5 צפייה בגלריה
הדמיות גשרים שייבנו בשביל הקו הירוק של הרכבת הקלה בת"א
הדמיות גשרים שייבנו בשביל הקו הירוק של הרכבת הקלה בת"א
תחנה מקורה מעל הירקון. גשר רוקח העתידי
(צילום: נת"ע)
מועד תחילת הפעלת הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן נדחה פעם אחר פעם וצפוי - נכון לעכשיו - במהלך 2023, ובינתיים ynet חושף הבוקר (רביעי) את הדמיות התוכניות לארבעה גשרים שיוקמו לטובת הקו הירוק.
הקו האדום עובר בין בת ים לפתח תקווה, דרך תל אביב. הקו הירוק, שצפוי לצאת לדרך ב-2027, יחבר את מטרופולין חולון וראשון לציון להרצליה - ויעבור גם הוא בתל אביב. אורכו יהיה 39 קילומטרים, בהם 4.5 תת-קרקעיים. הוא יכלול 62 תחנות ומדי יום ייסעו בו כ-275 אלף איש. את הפרויקט מובילה ענת טוקר, המשנה למנכ"ל הקו הירוק.
5 צפייה בגלריה
הדמיות גשרים שייבנו בשביל הקו הירוק של הרכבת הקלה בת"א
הדמיות גשרים שייבנו בשביל הקו הירוק של הרכבת הקלה בת"א
כך אמור להיראות גשר תחנת מרכז הירידים
(צילום: נת"ע)
5 צפייה בגלריה
הדמיות גשרים שייבנו בשביל הקו הירוק של הרכבת הקלה בת"א
הדמיות גשרים שייבנו בשביל הקו הירוק של הרכבת הקלה בת"א
הקו הירוק, מעל מרכז הירידים. לא צפוי להיפתח לפני 2027
(צילום: נת"ע)
שלושה מהגשרים יוקמו בתל אביב, הרביעי בחולון. הראשון הוא גשר תחנת מרכז הירידים בגני התערוכה בתל אביב. אורכו 200 מטרים, רוחבו כ-16 מטרים והוא יכלול גם מדרכה להולכי רגל. הגשר השני יוקם מעל צומת פנחס רוזן בצפון תל אביב. אורכו יהיה 321 מטרים והוא יכלול גם נתיב לאופניים.
הגשר שנראה כמרשים ביותר יעבור בצפון רחוב אבן גבירול בתל אביב. הוא יימתח בין היתר מעל נחל הירקון ומעל שדרות רוקח, רוחבו יהיה 13 מטרים וארכו 700 מטרים. הוא יכלול מעבר להולכי רגל, שביל אופניים שמוביל לפארק הירקון - ותהיה בו תחנה מקורה לטובת הנוסעים.
הגשר הרביעי, שכבר קיים, ועליו נוסעים לפי שעה כלי רכב - יעבור מעל מחלף חולון הוא יורחב, ארכו יהיה 200 מטרים ורוחבו 13 מטרים. תוקם בו מסילה לרכבת וכן מסלול נוסף למכוניות.
כדי למנוע הפרעה לתנועה, הגשר הזה יוקם בטכנולוגיה שכבר בוצעה בעבר: הוא לא ייבנה בשטח עצמו, חלקיו ייבנו במקום אחר - יועברו לשם בתום הכנתם ואז הגשר יורכב שלב אחר שלב, כמו לגו: חלק יתחבר לחלק - עד לתוצאה הסופית.
5 צפייה בגלריה
הדמיות גשרים שייבנו בשביל הקו הירוק של הרכבת הקלה בת"א
הדמיות גשרים שייבנו בשביל הקו הירוק של הרכבת הקלה בת"א
הדמיית גשר פנחס רוזן
(צילום: נת"ע)
5 צפייה בגלריה
הדמיות גשרים שייבנו בשביל הקו הירוק של הרכבת הקלה בת"א
הדמיות גשרים שייבנו בשביל הקו הירוק של הרכבת הקלה בת"א
(צילום: נת"ע)
העבודות להקמת הקו הסגול כבר החלו. הוא יעבור על פני 27 קילומטרים - מתל אביב ליהוד מונוסון דרך רמת גן, קריית אונו, גבעת שמואל ואור יהודה. הקו צפוי לצאת לדרך ב-2026.
שלושת הקווים צפויים לשנות, החל מסוף העשור הנוכחי, לא רק את אופן ההתניידות שלנו בגוש דן והסביבה, אלא גם את קו הנוף. כך לדוגמה, הקו הירוק שיחבר את מטרופולין חולון וראשון לציון בדרום אל הרצליה בצפון - כשבתווך יעבור בתל אביב - יגרום לפיצוח נרחב של תשתיות לאורך קו החוף הישראלי.
"לצד המאמץ לקדם את הקו האדום לקראת הנסיעה המסחרית, הולכים וקמים במהירות שני הקווים הנוספים ברשת הרק"ל - הירוק והסגול", אמר מנכ"ל נת"ע חיים גליק. "כפי שניתן לראות בסביבת הקו האדום, כל קו מביא איתו שינוי משמעותי לסביבה האורבנית - ולא רק בתשתיות מתקדמות ופיתוח, אלא בנראות הכוללת של הרחוב ואפילו בקו הרקיע. הקו הירוק הוא קו הגשרים, שעומד להוסיף לצד יופיו, גם חידושים תחבורתיים לאורכו".