לצד הפעילות ההגנתית שביצעה אוגדת איו"ש מאז תחילת המלחמה, שכללה חלוקת אלפי נשקים לתושבים ותגבור ההגנה עליהם, ביהודה ושומרון יש כעת 21 גדודי מילואים שמגינים על הצירים והיישובים. "יהיה חבל מאוד לסיים את המלחמה כשמוטטנו את שלטון חמאס בדרום והשארנו את בעיות היסוד במחנה פליטים ג'נין", אומר גורם ביטחוני בכיר, "המחנה היום לא דומה למה שהיה לפני חודש, יש התקדמות שלנו כל הזמן. מי דמיין לפני חצי שנה שכוחות מילואים יפעלו שם ביום".
לפי נתוני מערכת הביטחון, מסביר אותו גורם, "מדובר ברף פיגועי טרור וטרור עממי הנמוך ביותר בשלוש השנים האחרונות. מלפני שומר חומות לא היו נתונים כאלה. זה מפתיע מאוד כי נערכנו להסלמה ואין כמעט הפרות סדר באיו"ש. אנחנו במלחמה מול חמאס ופועלים כל העת כדי שהמצב לא יסלים. עם זאת, הכול יכול להשתנות במרחב".
2 צפייה בגלריה
מחנה הפליטים ג'נין
מחנה הפליטים ג'נין
מחנה הפליטים ג'נין אחרי פשיטת צה"ל
(צילום: AP Photo/Majdi Mohammed)
הכותרת
תומכת בחמאס, תשמח שיושמד: הסיפור של מצרים | סמדר פרי
30:37
מתחילת המלחמה חוסלו 202 מחבלים באיו"ש. כ-60% מהם אחזו בנשק, השאר יידו מטענים, בקבוקי תבערה ואבנים. לפי נתוני צה"ל, ארבעה פלסטינים מבין ההרוגים הם בלתי-מעורבים. במקביל, נעצרו 2,200 חשודים בטרור, 1,100 מתוכם משויכים לחמאס. בכל שנה, לשם השוואה, נעצרים בממוצע 2,500 חשודים בפעילות טרור.
הגורם הביטחוני הוסיף: "המטרה היא לפרק את תשתיות הטרור במחנות הפליטים כמו ג'נין ובלאטה. אנחנו עושים מבצעים רחבים בכל המחנות ויש לזה אפקט. בבלאטה אנשים החלו להסגיר את עצמם לרשויות. רק בגדוד ג'נין עברנו את 60 ההרוגים במבצעים האחרונים, פצענו 80 ועצרנו יותר מ-80. נמשיך ככל שיידרש עד שבמחנות הפליטים של צפון השומרון יישמר חופש הפעולה של צה"ל, בדומה למחנות הפליטים באזור הדרומי של איו"ש".
בצבא לוקחים בחשבון כעת שחרור מחבלים שביקשו לבצע פיגועים ונכשלו, במסגרת העסקה לשחרור החטופים הישראלים. במקביל זוכה חמאס לאהדה רבה ביהודה ושומרון, שעלולה להוביל פלסטינים לבצע פיגועים. לרשות הפלסטינית יש אינטרס שחמאס לא יגביר את האהדה שלו בציבור על חשבונם, והיא פועלת נגד הפרות סדר בלב הערים.