הסכם איראן תמיר הימן
(צילום: נויל האריס)

ראש אמ"ן לשעבר ומנהל המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) תמיר הימן התייחס הבוקר (שלישי) באולפן ynet להסכם הגרעין מול איראן, המתיחות הביטחונית באזור יהודה ושומרון, והסיכויים למערכה צבאית עם חיזבאללה: "מעט מאוד נותר על הפרק כדי לשכנע את איראן באמינות האיום הצבאי. צריך לחתום על הסכם כדי לבנות את היכולת שבאמת מאיימת על איראן". הוא התריע מהסלמה ביהודה ושומרון, ואמר כי מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה "מקווה שיושג הסכם בעניין הגז אותו יוכל להציג כהישג".
4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה יאיר לפיד בביקורו בבסיס נבטים
ראש הממשלה יאיר לפיד בביקורו בבסיס נבטים
"לא בטוח אם עוד הצגת יכולות תשכנע את האיראנים". לפיד בביקור בטייסת F-35
(צילום: קובי גדעון /לע"מ)
בנוגע לאפשרות החתימה על הסכם גרעין בין איראן למעצמות, אמר הימן כי הנושא לא על הפרק, "בוודאי לא עד בחירות אמצע הכהונה בארה"ב בחודש נובמבר". לדבריו, "המעצמות מודעות היטב לאופייה הנכלולי של איראן ולעובדה שהיא מתקדמת בפרויקט הגרעין שלה למרות השיחות. מה שכנראה הציב את אבן הנגף שמונעת את החתימה על ההסכם הוא עניין החקירות הפתוחות בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית. עושה רושם שכולם מרוצים מהדחייה הזו, אני מניח שאנחנו צריכים להיות קצת פחות מרוצים".
כנשאל על הוואקום שמייצר מצב זה, ללא חתימה על הסכם ותוך התקדמות איראנית בפרויקט, אמר הימן כי "האיראנים לא משתכנעים כנראה בעניין האיום הצבאי. אני לא יודע אם עוד נאום ועוד שיח ועוד הצגת יכולות זה מה שישכנע אותם. מה שנותר על הפרק - מעט מאוד. אפשר להפעיל קצת יותר לחץ כלכלי, לבנות כוח שיאפשר יכולות צבאיות מתקדמות, קונצנזוס בינלאומי על קו אדום בפרויקט האיראני שיחייב תקיפה". אותו כוח צבאי, אמר הימן, "הופך להיות אפקטיבי יותר עם הזמן. להערכתי, צריך לחתום על הסכם כדי לבנות את היכולת שבאמת מאיימת על איראן".
4 צפייה בגלריה
מתקני הגרעין בפורדו ונתנז
מתקני הגרעין בפורדו ונתנז
"ייתכן שאיראן תגרע מיכולותיה הגרעיניות". מתקני גרעין בפורדו ונתנז
(צילום: EPA)
עם זאת, הימן הסתייג מהקביעה כי הכוח הצבאי ייושם בנקודת זמן כלשהיא במרוצת השנים. "לו ייחתם הסכם, יש לאיראן אינטרסים לא לפרוץ לפצצה בגלל ההטבות הכלכליות. במאזן האיומים שיש על איראן, ייתכן שהיא תישאר באותו במצב ואפילו תגרע מהיכולות הגרעיניות. היא תשקם את הכלכלה שלה ותעצים את הנוכחות שלה במזרח התיכון, אבל מצב כזה הוא מצב שאנחנו יודעים להתמודד אתו". ראש אמ"ן לשעבר העריך כי "אם לא יהיה הסכם ואיראן תמשיך בקצב הנוכחי, ייתכן שלא תהיה ברירה ותגיע העת להפעיל את הכוח והיכולות האלה".
ביהודה ושומרון מתרבים הסימנים שהמצב שם על סף פיצוץ. "כן, אנחנו בדרך לסוג של סערה מושלמת: גם קרב הירושה העתיד לבוא על תפקידו של אבו מאזן וגם תפיסת היסוד של התהליך ההסדרי שאבו מאזן מייצר, תפיסה שלפי הנראטיב הכללי הפלסטיני כשלה לחלוטין. הדעיכה הזו של אבו מאזן, בנוסף לאלמנטים של שחיתויות וחולשת הרשות, מצטרף אל התחזקות של הג'יהאד האיסלמי והחמאס. ההטבות שהם קיבלו לאחר סבב האלימות הוכיחו לרחוב הפלסטיני שאחרי אלימות והתנגדות יש תמורה מסוימת, בשעה שהרשות הפלסטינית נותרה מחוץ לתמונה.
"כוח חדש שעולה, שהוא הכי מסוכן בעיני, זה כוח של צעירים דווקא מהפת"ח, לא הג'יהאד האיסלמי ולא החמאס, שמאוכזב מהמצב הקיים ומנסה לשפר את מצבו על ידי התנגדות אלימה, וזה רץ ברשתות החברתיות. כל הגורמים הללו מייצרים אווירה נפיצה ביותר שכל טריגר קטן יכול להקפיץ אותה".
4 צפייה בגלריה
אבו מאזן
אבו מאזן
"אינתיפאדה שלישית - בשילוב קרב הירושה". אבו מאזן
(צילום: gettyimages)
אפשר לדבר במונחים של אינתיפאדה שלישית או לפחות הסלמה בניסיונות לפגוע בישראלים כבר לפני חגי תשרי? "אינתיפאדה שלישית - התקוממות עממית רחבה ואלימה - עלולה להיות תסריט מאוד סביר, אבל עוד לא. זה יבוא בשילוב קרב הירושה, ועל כך צריך כבר עכשיו להתריע ולהתכונן לכך. מה שאנחנו רואים כרגע זה את גילויי ההתנפצות של המתח הרב שנמצא מתחת לפני השטח. אסור לנו לחשוב שהבעיה נמצאת רק במקום אחד ביהודה ושומרון - אנחנו תמיד מחפשים נקודה אחת שאם נתקוף אותה נכריע את העניין, אבל המצב ביהודה ושומרון הוא לא כזה. אין מרכז כובד, ואין בירת טרור. יש כמה בירות טרור.
"דווקא ההצטיינות הטקטית, והעובדה שאני סומך על כוחות הביטחון והמודיעין שיצליחו להכיל את האירוע הזה בתוך יהודה ושומרון, היא מה שמשחררת את הדרג המדיני מהדבר החשוב ביותר - קביעת החזון, הגדרת הדרך, והגדרת הדרך להגיע אל החזון הזה".
4 צפייה בגלריה
אסדת הגז כריש
אסדת הגז כריש
"בטחונו העצמי של נסראללה גובר". אסדת הגז כריש
(צילום: אנרגי'אן)
אנחנו שומעים מסרים ברורים מהדרג הפיקודי הבכיר ביותר, וגם של גורמים עלומים במערכת הבטחון שמתווכים מסרים לנסראללה. למה יש הצפה כזו במסרים בתקופה האחרונה? יש חשש באמת שנסראללה שכח מה שקרה ב-2006? "נסראללה לא שכח, אבל בטחונו העצמי גובר עקב תהליכי בניין כוח נרחבים שהוא השלים עד לאחרונה. נסראללה והחיזבאללה נמצאים במערכה תודעתית שנועדה לצרכי פנים בלבנון, הוא יודע שהוא הולך על הסף. המסר שלו הוא: 'אני דואג למשבר האנרגיה ולמשבר הכלכלי בלבנון על ידי איום על ישראל והקפדה על זכויותינו בגז במזרח הים התיכון, ואני מוכן ללכת העניין הזה עד הסוף', כלומר עד למערכה צבאית.
"הוא מקווה שיושג הסכם כלשהו וסוג של פשרה שהוא יוכל להציג כהישג שלו, כך שהוא יצר את האיום והוא השיג את ההישג. יש כאן פוטנציאל להסלמה, משום שהוא באמת מתכוון ללכת כנראה עד להפגנת היכולות, ומשם אנחנו יכולים להימצא במצב נפיץ מאוד של הסלמה".