1 צפייה בגלריה
המתקן בנתנז
המתקן בנתנז
איראן ממשיכה להפר את הסכם הגרעין. צנטריפוגות במתקן הגרעין בנתנז
(צילום: EPA)
איראן הכפילה את מלאי האורניום המועשר שברשותה בתוך כארבעה חודשים, תוך הפרה של הסכם הגרעין עם המעצמות מ-2015. כך מסרה הערב (חמישי) הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א). לפי סבא"א, בידי טהרן יש 33.2 קילוגרמים של אורניום מועשר לרמה של 60%, לעומת 15.5 ק"מ בנובמבר.
דיפלומט בכיר במערב אמר כי אם איראן תמשיך להעשיר את האורניום לרמה של 90%, יהיו בידיה כ-75% מהכמות הנדרשת להכנת פצצה גרעינית. עבור פצצה גרעינית אחת דרושים 25 ק"ג של אורניום המועשר לרמה של 90%.
איראן הפרה סעיפים רבים בהסכם מאז 2018, כשנשיא ארה"ב דאז דונלד טראמפ פרש מההסכם והחזיר את הסנקציות נגד טהרן - שפגעו קשות בכלכלה שלה. הסכם הגרעין מ-2015 מגביל את איראן להעשרת אורניום ברמה שלא עולה על 3.67%, אך כעת היא מעשירה אורניום ברמה של עד 60%. כדי שאורניום יוכל לשמש לייצור נשק גרעיני הוא צריך להיות מועשר ברמה של כ-90%.
הדיווח הערב של סבא"א מגיע על רקע התקדמות משמעותית בשיחות בווינה בין איראן לרוסיה, סין, בריטניה, צרפת, גרמניה, האיחוד האירופי וארה"ב. בחודש שעבר הסירה ארה"ב חלק מהסנקציות שלה נגד איראן ומחלקת המדינה האמריקנית מסרה כי הצדדים בווינה נמצאים ב"שלבים הסופיים" של שיחות הגרעין. ראש המשלחת האיראנית לשיחות הגרעין, עלי בכרי קאני, אמר: "אחרי שבועות של שיחות אינטנסיביות, אנחנו קרובים מתמיד להסכם. עם זאת, כלום לא מוסכם עד שהכול יוסכם".
במקביל, ראש הממשלה נפתלי בנט שוחח עם יו"ר סבא"א רפאל גרוסי ערב נסיעתו לטהרן, והדגיש בפניו את העמדה הישראלית ביחס לשיחות הגרעין ובעניין התיקים הפתוחים בעניין תוכנית הנשק האיראנית. מלשכתו של בנט נמסר כי הוא הדגיש את ציפייתה של ישראל מסבא"א לפעול כגוף פיקוח מקצועי ונטול פניות, וסיכם להישאר איתו בקשר שוטף.