חירט וילדרס, מנהיג "המפלגה למען החירות", התייחס הלילה (בין ראשון לשני) לדברי נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, שאיים בפלישה לשטח ישראל, וצייץ בחשבון ה-X שלו (לשעבר טוויטר): "ארדואן מאיים לפלוש לישראל, הבחור הזה מטורף לחלוטין. צריך להעיף את טורקיה מנאט"ו".
ארדואן מאיים: "כמו שנכנסו לקרבאך וללוב - נעשה אותו דבר לישראל"
(מתוך X)

כאמור, ארדואן, עלה מדרגה אמש באיומיו על ישראל - כשאמר דברים המתפרשים כאיום בפלישה לשטחה. "כפי שנכנסנו לקרבאך וללוב, נעשה את אותו הדבר לישראל", אמר הנשיא הטורקי במפגש פוליטי של הארגון המחוזי של מפלגת הצדק והפיתוח בריזה שבצפון ארצו.
ארדואן כיוון בדבריו לנגורנו קרבאך ולסכסוך בין אזרבייג'ן לארמניה. האזרים, נזכיר, הצליחו להשתלט מחדש על חבל הארץ בסיוע נשק ישראלי וטורקי - ובהמשך, לאחר המלחמה, שלחה טורקיה כוחות סיור לאזור. עם זאת, כוחות טורקיים לא התערבו ישירות במלחמה עצמה. בלוב, לעומת זאת, הכוחות הטורקיים אכן התערבו צבאית במלחמת האזרחים: בשנת 2020, טורקיה שלחה אנשי צבא למדינה, בתמיכת ממשלת ההסכמה הלאומית שהוכרה על-ידי האו"ם.
2 צפייה בגלריה
חירט וילדס חרט וילדרס הולנד
חירט וילדס חרט וילדרס הולנד
חירט וילדס
(צילום: REUTERS/Piroschka van de Wouw)
"אנחנו נעשה להם את אותו הדבר, אין שום סיבה שלא נוכל לעשות את זה", אמר ארדואן, שארצו חברה בברית נאט"ו. "אנחנו רק צריכים להיות חזקים כדי שנוכל לקחת חלק בשלבים האלה. עלינו להיות מאוד חזקים כדי שישראל לא תוכל לעשות את זה לפלסטין".
גם משרד החוץ הטורקי פרסם הלילה דברים חריפים נגד נתניהו. "הסוף של רוצח העם היטלר יהיה אותו הסוף של רוצח העם נתניהו", נכתב בהודעה של משרד החוץ באנקרה. "בדיוק כמו שרוצחי העם הנאצים הועמדו לדין, כך יהיה עם אלה שמנסים להשמיד את הפלסטינים. האנושות תעמוד לצד הפלסטינים, לא תצליחו להשמיד אותם".
בתגובה לדברי ארדואן איים שר החוץ ישראל כ"ץ: "ארדואן הולך בדרכו של סדאם חוסיין ומאיים לתקוף את ישראל. רק שיזכור מה קרה שם ואיך זה הסתיים". לדברים, שפרסם ברשת X, צירף כ"ץ תמונה של הנשיא הטורקי - לצד תמונה של סדאם חוסיין המזוקן, אחרי שנתפס על-ידי האמריקנים.
ראש האופוזיציה יאיר לפיד תקף גם הוא את ארדואן: "הוא שוב מתפרץ ומשתולל, ומהווה סכנה למזרח התיכון. על העולם - ובמיוחד חברות נאט"ו - לגנות בחריפות את איומיו המקוממים נגד ישראל ולאלץ אותו להפסיק את תמיכתו בחמאס. לא נסכים לאיומים של וואנאבי-דיקטטור".
2 צפייה בגלריה
הולנד בחירות חירט וילדרס חרט וילדרס אחרי פרסום המדגמים ניצחון
הולנד בחירות חירט וילדרס חרט וילדרס אחרי פרסום המדגמים ניצחון
ידוע ברחבי העולם בעמדות קיצוניות נגד מהגרים ומוסלמים. וילדרס
(צילום: Remko de Waal/ANP/AFP)
וילדרס, שידוע ברחבי העולם בעמדות קיצוניות נגד מהגרים ומוסלמים, דהר בחודש נובמבר לניצחון בבחירות. מפלגתו זכתה ב-23% מהקולות וב-37 מושבים בפרלמנט. במהלך הקמפיין טען וילדרס כי מבקשי המקלט הרבים שמגיעים להולנד הם הסיבה למחסור בדירות, והתייחס גם ליוקר המחיה בהולנד ולעומסים במערכת הבריאות במדינה.
עוינותו של וילדרס לאיסלאם באה בד בבד עם תמיכה נחרצת בישראל. בין השאר הצהיר בעבר כי ירדן היא המדינה הפלסטינית, וכי שינוי שמה ל"פלסטין" ישים קץ לסכסוך במזרח התיכון וייתן לפלסטינים בית לאומי. בכתבת פרופיל שפורסמה עליו ב-CNN ב-2017 נכתב כי את עמדותיו נגד האיסלאם גיבש כנראה במסעותיו במזרח התיכון בתחילת שנות ה-80, אז טייל בסוריה, באיראן ובמצרים, והתנדב במשך שנה במושב תומר בישראל, שם עבד בגידול ירקות וענבים.