בצל התחזית הפסימית של ענקית התרופות פייזר, לפיה מגפת הקורונה צפויה להימשך לכל הפחות עד 2024, זן האומיקרון מוסיף להתפשט בשורת מדינות בעולם. בעקבות ההתפשטות והעלייה בתחלואה באירופה, החליטו כמה מדינות על הגבלות כדי לצמצם את מספרי הנדבקים בזן החדש ובזן הדלתא. בהולנד צפויה הממשלה להטיל סגר הדוק יותר לקראת חג המולד, באירלנד ייסגרו הברים והמסעדות בשעה מוקדמת ובצרפת לא יוכלו האזרחים לקיים מסיבות פומביות בליל השנה החדשה ב-31 בדצמבר.
11 צפייה בגלריה
תור למרכז חיסון בגאודה, הולנד
תור למרכז חיסון בגאודה, הולנד
תור במרכז חיסונים בחאודה, הולנד. הירידה במספר הנדבקים לא מספקת
(צילום: EPA)
ההחלטה על ההגבלות בצרפת הגיעה אחרי נאום של ראש הממשלה ז'אן קסטקס, שבו הזהיר כי זן האומיקרון מתפשט באירופה בקצב "חסר תקדים", כלשונו. ראש הממשלה הצרפתי הודיע אתמול גם על קיצור של חודש בתקופה שעל אנשים שהתחסנו במנה השנייה להמתין עד לקבלת מנת הבוסטר – ומעתה מתחסנים במנה השנייה יוכלו לקבל את הבוסטר בצרפת כעבור ארבעה חודשים. בפריז הודיעו הבוקר באופן רשמי על ביטול מופע הזיקוקים והחגיגות שתוכננו לערב השנה החדשה בשדרות השאנז אליזה.
ממשלת צרפת מתכננת גם להחמיר את תנאי התו הירוק הנדרש בכניסה למקומות רבים. לפי התוכניות, הוא יינתן רק למחוסנים ומחלימים – ולא למי שיציג תוצאה שלילית של בדיקת קורונה עדכנית. שר הבריאות הצרפתי אוליבייה וראן אמר היום שהוא מעריך שבין 7% ל-10% מהחיוביים לקורונה בכל יום בצרפת הם נדבקים בזן האומיקרון. בצרפת נכנס הלילה לתוקף האיסור על אזרחים בריטים להיכנס לשטחי המדינה, מה שהוביל אלפי בריטים להגיע לתחנות הרכבת ולנמל דובר בתעלת למאנש. רבים מהם לא הספיקו להיכנס לפני האיסור, בעקבות תורים ארוכים שהשתרכו במעברים.
11 צפייה בגלריה
חיסונים בצרפת
חיסונים בצרפת
מתחסנים באחד מפרבריה של פריז. החמרה בתו הירוק
(צילום: AP)
11 צפייה בגלריה
תורים של רכבים בכניסה לבריטניה
תורים של רכבים בכניסה לבריטניה
ממתינים בנמל דובר, בדרך לצרפת. לא כולם הספיקו
(צילום: רויטרס)
11 צפייה בגלריה
תורים בלונדון בתחנת רכבת יורוסטאר
תורים בלונדון בתחנת רכבת יורוסטאר
תורים בתחנת רכבת בלונדון, בדרך לצרפת
(צילום: רויטרס)
11 צפייה בגלריה
תורים בלונדון בתחנת רכבת יורוסטאר
תורים בלונדון בתחנת רכבת יורוסטאר
(צילום: רויטרס)
בהולנד, שם הוארכו לפני ימים ספורים ההגבלות עד החודש הבא, המליצו המומחים לממשלה להטיל סגר הדוק יותר. כלי תקשורת במדינה דיווחו שהמומחים המליצו לממשלה לסגור את כל הברים, המסעדות, בתי הספר והחנויות, למעט אלה שמוגדרות חיוניות. בממשלה צפויים לאמץ את ההמלצות ולהכריז עליהן בהמשך הערב. "יש לנו דאגות גדולות מקצב ההתפשטות המהיר של האומיקרון", אמר שר הבריאות ההולנדי הוגו דה-יונג.
ההגבלות בהולנד, שהוארכו השבוע, קובעות כי על חנויות, מסעדות וברים להיסגר בין השעות 17:00 בערב ל-05:00 בבוקר. בהולנד אובחנו ביממה החולפת 15,433 חיוביים לקורונה. מדובר בירידה ביחס לשבוע שלפני כן, אך מדובר בצמצום לא-מספק בעיני הממשלה המקומית. מנתונים שפורסמו ביום שלישי האחרון עלה כי 105 בני אדם אובחנו כנדבקים באומיקרון בהולנד, אך הרשויות מעריכות שהמספרים גבוהים יותר.
בארה"ב, כך חוששים, מתפשט זן האומיקרון גם כן בקצב מהיר. ראש העיר ניו יורק ביל דה בלזיו אמר אתמול שהאומיקרון נמצא "בכל הכוח" בעיר, אחרי שביממה אחת נמצאו שם יותר מ-8,300 חיוביים לקורונה.
11 צפייה בגלריה
תור ל בדיקות בדיקת קורונה ב טיימס סקוור ניו יורק ארה"ב 13 בדצמבר
תור ל בדיקות בדיקת קורונה ב טיימס סקוור ניו יורק ארה"ב 13 בדצמבר
מתחם בדיקות קורונה בניו יורק. כרגע לא צפויות הגבלות
(צילום: AP)
11 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן יוצא לבקר ב אזור ה אסון טורנדו קנטקי מייפילד
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן יוצא לבקר ב אזור ה אסון טורנדו קנטקי מייפילד
הנשיא ביידן. התוכנית לחיוב חיסונים בחברות גדולות קיבלה תוקף
(צילום: EPA)
בארה"ב הולכים ומתגברים הקולות שקוראים ללא-מחוסנים ללכת ולהתחסן לקראת גל נוסף של זן האומיקרון. ממשלו של הנשיא ביידן לא מתכוון להטיל הגבלות נכון לעכשיו, אבל מזהיר את הלא-מחוסנים מפני תרחישים עגומים. "הלא-מחוסנים צפויים לחורף של תחלואה קשה ואף מוות – להם, למשפחותיהם ולבתי החולים שהם צפויים למלא בקרוב", אמר אתמול ראש מערך הטיפול במגפת הקורונה בבית הלבן, ג'ף זינטס.
הלילה קבע בית משפט פדרלי לערעורים בארה"ב כי תוכניתו של הנשיא ג'ו ביידן לחייב עובדים בחברות פרטיות גדולות להתחסן נגד קורונה תקפה. ההחלטה הפכה פסיקה אחרת של בית משפט פדרלי מהחודש שעבר. התוכנית של ביידן, שבעקבותיה הגיע שינוי מדיניות של חברת גוגל ביחס לעובדים לא-מחוסנים, קובעת כי עובדים בחברות שבהן יותר מ-100 מועסקים יחויבו להתחסן. עובדים שלא יעשו זאת יחויבו לעטות מסכה ולהציג בדיקות קורונה שליליות. עובדים מהבית או במקומות פתוחים יהיו פטורים מחובת ההתחסנות.
11 צפייה בגלריה
ראש ממשלת דנמרק מטה פרדריקסן
ראש ממשלת דנמרק מטה פרדריקסן
ראש ממשלת דנמרק מטה פרדריקסן. הגבלות אחרי 11 אלף חיוביים ביממה
(צילום: EPA)
גם בדנמרק הזהירו אתמול מפני קצב חסר תקדים של התפשטות זן האומיקרון. ראש הממשלה מטה פרדריקסן הודיעה כי החל ממחר, התיאטראות, בתי הקולנוע, פארקי השעשועים וגם המוזיאונים ייסגרו. הגבלות יוטלו גם על מסעדות, שיחויבו להיסגר בשעה 23:00 בלילה. בדנמרק נרשמה בימים האחרונים עלייה במספר המתאשפזים בבתי החולים, ואתמול אובחנו שם יותר מ-11 אלף חיוביים לקורונה.
בבריטניה, שחווה התפרצות קשה של זן האומיקרון, אובחנו אתמול 93,045 חיוביים לקורונה – שיא נדבקים זה היום השלישי ברציפות. שיא נרשם גם במספר המאומתים לאומיקרון: 3,201, כמעט כפול מהנתון שפורסם שלשום. בסך הכול התגלו עד כה בבריטניה 14,909 נשאי אומיקרון, אולם ההערכה היא שבפועל הוא נפוץ הרבה יותר, ושכבר הפך לזן הדומיננטי באזורים שונים בבריטניה.
11 צפייה בגלריה
מבלים בחג המולד באירלנד
מבלים בחג המולד באירלנד
ברים ייסגרו ב-20:00 כדי "למנוע הצפה של האומיקרון". בדבלין, בירת אירלנד
(צילום: רויטרס)
11 צפייה בגלריה
מבלים בחג המולד באירלנד
מבלים בחג המולד באירלנד
(צילום: רויטרס)
לפי דיווחים בבריטניה, נציגי קבוצות הפרמייר ליג – ליגת הכדורגל הבכירה של אנגליה – ייפגשו ביום שני הקרוב כדי לדון בשיבושים שנגרמו למשחקי הליגה בעקבות ההדבקות בקורונה. תשעה משחקים נדחו בשבוע החולף בעקבות התפרצויות בכמה קבוצות שונות, בהן טוטנהאם שלא שיחקה מאז 5 בדצמבר, אחרי ש-13 שחקנים ואנשי צוות בה נמצאו חיוביים לקורונה.
באירלנד השכנה, הוחלט על הגבלות כדי למנוע התפרצות קשה של זן האומיקרון שמתפשט בבריטניה. במסגרת ההגבלות, שייכנסו לתוקף ביום ראשון ויימשכו שישה שבועות, ייאלצו ברים ומסעדות ברחבי המדינה לסגור את שעריהם בשעה 20:00 בערב. גם התפוסה באירועים במקומות סגורים ופתוחים תוגבל. ראש ממשלת אירלנד מיהאל מרטין הזהיר כי האומיקרון עלול להביא לשיעורי נדבקים שטרם נראו במגפת הקורונה. "צריך להיות צמצום מיידי וחזק מאוד של מגעים בין אנשים כדי למנוע מהאומיקרון להציף אותנו", אמר מרטין.
11 צפייה בגלריה
דרום אפריקה פרטוריה התפרצות אומיקרון
דרום אפריקה פרטוריה התפרצות אומיקרון
בפרטוריה, דרום אפריקה. שר הבריאות: "האומיקרון לא פחות אלים"
(צילום: רויטרס)
בדרום אפריקה, שם אותר זן האומיקרון לראשונה, אמר שר הבריאות כי הוא מעריך שהודות לחיסונים ולשיעורי חשיפה גבוהים לקורונה בעבר, מספר המאושפזים בבתי החולים לא גבוה במיוחד. "אנחנו מאמינים שהאומיקרון לא פחות אלים, אבל הכיסוי של החיסונים והחסינות הטבעית של אלה שכבר נדבקו בנגיף מוסיפים להגנה. זו הסיבה שאנחנו רואים תחלואה קלה", הוא אמר.
בישראל, נזכיר, עודכנה ביום רביעי האחרון רשימת המדינות האדומות שהחוזרים מהן יידרשו להיכנס לבידוד למשך שבעה ימים בהנחה שיימצאו שליליים בשתי בדיקות PCR. לרשימה נוספו אירלנד, נורבגיה, ספרד, פינלנד, צרפת, שבדיה ואיחוד האמירויות. ההחלטה תיכנס לתוקף ב-19 בדצמבר בחצות (בלילה שבין ראשון לשני), בכפוף לאישור הממשלה וועדת החוקה של הכנסת.
ביום ראשון הקרוב צפוי דיון נוסף בהרחבת רשימת המדינות האדומות. לפי ההערכות, הרשימה המעודכנת תיכנס לתוקף בתוך יומיים – כבר ביום שלישי. בין המדינות שייתכן שייכנסו לרשימה נמנות ארה"ב, טורקיה, גרמניה, קנדה, פורטוגל, הונגריה, מרוקו ובולגריה.
פורסם לראשונה: 10:23, 18.12.21