התראיינו שלושה קצינים בסיירת גבעתי וסיפרו ל-ynet על הקרבות בימים הראשונים למלחמה. אחד מהם היה סרן יהודה כהן ז"ל, מפקד פלוגה בסיירת, שנפל בסוף השבוע בקרבות בצפון הרצועה.
הריאיון האחרון של סרן יהודה כהן ז"ל
(צילום: דובר צה"ל)

התחנה הראשונה של כהן ולוחמיו במלחמה הייתה שדרות. "הגענו ואני רואה ממש גופות בצד הדרך. מלא פצמ"רים והעיר שרופה. ממש סרט מלחמה, זה כמעט בלתי נתפס. משהו בקנה מידה היסטורי", סיפר.
זמן קצר לאחר שהגיעו לשדרות, לוחמי הסיירת קיבלו פקודה חדשה ויעד חדש – קיבוץ נחל עוז. הם הגיעו לקיבוץ בסביבות 11:30 בבוקר, בזמן שהמחבלים עוד מסתובבים בין בתי הקיבוץ ומנהלים ירי עם הכוחות שהיו שם.
במקביל לקרבות עם המחבלים, הלוחמים עברו בית בית כדי לחלץ את התושבים ולהעביר אותם למקום מבטחים. לא מעט מהתושבים סירבו בהתחלה לפתוח להם את הדלת של הממ"ד. "דפקתי על ממ"ד של משפחה אחת ואני צועק להם 'צה"ל, צה"ל'. הם לא האמינו לי. האישה אומרת לי 'אני לא פותחת'. אמרתי לה 'אנחנו סיירת גבעתי, באנו לחלץ אתכם'", שחזר סרן כהן.
1 צפייה בגלריה
לפני צנזורה ריאיון עם שלושה מ"פים מסיירת גבעתי שלחמו בנחל עוז, הרגו הרבה מחבלים וגם נהרגו להם הרבה חיילים בשמירה על הקיבוץ
לפני צנזורה ריאיון עם שלושה מ"פים מסיירת גבעתי שלחמו בנחל עוז, הרגו הרבה מחבלים וגם נהרגו להם הרבה חיילים בשמירה על הקיבוץ
כהן ז"ל (משמאל) יחד עם שני מ"פים נוספים של סיירת גבעתי
"היא אומרת לי 'תוכיח לי, תוכיח לי שאתה מצה"ל' ושואלת אותי באיזו שנה הוקמה המדינה? ואני עונה לה, ועוד שאלות כדי שהיא תדע בוודאות שאני לא משקר. ואז היא פותחת את הדלת ואני רואה אמא עם שני ילדים קטנים שפשוט קופצים עליי ובוכים. אביהם יצא להילחם ונהרג. באותו רגע הרגשתי כמו כל הדברים שגדלתי עליהם, כמו מבצע אנטבה".
כהן סיפר בריאיון ל-ynet על ההכנות לכניסה הקרקעית, וההתגייסות המלאה של לוחמי הסיירת – בהווה ובעבר. "אנחנו שומרים על כשירות. מתאמנים בלוחמה בשטח בנוי, עוברים על הציוד, יוצאים למטווחים ומחכים להמשך המלחמה. יש פה אחוז גיוס מטורף. הגיעו לכאן בוגרי הסיירת ממחזורים קודמים שלא קראו להם ורוצים להצטרף. אמרנו להם 'תחזרו הביתה', והם מתעקשים להישאר".
כהן גם התייחס לשאלות על המחדל ואי הנוכחות של צה"ל ביישובים ובקיבוצים אליהם נכנסו המחבלים. "אני מחלק את זה לשתיים. עד 7:00 בבוקר חד משמעית נכשלנו כצבא, הופתענו. קרה תרחיש שלא היה אמור לקרות. אחרי 7:00 בבוקר כוחות הסדיר התנהלו בצורה מעוררת השתאות. לוחמים ומפקדים בכירים נלחמים קרבות פנים מול פנים עם המחבלים. כולם דיברו עם כולם. פתאום דיברתי עם אלוף הפיקוד שאמר לי 'איפה הכוחות שלך? תגיע לפה'. כולם נרתמו, כולם נלחמו".