לאחר שנתיים של קורונה, שבמהלכן בוטלו מסעות השורשים של בני הנוער לפולין, המשלחות חודשו וקבוצות ראשונות יצאו בתחילת חודש אפריל. עם זאת, אתמול (שלישי) הודיע משרד החינוך כי משלחות הקיץ בוטלו פעם נוספת, וציין כי ההורים יחויבו לשלם דמי ביטול, שעשויים להגיע גם עד אלף שקלים לתלמיד. בתגובה, הנהגת ההורים הארצית תובעת לפטור את הורי התלמידים מהקנסות, בטענה כי הקפאת המסעות היא מחדל של משרד החינוך.
הביטול הוכרז על רקע חילוקי דעות עם ממשלת פולין בכל הנוגע לאבטחת המשלחות. מנכ"לית משרד החינוך, דלית שטאובר, ציינה במכתב שנשלח למוסדות הלימוד כי המשרד פעל רבות כדי לקיים את יציאת המשלחות לפולין, אך הביטול לנוכח "סוגיות שאינן תלויות במשרד, ושלא נמצא להן פתרון". הן הורים והן מחנכים זועמים על התנהלות המשרד, שלטענתם לא דאג להסדיר את אישורי האבטחה מבעוד מועד, וכן לנוכח העובדה כי המשלחות לפולין נקבעו מראש בתאריך במרחק 40 ימים לפחות, טווח שמאפשר את ביטול המשלחת ללא תשלום קנס כספי.
2 צפייה בגלריה
משלחת לפולין
משלחת לפולין
"אכזבה גדולה, חלק מהתלמידים עבדו כדי לחסוך כסף למסע"
(צילום: משה מילנר)
סגנית יו"ר הנהגת ההורים הארצית, עורכת הדין אודליה שינדרוף, מתחה ביקורת על התנהלות משרד החינוך, ודרשה לפטור את ההורים מדמי הביטול, או לפצותם. "כסף ההורים אינו הפקר. במרץ האחרון שרת החינוך יפעת שאשא ביטון הכריזה בחגיגיות על החזרת המשלחות, ושלחה את מנהלי בית הספר לארגן אותן בחופזה. אם במשרדה ידעו על מחלוקת לא פתורה עם פולין, היה עליהם להודיע על כך כבר לפני חודשים", אמרה שינדרוף. "התנהלותם גרמה לבלבול, אכזבה והפסד כספי להורים", הוסיפה.
אחד מהורי התלמידים שמשלחתם בוטלה, אסף שור מירושלים, סיפר כי בתו התאכזבה מהביטול, ואמר כי משרד החינוך מתנער מאחריות. "החוזה נעשה בין ההורים לבין חברות הנסיעות", הסביר, "תשלום דמי ביטול מעוגן בחוזה במקרה של סיבה רפואית או ביטחונית, אך במקרה זה משרד החינוך הוא שביטל את המסעות, ועדיין האחריות לדמי הביטול מוטלת עלינו". שור ציין גם את הפגיעה באותם תלמידים שעבדו בעבודות שונות כדי לחסוך כסף עבור מימון המסע. "ציפיתי לאחריות ערכית וציבורית ממשרד החינוך, אבל זה לא קורה. זה מאכזב ולא ראוי", אמר שור.
2 צפייה בגלריה
תלמידי כיתה יב' במסע לפולין
תלמידי כיתה יב' במסע לפולין
"התחושה קשה, הערך החינוכי של המשלחות גדול מאוד"
(צילום: גיורא סמולנסקי )
אם לתלמידה נוספת, רחל גאון ממושב בית הגדי בנגב, התרעמה גם היא על התנהלות המשרד, שמתנהג לדבריה כמו "ילד שסרח וברח". רחל אמרה כי "המסעות בוטלו בעקבות החלטות של משרד ממשלתי אחר - משרד החוץ - ובמקום שחברות הנסיעות יתבעו פיצויים ממשרד החינוך, נוח להם לגלגל את זה לחולייה הכי החלשה בשרשרת: ההורים". עם זאת, רחל ציינה כי "עדיין לא מאוחר מדי לתקן את המעוות. משרד החינוך יכול לקרוא לחברות הנסיעות להחזיר את כספי המסע ששולמו, לשפות אותן, ולפתור את ההורים מההתעסקות המיותרת הזו".
מנהל תיכון אמי"ת בר-אילן ברמת גן, תומר שופר, שאמור היה לצאת לפולין בקיץ עם תלמידי כיתה י"ב בבית ספרו, תיאר את ביטול המסע כ"מכה כואבת מאוד" במישור החינוכי. "התחושה קשה כי לצד ההכנה והציפיות של התלמידים לקראת המסע, הערך החינוכי של המשלחות הוא גדול מאוד. זו חוויה חינוכית ייחודית שאין לה תחליף", סיפר שופר. "אני מקווה מאוד שתימצא הדרך לפתור את חילוקי הדעות עם פולין, כדי שמשלחות יוכלו לצאת כבר בשנה הבאה", הוסיף.
ראש מכון שואה ואמונה "שם עולם", הרב אברהם קריגר, הגיב לביטול המשלחות וציין כי "המסעות לפולין הם מפעל חינוכי חשוב מאוד, אנו מקווים כי ייעשה כל מאמץ כדי לאפשר להם להתקיים".
ממשרד החינוך נמסר כי בתי הספר הונחו להיערך לתרחיש שבו המסעות יבוטלו, וצוין כי הנחיה זו עוגנה במכרזים, בקול קורא שיצא לבתי הספר ובאישורי ההורים. עוד נמסר כי בתי הספר נדרשו להנגיש להורים את המידע הנוגע למקרים של ביטול, עם עלויות הקנסות האפשריים. "במקרה הנוכחי, הוצאנו מכתב למנהלי בתי הספר לפני כשבועיים, בנוגע לעדכון ההורים בדבר האפשרות של ביטול המסעות. חשוב לציין כי הביטול נובע מגורמים שאינם תלויים במשרד החינוך".