משרד האוצר של ארה"ב הטיל סנקציות אישיות על האוליגרך הרוסי סרגיי אדונייב, שלפי הצו האמריקני מחזיק גם בדרכון ישראלי. לפי צו הסנקציות, כתובת המגורים של איש העסקים שמקורב לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין היא בווילה ברחוב אנצו סירני 1 בהרצליה.
בהודעת משרד האוצר האמריקני צוין כי אדונייב (62), ילד לבוב באוקראינה, הוא איש עסקים רוסי שפועל כמממן של נשיא רוסיה פוטין, והתאגיד הממשלתי רוסטך שהוקם כדי לקדם את הפיתוח, הייצור והיצוא של מוצרי הייטק תעשייתיים לסקטור האזרחי והצבאי. בעקבות סיפוח חצי האי קרים ב-2014, הטיל ממשלו של ברק אובמה סנקציות על התאגיד ועל המנכ"ל סרגיי צ'מזוב, שממנו אף נשללה הוויזה והוקפאו נכסיו באיחוד האירופי.
2 צפייה בגלריה
האוליגרך סרגיי ניקולייביץ אדונייב שהוטלו עליו סנקציות ממשרד האוצר האמריקאי
האוליגרך סרגיי ניקולייביץ אדונייב שהוטלו עליו סנקציות ממשרד האוצר האמריקאי
אדונייב לצידו של פוטין
במקביל הוטלו סנקציות גם על ילדיו של אדונייב, פיליפ ולוקה, וכן על שתי יאכטות שלו ועל מטוס פרטי בבעלותו. לפי הצו, אסור לאזרחי ארה"ב לחכור או למכור אותם. בנוסף, בצו האמריקני מופיע מספר הדרכון הישראלי של אדונייב ומוזכרת כאמור כתובת המגורים שלו בהרצליה. לא ברור אם מדובר בנכס שבבעלותו או שהוא רק התגורר בו בעבר.
"אנצו וילה" מוצעת להשכרה על-ידי חברת נכסים. מדובר בווילה מפוארת עם שישה חדרי שינה וחמישה שירותים שמיועדת לחופשה לתקופה קצרה. בתיאור הנכס צוין כי מדובר ב"וילה מרהיבה בעיצוב אדריכלי עם אלמנטים טבעיים, לאורחים שרוצים לבלות זמן בלתי נשכח באחד המקומות הטובים בישראל. אזור שקט, 10 דקות הליכה לחוף הים".
2 צפייה בגלריה
ביתו של האוליגרך סרגיי ניקולייביץ אדונייב בהרצליה שהוטלו עליו סנקציות ממשרד האוצר האמריקאי
ביתו של האוליגרך סרגיי ניקולייביץ אדונייב בהרצליה שהוטלו עליו סנקציות ממשרד האוצר האמריקאי
הווילה בהרצליה
ב-2019 נשללה האזרחות הבולגרית של אדונייב, לאחר שנודע לרשויות בסופיה על רישום פלילי שלו בעקבות הרשעה בארה"ב בעבירות הונאה, הלבנת הון ושוחד. הוא נידון אז ל-30 חודשי מאסר, אך בלחץ דיפלומטי החליטו האמריקנים לגרש אותו אז לרוסיה. לפי החוקים בבולגריה, אי אפשר להפוך לאזרח אם לחובתך נרשמה הרשעה פלילית קודמת.
בעבר דווח כי לפי מסמכים של ה-FBI אדונייב היה יעד לחקירה לחשד למעורבות בהברחת קוקאין מאמריקה הלטינית לאירופה דרך סנט פטרסבורג. לאחר חזרתו לרוסיה, הקים אדונייב את קרן טלקונט קפיטל שהפכה לבעלת המניות העיקרית של מפעילת הטלפון סקרטל (יוטה). ב-2013 מכרו אדונייב ושותפו את חלקם בסקרטל תמורת שווי שמוערך ב-1.3 מיליארד דולר.
מגזין פורבס העריך את הונו של אדונייב ב-0.8 מיליארד דולר. בשנים האחרונות מופיע המולטי-מיליארדר בדיווחי החדשות לעיתים קרובות יותר לא כאיש עסקים אלא כספונסר. הוא מימן והפיק בין היתר את פרויקט הסרט דאו נטאשה, מימן את קמפיין הבחירות של העיתונאית קסניה סובצ'ק, ואף העניק חסות לעיתון תחקירים רוסי שנחשב כאחד הבודדים שעדיין מבקר את הממשל בקרמלין.
"בזמן האחרון ניכר כי הממשל האמריקני לא רק מגביר את קצב הטלת העיצומים הכלכליים על מממני המשטר הרוסי, אלא גם מגיש כתבי אישום נגד גורמים שמאפשרים התחמקות מאותן הסנקציות", אמר עו"ד ניק קאופמן שמייצג כמה רוסים שנפגעו מהצעדים של משרד האוצר האמריקני.
עו"ד קאופמן הוסיף: "רק בשבוע האחרון נעצר בספרד אזרח בריטי לצורך הסגרה לארה"ב בגין סיוע שנתן, כביכול, לאוליגרך הרוסי ויקטור וקסלברג למנוע החרמת יאכטה יוקרתית שדרך הטיפול השוטף בה הלבין כספים".