תושבי תורמוס עיא על תקיפת המתנחלים
(צילום: גיל יוחנן)

מהטמה גנדי אמר ש"האדם המאושר ביותר הוא זה שלא עזב את כפר הולדתו". כמו הילד שמסתיר את עיניו וחושב שלא רואים אותו, אנחנו מנסים להתעלם ממה שמתרחש בגדה המערבית ובעזה. יש פער עצום בין הפוקוס שתפס מבצע "בית וגן" בג'נין ובהתייחסות הנרחבת לאירועי טרור מעבר לקו הירוק ובתוכו, לבין הרצון הנואש שלנו לא לדעת דבר על מה שקורה "שם".
אני מבין את הפחד וגם את חוסר האונים, אבל מציאות שמודחקת פורצת החוצה בדרכים הכי מסוכנות. אי אפשר באמת להתעלם מהמקום שאליו אנחנו שולחים את ילדינו במדים, שמתגוררים בו כחצי מיליון ישראלים והוא השורש לבעיות הביטחוניות הכרוניות שלנו, שגובות חיים ומונעות יציבות ושקט מכולנו.
הפעלת כוח מובילה בהכרח להתעצמות גם בצד השני. אני חי על גבול עזה ולפני עשור צחקנו על הג'יהאד האיסלמי על מאות חייליו, שזכה לכתף קרה מהאוכלוסייה. היום מדובר בכוח שמונה עשרת אלפים איש ושיתק בשנה האחרונה את ישראל פעמיים למשך ימים ארוכים. הכוח של חמאס והג'יהאד גובר גם בגדה. ככל שהרשות תמשיך להיות לא דמוקרטית, מושחתת ובעיקר חלשה, התהליך הזה יימשך. לא במקרה מתחננים מפקדי צה"ל הבכירים למהלכים כלכליים ודיפלומטיים לצד הפעולות הצבאיות. לא במקרה המהלך האפקטיבי היחידי בשנים האחרונות היה אישורי עבודה שניתנו לכ-15 אלף עזתים, מה שהקטין דרמטית את המוטיבציה של חמאס להיכנס ללחימה.
אין דרך להשיג פתרונות לסכסוך ללא מהלכים כאלה. אין דרך להחזיק אוכלוסייה אזרחית תחת כיבוש כל כך הרבה שנים בלי לסבול מהמאבק שלה לחירות. למי שסבור שהמבצע בג'נין יוסיף ביטחון לטווח בינוני וקצר, כנראה שלא באמת חי כאן.
כוכביות

ובכלל, בואו נדבר על ארגוני הטרור שלנו. בינואר 2022 הותקפו מתנדבים של קול רבני לזכויות אדם במהלך פעולת נטיעות בכפר בורין באזור שכם. כ-20 רעולי פנים ירדו חמושים מהמאחז הלא חוקי גבעת רונן והיכו אותם, שרפו מכוניות וציוד ופצעו באופן חמור כמה מהם. זו לא הייתה הפעם הראשונה שלנו. הרב משה יהודאי הותקף במסיק שנתיים לפני. בין לבין הותקפו ד"ר הגר גפן וצוותים נוספים שלנו. וזה הסיפור הקטן. הסיפור הגדול הוא מאות תקיפות חמורות בשנה של טרור יהודי על פלסטינים, שדות ורכוש שלהם.
1 צפייה בגלריה
פעילי רבנים לזכויות אדם וקואליציית המסיק הותקפו בכפר בורין בידי מתנחלים רעולי פנים
פעילי רבנים לזכויות אדם וקואליציית המסיק הותקפו בכפר בורין בידי מתנחלים רעולי פנים
תקיפת פעילי שמאל בבורין בשנה שעברה
(צילום: רבנים לזכויות אדם )
ישנה עלייה מתמדת בהיקף ובחומרה. מה שראינו בחווארה, בעין צפא ובתורמוס עיא בחודשים האחרונים היו מתקפות מאורגנות של מאות מתנחלים כולל שימוש בנשק חם, הצתות ופגיעה במשפחות. כתבי אישום? בקושי. הרמטכ"ל, ראש שב"כ והמפכ"ל יצאו פומבית נגד הטרור היהודי, אבל עשו מעט מאוד כדי לבלום, למנוע ולהעניש. הטרור היהודי לא רק מפרק את סמכות המדינה אלא גם מוסיף שמן למדורה ומביא בסופו של דבר לפגיעה בישראלים נוספים.
הטענה של מנהיגות הימין הקיצוני היא שהיקף אירועי תקיפה מצד פלסטינים גדול בהרבה. זה נכון עובדתית, אף שרישום הטרור היהודי מאוד מוגבל וסובל מפחד ואי אמון מצד הפלסטינים המותקפים שאינם מתלוננים. מה גם שהצבא והמשטרה פועלים בכוחות אדירים כדי להגן על המתנחלים. אנחנו מתנגדים לכל פעולה אלימה, וודאי לפגיעה באזרחים לא מעורבים, אבל מבינים שיש לנו אחריות חוקית, מוסרית ויהודית להפסיק את הפרת זכויות האדם השיטתית של הפלסטינים בשטחים.
כוכביות

אם מחברים את זה לחוסר התוחלת שבהפעלה אינסופית של כוח, שמייצרת כוח נגדי, ברור לנו שללא מהלך מדיני משמעותי והפסקת - או לפחות הקטנה דרמטית - של הכיבוש, אנחנו דנים את עצמנו ואת ילדינו להמשיך במעגל הזה, שבסוף יתפוצץ בפני כולנו באופן הרבה יותר רועש.
אבי דבושאבי דבושצילום: גדי קבלו

הטענה שהושמעה במשך שנים על ידי פרופ' ישעיהו ליבוביץ ואנשי שמאל אחרים, שלפיה הכיבוש יזלוג וישחית גם אותנו, היא טענה מעצבנת. אנחנו רוצים לסתום את האוזניים. אבל בחצי השנה האחרונה אנחנו רואים את נבואת הזעם הזו שוב מתממשת. השימוש במכת"זיות, בבואש, ברימוני הלם, במפגעי רעש, הקלות שבה נוהגים שוטרים במפגינים - כל אלה לא התחילו בקפלן ולא בבלפור. גם המוטיבציה האדירה של שמחה רוטמן ובצלאל סמוטריץ' להפיכה משטרית נולדו מחלומות הסיפוח והגירוש, שזקוקים להשתלטות על בית המשפט העליון.
אז מה בעצם אני מציע? איך מהלך כלכלי ומדיני יתקדם בלי רקטות על נתב"ג ולבנוניזציה של הגדה? התשובות נמצאות אצל הגורמים המקצועיים במשרד החוץ, במל"ל, בצבא ועוד. הכול מונח על שולחן ראש הממשלה והקבינט. מדובר בהאצת צעדים לשילוב כלכלי ושיקום תשתיות, בעיקר בעזה (זוכרים את תוכנית האי המלאכותי של ישראל כץ?). במקביל, יש לפעול לחיזוק הרשות הפלסטינית ולפינוי מאחזים לא חוקיים, שהם הבסיס לרוב הטרור היהודי בשטחים. אלה ייצרו תשתית אמיתית, באמצעות שיתופי פעולה אזוריים דוגמת פורום הנגב (שהוקם עם מדינות המפרץ, מצרים וירדן) ובינלאומיים, לחזרה לשולחן המו"מ ולניסיון למציאת פתרון. אומת הסטארט-אפ והציונות, המבוססות על אקטיביזם, ודאי מסוגלות ליותר יצירתיות בעיצוב עתידנו. אם נרצה.
  • אבי דבוש הוא ממייסדי "ארץ לכולם" ותנועת הפריפריות. מנכ"ל קול רבני לזכויות אדם ותלמיד רבנות ישראלית
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il