האקרים השתלטו על שידורי הטלוויזיה באיראן, נאום הנשיא נקטע

האקרים מקבוצת עדאלת א-עלי השתלטו היום (שבת) למשך 19 שניות על שידורי הטלוויזיה הממלכתית באיראן במהלך נאומו של הנשיא איברהים ראיסי מכיכר אזאדי בטהרן, נאום אותו נשא ביום שבו מציינת איראן 44 שנים למהפכה האיסלאמית. בזמן הפריצה הקצרה לשידור, שפורסמה לאחר מכן ב"איראן אינטרנשיונל", קראה הקבוצה, שמתנגדת למשטר האייתולות ברפובליקה האיסלאמית, לצאת להפגנות ענק ב-16 בפברואר.
ההאקרים קראו "מוות לחמינאי ומוות לרפובליקה האיסלאמית" והורו לאזרחים למשוך את כספם מהבנקים הממשלתיים. בנאומו טען ראיסי כי המשטר יאמץ לחיקו את אלו ש"הולכו שולל בידי האויב", לדבריו, והשתתפו במחאות החיג'אב בשנה שעברה. הוא אף שיבח את חמינאי על רחמנותו, וכן ציין את "אהבת האב" שלו כלפי האזרחים - לאחר שאיראן הודיעה בתחילת השבוע כי המנהיג העליון העניק חנינה ל"עשרות אלפי אסירים" – בהם אזרחים שנעצרו בחודשים האחרונים בגל ההפגנות נגד השלטון.
5 צפייה בגלריה
האקרים פרצו לטלוויזיה האיראנית והשתלטו על השידור בזמן נאום הנשיא איברהים ראיסי
האקרים פרצו לטלוויזיה האיראנית והשתלטו על השידור בזמן נאום הנשיא איברהים ראיסי
הפריצה לשידור באיראן
5 צפייה בגלריה
חגיגות יום השנה ה-44 לתנועה האיסלמית בכיכר אזאדי, טהרן, איראן
חגיגות יום השנה ה-44 לתנועה האיסלמית בכיכר אזאדי, טהרן, איראן
הנשיא ראיסי בתהלוכות בטהרן
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
חגיגות יום השנה ה-44 לתנועה האיסלמית בכיכר אזאדי, טהרן, איראן
חגיגות יום השנה ה-44 לתנועה האיסלמית בכיכר אזאדי, טהרן, איראן
שיבח את רחמנותו של המנהיג העליון, ונאומו נקטע. "מוות לחמינאי"
(צילום: רויטרס)
הנשיא ראיסי המשיך וחזר על טענות טהרן, ולפיהן גורמים זרים הם אלה שיזמו וארגנו את ההפגנות נגד המשטר כדי "להרוס את איראן". דבריו זכו בתגובה לקריאות: "מוות לארה"ב". במהלך הטקסים לציון יום השנה למהפכה אמר הנשיא לשעבר חסן רוחאני בשיחות עם כתבים מקומיים כי "אל לנו לאפשר למיעוט תאב הכוח לדחוק את הרוב הצידה. זה יסמן את סופה של המהפכה". עם זאת, הוא ציין: "על הממשלה באיראן להקשיב לרעיונות מגוונים ולקול העם, כדי להבטיח את הישרדותה של המהפכה".
במהלך היום צעדו אלפי איראנים ברחובות ובכיכרות מרכזיים מעוטרים בדגלים, בלונים וכרזות. לטענת מתנגדי המשטר, המשטר אילץ סטודנטים ועובדים להשתתף בכינוסים השונים לציון יום השנה למהפכה של 1979.
יום השנה הנוכחי מגיע לאחר שנתיים שבהן החגיגות היו תחת מגבלות קורונה. השנה התקיימו תהלוכות בטהרן, לטענת הטלוויזיה הממלכתית בהשתתפות מאות אלפים, שהתכנסו בכיכר אזאדי - שם נאם הנשיא. המונים הניפו דגלי איראן, ונשאו שלטים עם סיסמאות אנטי-מערביות - בהן "מוות לאמריקה" ו"מוות לישראל". כמה דגלי ארה"ב וישראל נשרפו במהלך הטקסים.
5 צפייה בגלריה
עלי חמינאי
עלי חמינאי
חמינאי
(צילום: EPA / IRAN SUPREME LEADER OFFICE)
מוקדם יותר השבוע הודיע כאמור חמינאי על חנינות לאסירים אחרי שאיראן החלה להוציא להורג מפגינים במאמציה לדכא את ההפגנות. לפי סוכנות הידיעות רויטרס, מתחילת ההוצאות להורג דעכו ההפגנות במידה ניכרת. בחודש דצמבר, כשלושה חודשים מתחילת ההפגנות, דווח על הוצאות ראשונות להורג של מפגינים.
לפי הפרסומים בתקשורת הממלכתית, החנינות לא הוענקו לבעלי אזרחות כפולה או למי שהואשמו ב"שחיתות על פני האדמה" – עבירה שהעונש עליה הוא מוות. מתחילת "מחאת החיג'אב" הוצאו להורג ארבעה מפגינים שהורשעו ב"שחיתות על פני האדמה". התקשורת הממלכתית ציינה כי גם נאשמים ב"ריגול לטובת סוכנויות זרות", ומי שמשתפים פעולה עם "ארגונים עוינים", לא יזכו לחנינה.
"מחאת החיג'אב", נזכיר, פרצה באמצע ספטמבר אחרי מותה של הצעירה הכורדית מהסא אמיני. הצעירה בת ה-22 מתה כמה ימים אחרי שנעצרה על-ידי משטרת המוסר בטהרן, מכיוון ש"התרשלה" בעטיית החיג'אב שלה – ובכך הפרה את חוקי הצניעות. המחאה על מותה התפשטה לכל מחוזות איראן, והפכה לאחד האתגרים המשמעותיים של משטר האייתוללות מאז המהפכה. לפי ארגוני זכויות אדם כ-20,000 מפגינים נעצרו, ויותר מ-500 נהרגו בהפגנות – בהם 70 קטינים.