המשטרה חשפה אחר הצהריים (יום ב') כיצד לפי החשד נרצח הנער ניסים שטרית לפני כ-35 שנים, ב-1986. למרות פענוח רצח הנער, גופתו לא נמצאה עד עצם היום הזה. בפרשה מעורבים אנשי קהילת "שובו בנים" של הרב אליעזר ברלנד, שחשוד בעצמו כי היה מעורב ברצח הנער וכן ברצח של נהג המונית אבי אדרי ב-1990. מוקדם יותר היום הותר לפרסום שמם של שניים מהחשודים - יהודה צבי צוקר וברוך שרביט.
4 צפייה בגלריה
נסים שטרית
נסים שטרית
הנער ניסים שטרית. החשד: "משמרות הצניעות" הכו אותו למוות
היום הגישה המשטרה הצהרת תובע על כוונה להגיש כתב אישום נגד אחד החשודים בפרשה, תושב ירושלים בשנות ה-60 לחייו, ומעצרו הוארך בחמישה ימים. בדיון חשפה כאמור המשטרה כיצד לפי החשד נרצח הנער לאחר שנחטף, ככל הנראה בעזרת "נערת פיתוי". נציג המשטרה אמר כי שלושה חשודים הפלילו את אותו חשוד שנגדו הוגשה הצהרת תובע, וששמו אסור עדיין בפרסום.
"הוא משתלט עליו פיזית, מוריד אותו לרצפה", תיאר נציג המשטרה רס"מ אלון חבר את שקדם לרצח הנער שטרית. לאחר מכן, החשוד וחשודים נוספים "לפתו" לדבריו את הנער והכניסו אותו לרכבם, ואז נסו ל"קבר דן" שביער אשתאול שממערב לירושלים. "שם מוציאים אותו מהרכב, נותנים לו מכות והורגים אותו. כל מי ששם מעורב", הוסיף.
נציג המשטרה טען כי הרב ברלנד היה זה שהפליל את החשוד וחשודים אחרים בפרשה, בהוראה שנתן לו ולאחרים לתפוס את שטרית ולתת לו מכות - כיוון ש"שכב עם בנות". ברלנד עצמו חשוד כי נתן הוראה "לטפל" בשטרית, אך נציג המשטרה הודה כי לא ברור אם ההוראה הייתה רק להכות אותו או לרצוח אותו. "השתלשלות העניינים טרם החטיפה עוד לא ברורה לחלוטין למשטרה", הוסיף רס"מ חבר.
"הרב קשר עצמו לרצח": עורכת דינו של הרב ברלנד ואחיו של ניסים שטרית באולפן
(צילום: שחר גולדשטיין)

בדיון היום בבית המשפט ציין נציג המשטרה רס"מ חבר כי במסגרת פתיחת החקירה בחודשים האחרונים נאספו כבר "25 קלסרים חדשים". בבואו להצדיק את בקשת הארכת המעצר, הוא הסביר כי לפני הגשת כתב האישום על הפרקליטות לעבור על "ערימות של חומר ולבחון באופן יסודי את פרטי העבירה". השופט, אלעד לנג, קיבל כאמור את הבקשה והאריך את מעצר החשוד בחמישה ימים. הוא הסביר כי החשד נגדו "נמצא בעוצמה מספקת". השופט ציין גם כי אותו חשוד שומר על זכות השתיקה לכל אורך חקירותיו, "חרף החומר שהתבסס כנגדו והראיות מורכבות".
עו"ד אלכס גפני, סנגורו של החשוד, אמר בדיון כי "מבחינה משפטית יש פה שאלה לא פשוטה כלל. נתיחה לאחר המוות היא אחת מהפעולות הבסיסיות הנדרשות בשביל לקבוע ולהפליל בתיק רצח. גם אם היו מכות, האם ישנו קשר סיבתי בין הסיבה לתוצאה? לא ניתן לבסס קשר כזה מלבד מציאת הקבר ומציאת הגופה. פה יש רק עדות של מישהו שטוען שמשהו קרה. ובית המשפט יודע כמה השפעה ולחץ הופעל עליו על מנת למסור את החלק הזה בחקירה".

המשטרה: "לא הרפנו מהחתירה לאמת"

ממש בתום הדיון בבית המשפט, פרסמה המשטרה הודעה רשמית שבה הכריזה כי החקירה, בפרשה שמכונה על ידיה "ניקיון כפיים", קרובה לסיום. בהודעה נמסר כי חלה לאחרונה "התפתחות משמעותית" בחקירה, שאותה מובילים חוקרי היחידה המרכזית במחוז ירושלים, ש"חשפו וביססו תשתית ראייתית" לכך שהנער שטרית נחטף ונרצח ב-1986. במשטרה ציינו כי לצד כתב האישום שצפוי להיות מוגש נגד החשוד, "החקירה בנוגע ליתר המעורבים שנעצרו בחשד למעורבותם במקרה רצח זה ובתיק רצח אבי אדרי ז"ל נמשכת".
4 צפייה בגלריה
הארכת מעצר לאליעזר ברלנד בחשד למעורבות בפרשת רצח והיעלמות
הארכת מעצר לאליעזר ברלנד בחשד למעורבות בפרשת רצח והיעלמות
הרב ברלנד באחד הדיונים בפרשה, בתחילת החודש. נעצר בעודו בכלא
(צילום: עמית שאבי )
מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון תורג'מן, מסר כי הצהרת התובע הראשונה שהוגשה היום בפרשה "היא תולדה של חקירה מאומצת ומורכבת שהתנהלה ביחידה המרכזית של מחוז ירושלים בליווי הפרקליטות. לא חסכנו משאבים ואמצעים בחקירה וגם בחלוף שנים ארוכות, החוקרים לא הרפו מהחתירה לאמת וביצעו אינספור פעולות חקירה משמעותיות, מורכבות ויצירתיות שהובילו לפריצת הדרך וחשיפת האמת מאחורי היעדרותו".
ניצב תורג'מן הוסיף: "מדובר בעדות נוספת לכך שאנו נמשיך לעשות כל שביכולתנו בכדי להגיע לכל רוצח ולפענח כל מקרה רצח גם בחלוף שנים רבות. אני סמוך ובטוח שהעמל רב שהשקיעו החוקרים מסביב לשעון יביאו לסיום הפרשה, לצדק, למיצוי הדין עם המעורבים ולמעט מזור לבני המשפחה".
כאמור, מוקדם יותר היום הותר לפרסום זהותם של שני חשודים אחרים בפרשה, יהודה צבי צוקר, חתנו של הרב ברלנד, וברוך שרביט, ממקורביו של ראש קהילת "שובו בנים". רוב החשודים הנוספים, יצוין, לא משתייכים לקהילתו של ברלנד, ולמעשה עזבו אותה לפני כעשור, כשנחשפו עבירות המין שביצע ראש הקהילה שמרצה היום עונש מאסר. צוקר עמד בראש "משמרות הצניעות" של ברלנד, והיה המוציא לפועל מטעמו בכל הנוגע לחסידים "סוררים". לצוקר, בשנות ה-60 לחייו, מיוחסת מעורבות אקטיבית גם רצח הנער וגם ברצח נהג המונית אבי אדרי ב-1990.
4 צפייה בגלריה
אחד החשודים שנעצרו בפרשת נער שנעדר 35 שנה וברצח מ- 1990 מגיע לחקירה
אחד החשודים שנעצרו בפרשת נער שנעדר 35 שנה וברצח מ- 1990 מגיע לחקירה
החשודים ששמם הותר לפרסום: ברוך שרביט (ימין) ויהודה צבי צוקר
(צילום: יואב דודקביץ')
חקירת פרשת "ניקיון כפיים", נזכיר, הפכה לגלויה ב-17 באוקטובר, אז פשטו בלשי ימ"ר ירושלים על בתיהם של צוקר ושרביט בשעת בוקר מוקדמת, ויחד עמם נעצרה חשודה נוספת. ימים ספורים לאחר מכן החקירה נמשכה ועוד שני חשודים נעצרו. בסוף חודש נובמבר נעצרו שניים נוספים, אז הגיעה החקירה לשיאה עם מעצרו של ברלנד, שכבר שוהה בכלא על עבירות אחרות. החקירה, שנמשכת כבר יותר מחודש ימים, מלווה על-ידי הפרקליטות ונציג של היועץ המשפטי לממשלה בשל החריגה מימי המעצר.

מעצר ראש העיר הוארך: "החשד נחלש"

הנער ניסים שטרית מוגדר כנעדר מאז 1986, אז היה בן 17. שטרית התגורר בירושלים בשכונת סנהדריה, וטרם היעלמותו נחטף מישיבתו באשדוד. הוא הוכה לפי החשד בידי משמרות הצניעות שאיימו עליו כי לא ייפגש עם נערות שהכיר, וחצי שנה לאחר מכן הוכרז כנעדר וטרם נמצא עד היום. לפני שנתיים, בסרט התיעודי "רב הנסתר" ששודר ב"כאן", אמר אחד מחסידי הרב ברלנד כי אנשי משמרות הצניעות רצחו את הנער, ביתרו את גופתו וטמנו את חלקיה ביער אשתאול. באותו סרט הוזכר גם רצח אדרי, שאף הוא שויך למשמרות הצניעות. גופתו נמצאה ביער רמות ב-1990 עם סימני התעללות קשים.
עו"ד אריאל עטרי, פרקליטו של ראש העיר החשוד: "יש חולשה בראיות המשטרה"
(צילום: חיים גולדיטש)

4 צפייה בגלריה
אבי אדרי ז"ל
אבי אדרי ז"ל
אבי אדרי שנרצח. גופתו אותרה ב-1990 עם סימני התעללות קשים
בדיון נוסף שהתקיים היום בבית משפט השלום, החליט השופט אלעד לנג להאריך בארבעה ימים את מעצרו של חשוד נוסף, ראש עירייה ששמו אסור בפרסום, ואשר חשוד במעורבות ברצח נהג המונית אבי אדרי. מדובר בהארכת מעצר שלישית לראש העירייה הזה, ולמרות שנענה לבקשת המשטרה, השופט ציין כי נראה שהחשד נגדו נחלש: "מאז הארכת המעצר האחרונה בוצעו מספר פעולות חקירה אך גם הפעם לא היה בתוצרים כדי לחזק את החשד כנגד המשיב. בעניין זה אקבל את טענת בא כוחו של המשיב כי אי התחזקות החשד כלפי המשיב לאחר ביצוע פעולות חקירה כלפיו פעמיים משמעה החלשות החשד".
עורך הדין אריאל עטרי, שמייצג את ראש העיר, מסר כי "אנחנו יוצאים מכאן עם בשורה - בית המשפט מצביע על כך שיש חולשה בראיות המשטרה. אנחנו מצפים שבהמשך השבוע יורה בית המשפט על שחרורו של ראש העיר, כך שנגרש את החושך וראש העיר יוכל להדליק את נרות החנוכה בחיק משפחתו".