זינוק פי 3 בתחלואה בצה"ל – שיימשך גם השבוע: כ-800 חולי קורונה בצה"ל הפכו את ההתפשטות בצבא למהירה במיוחד, עם גידול של פי שלושה בכל שבוע במספר הנשאים בצבא, ובחיל הרפואה מעריכים כי זינוק בקצב דומה יימשך לפחות בשבוע הקרוב, כשבתוך שבוע יהיו כבר אלפי מאומתים בקרב המשרתים בצה"ל ועובדיו.
כחצי מהמאומתים בצה"ל הם ללא תסמינים, והמחצית השנייה סובלת מתסמיני חורף רגילים כמו כאב גרון, חום ונזלת, ללא מאושפזים ובלי בעיות נשימה כמו בגלים שחוללו הזנים הקודמים של הנגיף. בין הנשאים החדשים של הנגיף גם קצין הרפואה הראשי בעצמו, תת-אלוף פרופ' אלון גלזברג. מצבו טוב והוא ממשיך לעבוד מהבידוד בבייתו.
3 צפייה בגלריה
הרמטכ"ל אביב כוכבי מתחסן בחיסון השלישי
הרמטכ"ל אביב כוכבי מתחסן בחיסון השלישי
הרמטכ"ל אביב כוכבי מקבל את החיסון השלישי, באוגוסט
(צילום: דובר צה"ל)
החיילים שבאו במגע עם מאומתים יידרשו לבדיקת אנטיגן מהירה שתוצאתה שלילית על מנת לצאת מהבידוד, והיום הוחלט להחמיר במעט את ההנחיה - מי שבא במגע עם בן בית חולה, כלומר היה עם הנשא בקרבה גדולה, יידרש לעבור בדיקת אנטיגן נוספת אחרי 48 שעות כדי לצאת מהבידוד.
בצה"ל שוקלים גם להגדיל את תקופת הבידוד של הבאים במגע עם מאומתים ל-48 עד 72 שעות, אם המספרים ימשיכו לנסוק. מסוף השבוע האחרון צה"ל חזר לפעול בקפסולות עד לרמת הפלוגה והמטבחים. בצבא גם הפחיתו במחצית את כמות הנוכחים בדיונים סגורים או באולמות, כדי לאפשר מרחק בטוח זה מזה.
בחיל הרפואה נערכים לשלוח עשרות צוותי סיוע למאושפזי בית, אם התחלואה במצב בינוני וקשה תעמיס על בתי החולים. מדובר ב-50 צוותים הכוללים חובש או פרמדיק, אח או אחות ונהג עם ציוד רפואי שיאפשרו טיפול יומי בחולי קורונה באשפוז ביתי. נכון לשעות הבוקר, כמות חולי הקורונה המאושפזים במצב קשה בבתי החולים עומד על 111, רובם לא מחוסנים.
3 צפייה בגלריה
תא"ל אלון גלזברג בטקס חילופי קצין רפואה ראשי, 2020
תא"ל אלון גלזברג בטקס חילופי קצין רפואה ראשי, 2020
תא"ל אלון גלזברג. גם קצין הרפואה הראשי נדבק
(צילום: דובר צה"ל)
"אנו רואים לא מעט מאומתים אצלנו גם מכאלה שקיבלו בוסטר, אך כבר חלפו מספר חודשים מקבלת מנת הדחף", הסביר קצין בכיר בחיל הרפואה, "יחד עם זאת התחלואה קלה יותר מאשר בזן הדלתא. האפקט במניעת הדבקה למחוסני בוסטר היה כ-70% לאחר קבלת מנת הדחף ובחודשים שחלפו ירד לסביבות 30%, כלומר הסיכוי להידבק אם קיבלת בשנה האחרונה בוסטר יכול להגיע ל-30% עד 40%, ולכן חובה להקפיד לשמור על הנחיות והריחוק וחבישת המסכה".
מבין הנדבקים זוהו קבוצות גדולות של נדבקים יחד מאותה יחידה, לרוב של חיילים שמשרתים ביחידות קרביות כמו גדודים או בבסיסים סגורים. יחד עם זאת, בצבא אומרים כי הרציפות התפקודית והמבצעית לא נפגעה גם בגל הנוכחי.
כיום כ-86% מחיילי צה"ל מחוסנים בבוסטר או מחלימים שחוסנו, ובשבוע האחרון חלה התעוררות בקרב חיילים שטרם חוסנו או חוסנו לגמרי, להגיע ולהתחסן. בצבא משלימים את ההכנות למבצע לקבלת חיסון רביעי לחיילים, אם משרד הבריאות יאשר זאת בחודש הקרוב. בימים הקרובים ייערך דיון היערכות אחרון בנושא בפיקודים המרחביים.
3 צפייה בגלריה
חיסון חיילי צה"ל בצריפין
חיסון חיילי צה"ל בצריפין
רק 15% מבין הלא מחוסנים הם סרבני זריקות. ארכיון
(צילום: AFP)
מקרב כ-15% שלא מחוסנים יש עדיין קבוצה שמסרבת כלל לקבל חיסון, בהם אנשי קבע. אלו מחויבים לקיים בדיקות קורונה קבועות כתנאי לכניסתם לבסיסים, ואם מילאו את מכסת ימי החופש שלהם, הבדיקה מוגדרת כזמן של חופשה ללא תשלום. במידה והדבר קיים לגבי חייל סדיר, אז יום הבדיקה השבועי נלקח על חשבון ימי החופש שלו.
"מדובר במספרים קטנים שדומים באופן יחסי לנעשה במערכות הבריאות והחינוך המקבילות", הוסיף הקצין, "כל חייל, גם מלש"ב ביום גיוסו בבקו"ם, רשאי לסרב לקבל חיסון, כל חיסון באשר הוא, אם כי הדבר ישפיע על שיבוצו. באשר למסיכות, זאת חובה בדיוק כמו שלוחם חייב לחבוש קסדה וכל חייל לובש מדים".