בית המשפט המחוזי בירושלים הרשיע הבוקר (שלישי) את גיא שפירא ברצח בנסיבות מחמירות של רחל אייזנשטדט לפני כשלוש שנים בביתם במעלה אדומים. כמו כן, הוא הורשה בבידוי ראיות ושיבוש מהלכי משפט, לאחר שהציג מצג שווא שהמנוחה התאבדה וניסה להימלט מהמשטרה.
בנותיה של אייזנשטדט אחרי הכרעת הדין

3 צפייה בגלריה
רחל אייזנשטדט ז"ל
רחל אייזנשטדט ז"ל
אייזנשטדט
על פי כתב האישום שבו הורשע, בתקופה שקדמה ליום הרצח התווכחו שפירא ואשתו ודיברו על אפשרות שייפרדו. בחודש יוני 2021, התפתח בין השניים עימות נוסף, שבמהלכו חנק שפירא את אייזנשטדט במשך כרבע שעה בעוד היא נאבקת בו ומשמיעה קולות חרחור עד שמתה - הוא המשיך לחנוק אותה גם לאחר מכן.
לאחר שווידא כי אשתו מתה, גרר שפירא את גופתה לחדר האמבטיה, הכניס אותה כשהיא ערומה לתוך האמבטיה עצמה וחתך את ידיה כדי שמותה יראה כהתאבדות. לאחר מכן, הוא מילא את האמבטיה והטביע את ראשה. אז, שפירא נעל את חדר האמבטיה והתעסק בענייני עבודתו בחדר אחר בבית. לאחר זמן מה, הוא רוקן את המים באמבטיה, התקשר למוקד מד"א ודיווח שמצא את אשתו כשהיא לא נושמת. שלושה ימים לאחר מכן, התחמק מלהגיע לתחנת המשטרה כפי שהתבקש, ניסה להימלט ממרדף משטרתי שהתנהל אחריו ולבסוף יצא מן הרכב וירה בעצמו.
בתשובה לכתב האישום, טען שפירא כי למרות שהוא זה שגרם למותה אחריותו לכך מופחתת בשל האירועים שקדמו לרצח ומצבו הנפשי. פרקליטות מחוז ירושלים, באמצעות עו"ד אילה גלברד-יעקב, טענה כי מעשיו בוצעו בידיים חשופות, כשפניו אל מול פניה והוא רק ממתין ומייחל למותה ועל כן יש להרשיע אותו בביצוע רצח בנסיבות מחמירות. בית המשפט קיבל את עמדת הפרקליטות במלואה והרשיע את שפירא.
שלוש מבנותיה של רחל מנישואים קודמים, אריאל, מירי ואופיר, העידו במשפט נגד שפירא. הבוקר, הן סיפרו כי הן נושמות לרווחה. "גיא שפירא הורשע היום אחרי שלוש שנים של עינוי דין מתמשך, אחרי כל הניסיונות לספר סיפורים, אחרי שהוא הלאה אותנו ואמר דברים שהם מחפירים ומטלטלים", אמרה אריאל. "עברנו פה תהליך לא פשוט בכלל, לא ישנו בלילות. היו לנו ספקות מה יהיה. עכשיו התבשרנו שיש שופטים, שבתוך עמם יושבים".
3 צפייה בגלריה
 גיא שפירא
 גיא שפירא
שפירא
(צילום: יואב דודקביץ')
היא הדגישה כי "לרצוח נשים בתוך הבית שלהן, במקום הבטוח שלהן, להשתמש בכוח של הגבר כעליונות על האישה, זה משהו שצריך לשנות את החוק. רצח בנסיבות מחמירות - ומאסר עולם חובה. האכזריות הזאת לא מתקבלת, אנחנו צריכים לפעול כחברה למגר את הדבר הזה". אריאל הודתה לאחיה. "עשינו את הכול ביחד, אני גאה בכם. זאת סגירת מעגל היסטורית מבחינתנו, יש פה איזשהו צדק שנעשה".
אחרי שיצא מבית המשפט נשאל שפירא אם הוא מבין שיישלח לכלא למאסר עולם, והשיב: "זה החיים". "אני לא מצליחה להבין איך רוצח מצד אחד רוצח ומצד שני יכול להתחרט ולהגיד: 'זה החיים'. בן אדם שלקח חיים, במו ידיו, בעשר אצבעותיו, בלי להתחרט, בלי לחשוב, עכשיו בדיעבד מתחרט?. קור הרוח והאכזריות של השטן הזה, לחנוק בן אדם בידיים חשופות כשהוא נאבק, ואפילו לעשות וידוא, להפשיט אותה, להטביע אותה ולעלות לעבודה כאילו לא קרה כלום. איזה בן אדם מסוגל לעשות דבר כזה? זה לא בן אדם, זאת מפלצת".
אופיר שיתפה בתחושות שליוו אותן בשלוש השנים האחרונות, ואמרה: "נלחמנו פה מלחמה שהייתה נראית אבודה מראש, לא ויתרנו והמשכנו להילחם מול המערכות הכי דרקוניות במדינת ישראל ואני חושבת שגם בשבילנו, אבל גם לאלה שאחרינו, לצערי אי-אפשר למנוע את זה במאה אחוז, וזה יהיה לדראון עולם".
"בהתחלה כשנפלנו לתוך התהום הזאת, לא שיערנו ולא דמיינו שהמשפט הולך להימשך כל כך הרבה זמן", אמרה אריאל. "שיווינו לצדק ושיקרה כמה שיותר מהר. ככל שנחשפנו לסיפורים של משפחות נוספות הבנו שהממוצע של ניהול תהליך משפט רצח הוא במקרה הטוב שנתיים ובמקרה הגרוע גם יכול להגיע לשבע שנים. רמת התסכול, הכעס, הייאוש והאכזבה היא עצומה. אבל לאורך כל הדרך אמרו לנו שאנחנו צריכים לנשום ולהבין שככה זה קורה. לא ככה צריך להתנהל משפט רצח. זה עינוי דין למשפחות, זה עינוי שאנחנו עוברים אותו יום יום, שעה שעה, שנה שנה, במשך שלוש שנים".
היא הדגישה כי הימשכות המשפט היא סיוט בפני עצמה. "יותר מ-1,000 ימים אנחנו מתמשכים בתוך הדבר הזה, זו פגיעה בפני עצמה. אם יש מישהו ששומע את זה ולוקח על עצמו את האחריות לטפל בזה. הרוצחים משתמשים בזה, דוחים, זה הפך להיות גן ילדים, משחק, ואנחנו עוסקים בחיי אדם".
3 צפייה בגלריה
 בני משפחה של רחל אייזנשטדט
 בני משפחה של רחל אייזנשטדט
בנותיה של אייזנשטדט במהלך המשפט. "זה מפלצת"
(צילום: יואב דודקביץ')
עו"ד רותי אלדר, שליוותה את המשפחה מטעם הסיוע המשפטי, אמרה כי היא לא "מפסיקה להתפעל מהלכידות, מרוח הלחימה שלהן, מהעוצמה שהן הפגינו לכל אורך הדיונים. לא היה דיון אחד שהן לא נכחו בו. הן תרמו את שלהן לעשיית הצדק".
עו"ד אילה גלברד מפרקליטות מחוז ירושלים מסרה אחרי הכרעת הדין: "כמעט שלוש שנים מאז שגיא שפירא גדע את החיים של רחל בדרך מאוד אכזרית, במו ידיו, במשך דקות ארוכות, בבית שלהם כשהיא נאבקת על חייה. אנחנו רוצים היום לזכור את רחל ז"ל, שהייתה אישה שמחה ואוהבת, שהשאירה אחריה משפחה יפה שנמצאת כאן והייתה איתנו לאורך כל הדרך. אנחנו יודעים שהכרעת הדין לא תביא להן נחמה אבל אולי היא כן תביא צדק מסוים וגם איזשהי הסרת נטל מעל הכתפיים שלהן, שהן לקחו איתן כל השנים".
לדבריה, בית המשפט התייחס בהכרעתו לרצח של אישה בביתה. "רחל הייתה מודעת למעשים, היא נאבקה על חייה. כשאנחנו מדברים על נסיבות מחמירות של אכזריות מיוחדת אנחנו מדברים על סבל גופני ועל סבל נפשי. במקרה שלנו הקורבן הייתה מאוד מודעת למה שעובר עליה בדקות האחרונות של חייה".