פיקוד המרכז של צבא ארה"ב הודיע הלילה (בין רביעי לחמישי) כי חייל אמריקני נפצע באורח קל בסוריה לאחר שאמש שוגרו רקטות לעבר שני בסיסים שמארחים כוחות אמריקניים בצפון-מזרח המדינה. החייל שנפצע כבר חזר לשירות פעיל, ושני חיילים נוספים עוברים כעת בדיקות כדי לברר אם ספגו פגיעה כלשהי בעקבות המתקפות. הרקטות שוגרו אמש באופן סימולטני לעבר שני בסיסים במה שנראה כנקמה על ההפצצות האמריקניות בלילה הקודם, נגד מתקנים של המיליציות הפרו-איראניות בסוריה שמשגרות מעת לעת מתקפות רקטות ורחפנים לעבר הכוחות האמריקניים שם.
4 צפייה בגלריה
F-16 אמריקני. 8 מטוסי קרב הפציצו מחסני נשק של מיליציות פרו-איראניות בסוריה, והנקמה לא איחרה לבוא
F-16 אמריקני. 8 מטוסי קרב הפציצו מחסני נשק של מיליציות פרו-איראניות בסוריה, והנקמה לא איחרה לבוא
F-16 אמריקני. 8 מטוסי קרב הפציצו מחסני נשק של מיליציות פרו-איראניות בסוריה, והנקמה לא איחרה לבוא
(צילום: AFP)
לפי הצבא האמריקני, חמושים של מיליציות פרו-איראניות שיגרו אמש בשעה 19:20 (שעון מקומי) רקטות לעבר הבסיסים "גרין וילג'" ו"קונוקו" שמארחים כוחות אמריקניים בדיר א-זור שבצפון-מזרח סוריה, אזור עשיר בשדות נפט שבו מוצבים חלק מ-900 החיילים האמריקנים המוצבים במדינה. החייל שסבל מפציעות קלות נפגע בבסיס קונוקו. מסוקי קרב אמריקניים, נמסר עוד, השיבו באש והשמידו שלושה כלי רכב וציוד נוסף שלפי החשד שימשו לשיגור הרקטות. לפי ההערכה הראשונית של הפנטגון, במתקפת התגובה הזו חוסלו בין שניים לשלושה מהפעילים ששיגרו את הרקטות.
הרקטות שוגרו כאמור פחות מיממה לאחר שצבא ארה"ב הפציץ, בלילה שבין שלישי לרביעי, תשעה מחסני נשק של המיליציות הפרו-איראניות בדיר א-זור, כשלפי דיווח של מרכז המעקב הסורי אחר זכויות אדם – ארגון המזוהה עם האופוזיציה למשטר אסד ומדווח רבות על המתרחש בסוריה – בהפצצות נהרגו לפחות שישה חמושים סורים וזרים. ההפצצות האמריקניות נערכו לאחר שהתקבל אישורו של הנשיא ג'ו ביידן, ובוצעו בעזרת שמונה מטוסי קרב מדגמי F-16 ו-F-15E.
4 צפייה בגלריה
תיעוד התקיפה לכאורה של ארצות הברית
תיעוד התקיפה לכאורה של ארצות הברית
תיעוד שפורסם מרגעי ההפצצות האמריקניות בדיר א-זור, בלילה שבין שלישי לרביעי
תיעוד מהתקיפה האמריקנית נגד המיליציות הפרו-איראניות בסוריה

ב"ניו יורק טיימס" דווח כי ככל הנראה בפעולה לא נהרגו אזרחים. גורם צבאי אמריקני אמר לעיתון כי הכוחות האמריקניים סקרו במשך מאות שעות את המתחם שהופצץ, שכלל 13 בונקרים. תשעה מהם הותקפו – כל אחד עם פצצה מונחית – והפיצוץ באחד מהם הוביל לפיצוצי משנה חזקים. לפי הגורם האמריקני, התכנון היה לתקוף 11 בונקרים, אבל אנשים לא מזוהים נראו ליד שניים מהם בשעות שלפני התקיפה, ולכן אותם שני בונקרים הוסרו מרשימת המטרות.
הפנטגון הודיע לאחר ההפצצות כי המיליציות שמתקניהן הותקפו קשורות למשמרות המהפכה של איראן, ולדבריו ההפצצות נעשו כתגובה למתקפות אחרות ששיגרו המיליציות לפני כשבוע וחצי, ב-15 באוגוסט: אז שוגרו רקטות לעבר הבסיס "גרין וילג'" בדיר א-זור, זה שהותקף גם אמש, ורחפן שוגר לעבר הבסיס האמריקני א-תנף, שנמצא במשולש הגבולות סוריה-עיראק-ירדן.
אמש, אחרי שאיראן הכחישה כל קשר למיליציות שהופצצו, ערך בכיר בפנטגון תדרוך לעיתונאים בוושינגטון וחשף כי שרידי הרחפן ששימש במתקפה על בסיס א-תנף מעידים על קשר ישיר של איראן למתקפה הזו. הבכיר, תת-שר ההגנה לענייני מדיניות קולין קאל, אמר כי ההפצצות האמריקניות נועדו להעביר מסר ברור לאיראן ולעושי דברה שארה"ב תגן על עצמה בכל מקום.
4 צפייה בגלריה
כוחות צבא ארה"ב
כוחות צבא ארה"ב
כוחות אמריקניים בסוריה, ארכיון. "לא נהסס להגן על עצמנו בכל מקום"
(צילום: AFP)
לדברי קאל, בוושינגטון גבר החודש החשש שבכוונת איראן להוביל מתקפות נוספות נגד כוחותיה של ארה"ב בסוריה: "רצינו לפקוח את עיניהם לכך שלא מדובר ברעיון טוב", אמר. "לא נהסס להגן על עצמנו. אנחנו לא הולכים לסבול מתקפות מצד כוחות שנתמכים על ידי איראן נגד כוחותינו בכל מקום בעולם, כולל בסוריה, ולא נהסס להגן על עצמנו ולנקוט בפעולות נוספות, בהתאם לצורך".
המתקפות נגד הכוחות האמריקניים בסוריה מגיעות כשברקע דווקא התקדמות משמעותית בשיחות הלא-ישירות בין וושינגטון לטהרן על החייאת הסכם הגרעין מ-2015, ורק אתמול הודיעה איראן כי קיבלה את תשובותיה של ארה"ב לטיוטה האירופית "הסופית" שהונחה על שולחן המשא ומתן, ולתשובה שכבר הגישה איראן עצמה בשבוע שעבר. לפי הדיווחים בתקשורת האמריקנית, איראן הסכימה לוותר על כמה דרישות מרכזיות שמנעו עד כה את החתימה על הסכם מחודש, כגון הדרישה שמשמרות המהפכה יוצאו מרשימת ארגוני הטרור האמריקנית.
4 צפייה בגלריה
כתב"מים של צבא איראן
כתב"מים של צבא איראן
כטב"ם שהציגה איראן בחודש שעבר. השרידים של הרחפן שנשלח לעבר הבסיס האמריקני בסוריה הראו קשר ישיר של טהרן
(AFP / IRANIAN ARMY)
כך או כך, הסכם הגרעין לא עוסק בסוגיות הנוגעות לפעילותה החתרנית של איראן ברחבי המזרח התיכון. בתקשורת האמריקנית מדווחים כעת כי נראה שההפצצות האמריקניות נועדו להעביר מסר שלפיו למרות ההתקדמות לעבר ההסכם, ארה"ב תמשיך לפעול נגד פרובוקציות מטעמה של איראן. קאן, הבכיר בפנטגון, אמר אמש דברים דומים: "האיומים שעמם מתמודדים אנשינו באזור ובמקומות אחרים לא קשורים בכל צורה שהיא למקום שבו נמצא את עצמנו עם הסכם הגרעין. זה לא קשור לנכונותנו ולנחישותנו להגן על עצמנו. ואני חושב שההפצצות בלילה הקודם העבירו מסר ברור למדי לאיראנים שהדברים הללו נעים על מסלולים נפרדים".