כתבנו איתמר אייכנר מדווח על הקשיים לקראת הפעימה הרביעית
(צילום: טל אזולאי)

לקראת יום דרמטי: שעות לפני תחילתה הצפויה של הפעימה הרביעית בעסקה מול חמאס, בישראל עדיין בוחנים הבוקר (יום ב') את הרשימה שהעביר לה ארגון הטרור עם שמותיהם של החטופים שצפויים להשתחרר.
משרד ראש הממשלה מסר הבוקר כי "מתנהלים דיונים על רשימה שהתקבלה במהלך הלילה ונבדקת כעת בישראל". מעבר לכך לא פורט: "נוסיף מידע כשיתאפשר", נמסר. גורמים ישראליים אומרים שהרשימה שהועברה בעייתית וכי יש כעת "משא ומתן אינטנסיבי" בניסיון לשנות אותה.
גורם רשמי בקטאר אמר הבוקר לסוכנות הידיעות רויטרס כי גם חמאס העלה טענות לגבי רשימת האסירים הפלסטינים שצפויים להשתחרר היום במסגרת העסקה. הגורם הוסיף כי המתווכים הקטארים פועלים כדי לפתור בעיות ולמנוע עיכובים.
הכותרת
המתווכת שהעבירה מזוודות כסף לחמאס: הסיפור של קטאר
27:44
3 צפייה בגלריה
האו"ם צלב אדום עזה
האו"ם צלב אדום עזה
רכב של הצלב האדום, שמסייע בשחרור החטופים ומעביר אותם מעזה למצרים
(צילום: REUTERS/Ibraheem Abu Mustafa)
האישור הבוקר בדבר קבלת הרשימה הגיע זמן קצר אחרי שהעיתון "וול סטריט ג'ורנל" דיווח מפי גורמים מצריים כי ישראל קיבלה אמש מידי חמאס רשימה עם שמותיהם של 11 חטופים שישוחררו היום מרצועת עזה. העובדה שעד הבוקר לא אישרה ישראל את קבלת הרשימה חריגה לכשעצמה, ומלמדת כאמור על הבעייתיות כנראה בשמות שהועברו. בניגוד לפעימות הקודמות, גם משפחות החטופים טרם עודכנו.
עד כה, נזכיר, שחרר חמאס 40 חטופים ישראלים בשלוש פעימות בתמורה לימי ההפוגה ושחרור אסירים פלסטיניים. אמש שוחררו 14 בפעימה השלישית, אם כי אחד מהם שמחזיק באזרחות רוסית שוחרר לפי חמאס כמחווה לנשיא ולדימיר פוטין ובלי קשר לעסקה מול ישראל. לצד זאת שחרר חמאס עוד 17 עובדים זרים מתאילנד ואחד מהפיליפינים - גם כן בשלבים ויחד עם הישראלים, אבל בעסקה נפרדת מול בנגקוק.
3 צפייה בגלריה
14 החטופים הישראלים ששוחררו אתמול
14 החטופים הישראלים ששוחררו אתמול
14 החטופים הישראלים ששוחררו אתמול
העסקה בין ישראל לחמאס, בתיווכן של קטאר, מצרים וארה"ב, כוללת לפחות ארבע פעימות ושחרור של לפחות 50 חטופים. הפעימה היום היא לפיכך האחרונה בעסקה המקורית שסוכמה, אבל הצדדים השאירו פתח להארכתה - על פי כלל של יום הפוגה נוסף בתמורה לשחרור של עשרה חטופים נוספים. אמש חמאס הודיע כי הוא מבקש להרחיב את הפסקת האש, וראש הממשלה בנימין נתניהו הצהיר כי הוא מוכן לכך על פי המתווה שכבר סוכם.
על פי ההערכות, אם המגעים להארכת העסקה יצליחו, ייתכן שחמאס ישחרר עוד 20 עד 40 חטופים, בשניים עד ארבעה ימי הפוגה נוספים (מלבד הארבעה שסוכמו בשלב הראשוני). בישאל נערכים גם לאפשרות של יום הפוגה חמישי במסגרת "שלב ההארכה".
החלטת הממשלה שבה אושרה העסקה מאפשרת שחרור פוטנציאלי של עד 300 אסירים ביטחוניים, על פי מפתח של שלושה אסירים על כל חטוף - כך שאם ימוצו כל האפשרויות בעסקה, לכאורה ייתכן שישוחררו בה עד 100 חטופים ישראלים. אמש אמר מקור מצרי ל"וול סטריט ג'ורנל" כי אם העסקה תתרחב ייתכן שלאחר שחרורם של ילדים ונשים גם גברים מבוגרים יהיו הבאים בתור להשתחרר.
כעת, לפי ההערכות, 177 חטופים מוחזקים בעזה. חמאס טוען שהוא לא מחזיק בכולם וכי הוא זקוק כאמור לימי ההפוגה על מנת "למצוא" אותם. היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ייק סאליבן, אמר אמש בהתייחסות לסוגיה הזו כי בוושינגטון "מודעים" לכך שלא רק חמאס מחזיק בחטופים, אלא גם הג'יהאד האיסלאמי ו"ארגונים נוספים" שלדבריו יש להם רק "קשרים רופפים" לשני ארגוני הטרור הללו. בריאיון לרשת NBC הוסיף: "יש מאמצים להבטיח שכל הארגונים הללו יחברו לעסקה, שבה כל בן ערובה שעדיין בחיים יוחזר ויתאחד עם משפחתו".
3 צפייה בגלריה
חמאס שחרר תיעוד של שחרור החטופים והחטופות
חמאס שחרר תיעוד של שחרור החטופים והחטופות
מחבלי חמאס בסרטון התעמולה שארגון הטרור פרסם אמש, ובו הם נראים מלווים את החטופים הזרים ששוחררו
בישראל מזהירים שוב ושוב מ"משחקים" שחמאס עלול לנסות לבצע, ולמעשה כבר עשה: בחמאס טענו למשל כי לא הצליחו לאתר את רעיה רותם שושני, שהופרדה מביתה הילה ששוחררה - בניגוד להסכם ולפיו משפחות לא יופרדו - אולם הילה בת ה-13 סיפרה כי הופרדה מאימה יומיים בלבד לפני השחרור.
פורסם לראשונה: 08:04, 27.11.23