירים את הלחץ על ראש הממשלה בנימין נתניהו. בתוך כך, גורם ישראלי בכיר טען כי המתווכות, בדגש על ארה"ב, "הבינו עם מי יש לנו עסק". לדבריו, "חמאס הקשיח עמדות ולא באמת רוצה עסקה, אבל אנחנו מכבדים את האמריקנים ומחכים להצעת מתווכות שתונח".
בישראל מביעים פסימיות גדולה, ומבינים שהסיכויים כעת לעסקה קלושים. במסגרת הקשחת עמדותיו, חמאס דורש כעת שחרור של רוצחים גם תמורת חטופים גברים פצועים וחולים כרונים - למרות שעד כה הדרישה לשחרור רוצחים סוכמה רק לגבי החיילות שבשבי. לפי גורמים ישראלים, "יש מחלוקת על המפתחות וסינוואר פתח את ההסכמות".
2 צפייה בגלריה
ביבי בנימין נתניהו, תיעוד של סינוואר, ג'ו ביידן נשיא ארה"ב,
ביבי בנימין נתניהו, תיעוד של סינוואר, ג'ו ביידן נשיא ארה"ב,
נתניהו, סינוואר וביידן. ארה"ב לא תניח עסקה אם לא תהיה בטוחה שיש מי שיקבל אותה
(צילום: חיים גולדברג/פלאש90, דובר צה"ל, REUTERS/Evelyn Hockstein)
2 צפייה בגלריה
ראש ה-CIA על הפסקת האש: "זה תלוי ברצון פוליטי של שני הצדדים"
ראש ה-CIA על הפסקת האש: "זה תלוי ברצון פוליטי של שני הצדדים"
ראש ה-CIA ברנס בלונדון, אתמול
(צילום: Em Fitzgerald/Pool/ REUTERS)
ההערכה של המעורבים במשא ומתן היא כי חמאס הקשיח עמדות בגלל התעקשותו של נתניהו על הישארות כוחות צה"ל בציר פילדלפי. מנהיג חמאס יחיא סינוואר, מתעקש מנגד על נסיגה מלאה של ישראל מהרצועה כבר בשלב הראשון - אם לא, מבחינתו אין עסקה. גם נתניהו וגם סינוואר לא מאמינים שהעסקה תתקדם לשלב ב', שמשמעותו הפסקת אש, לכן מנהיג חמאס רוצה לשחרר יותר מחבלים עם דם על הידיים.
האמריקנים, שמביעים תסכול רב מהסירוב המתמשך של חמאס לכל פשרה חדשה, חושבים שנתניהו לא עשה טוב למגעים עם "הצהרותיו הלוחמניות" על ציר פילדלפי שמסר במהלך השבוע האחרון. הם מבינים את האילוצים הפוליטיים שלו ואת שיקולי ה"בייס", אך חושבים שסיבך את העניינים.
בינתיים, הם שוברים את הראש מה לעשות. האמריקנים לא יניחו עסקה רק כדי לצאת ידי חובה - אלא רק אם יאמינו ששני הצדדים יוכלו להתכנס סביבה ולקבל אותה. משפחות חטופים לוחצות על ארה"ב לבחון רעיונות חדשים ו"להוציא את העגלה התקועה מהבוץ", כשלאופציה של עסקה חד-צדדית עם חמאס לשחרור החטופים האמריקנים, אין באמת היתכנות. מאחורי הקלעים קיימים חילוקי דעות גם בין ארה"ב למתווכות האחרות על המשך הדרך. הקטארים והמצרים לא מסכימים להצעת הגישור, ורוצים לראות יותר לחץ על ישראל.
בינתיים, נתניהו יקיים היום התייעצות ביטחונית, שלאחריה יתכנס הקבינט המדיני-ביטחוני בשעה 21:00, ויקבל סקירה על המגעים התקועים לעסקה.
פורסם לראשונה: 23:45, 07.09.24