כוכבי בזירת ההיתקלות, גנץ בסיור בגדר
(צילום: דובר צה''ל, ניקול לסקבי, משרד הביטחון)

מתיחות ביהודה ושומרון לקראת חגי תשרי. ההיתקלות הקטלנית אתמול (בין שלישי לרביעי), שבה נהרג סגן מפקד סיירת הנח"ל, רב-סרן בר פלח ז"ל, הצטרפה לרצף פיגועים וניסיונות פיגועים - כעשרה במספר - שאירעו בשבועיים האחרונים בגזרה.
בימים הקרובים צפויה הדריכות של צה"ל באזור להגיע לשיא מחשש שהצלחת הפיגוע אתמול מהזווית הפלסטינית תעודד מחבלים פוטנציאליים נוספים לבצע פעולות דומות. עם זאת, חרף הביקורת על כך שהלוחמים נאלצו להתקרב למחבלים מכיוון שלא זוהו כחמושים, לא צפוי שינוי בהוראות הפתיחה באש.
5 צפייה בגלריה
הלווייתו של רב סרן בר פלח ז''ל
הלווייתו של רב סרן בר פלח ז''ל
בצה"ל ממשיכים לתחקר. אמו של בר פלח, דליה, מצדיעה בהלווייתו
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
תיעוד מפעילות הכוחות
תיעוד מפעילות הכוחות
היערכות "שובר גלים" תימשך. כוח צה"ל בג'נין, החודש
(צילום: דובר צה"ל)
בצה"ל, יצוין, לא מזהים קשר ארגוני מאחורי חוליות המפגעים או המחבלים הבודדים האחרונים, זולת ההשראה המדבקת שהזינה את החוליות המקומיות ודחיפה מורלית ומסיתה מצד חמאס. כך או כך, ההחלטה על תגבור הכוחות בחגי תשרי, תקופה מתוחה מבחינה ביטחונית בכל שנה, תתקבל בהתאם להערכת מצב בצה"ל בשבוע הקרוב.
כבר אתמול פעלו כמה גדודי תגבור בקו התפר כדי למנוע הסתננות פלסטינים לעומק ישראל בעקבות הפיגועים הקשים ברחבי הארץ בגל הטרור השנה. המהלך כונה בשם "היערכות שובר גלים", כחלק מהמבצע שהחל אז - ונמשך עד היום - ללכידת מחבלים ומפגעים פוטנציאליים בעיקר באזור ג'נין ובשכם.
לפני כחודשיים שקלו בצה"ל בחיוב לסיים את ההיערכות שהחלה בעקבות אותו גל טרור, אך בתום דיונים נוספים ובדחיפת אוגדת איו"ש הוחלט להשאיר במקומם את הכוחות שפרוסים במוקדים שונים לאורך מאות קילומטרים בקו התפר. המחיר שנגבה הוא כבד: גדודי מילואים נקראים לתעסוקות מבצעיות לצורך המשימה בעלות מיליוני שקלים, לצד גדודים סדירים שכתוצאה מכך נאלצים להתאמן פחות.
5 צפייה בגלריה
רס"ן בר פלח ז"ל
רס"ן בר פלח ז"ל
רס"ן בר פלח ז"ל
(באדיבות המשפחה )
שלב אחרי שלב: התקרית סמוך לגדר

מפקד אוגדת איו"ש, תת-אלוף אבי בלוט, אמר אתמול כי ההחלטה להשאיר את הכוחות בקו התפר הוכחה כ"קריטית וחשובה", אך יחד עם זאת ממשיכים בצה"ל לתחקר את ההיתקלות, שלמרות שלכוחות הייתה שליטה מלאה על האירוע מרגע זיהוי המחבלים בשעה 23:39 והאיגוף המפתיע של הלוחמים, הסתיימה בתוצאה טרגית של הרוג מהיתקלות שצה"ל יזם.
למרות הביקורת מצד גורמים בימין על "אוזלת יד" או "בלבול ללוחמים בשטח", הוראות הפתיחה באש, כאמור, לא צפויות להשתנות. סיורים ומארבים רבים בקו התפר מתנהלים בצד הישראלי של הגדר הישנה והחשופה, עם מגוון רגישויות כמו פלסטינים לא-חמושים, בהם גם ילדים ונשים שמנסים להסתנן לארץ מדי לילה לצורכי עבודה. באזור פועלים גם ערבים-ישראלים, שפועלים במרחב התפר כמבריחים. רק השבוע נורה אחד מהם למוות במהלך מנוסתו, בתקרית שנמצאת תחת חקירת מצ"ח.
(צילום: נדב אבס)

5 צפייה בגלריה
הלוחמים ששומרים בקו התפר
הלוחמים ששומרים בקו התפר
הלוחמים ששומרים בקו התפר
(צילום: נדב אבס)
במקרים אחרים זוהו רוכבי אופנועים דוהרים על ציר המערכת מול הלוחמים ההמומים, אך לצד אלו נרשמו בעת האחרונה גם שמונה תקריות לפחות שבהן נפתחה אש לעבר הכוחות שפועלים במרחב התפר. חלק מהמקרים הללו, לפי הצבא, אף כללו ירי מהצד הישראלי. בנוסף לכך, רק בחודש שעבר נהרג הלוחם נתן פיטוסי ז"ל, ששותפו לשמירה בקו התפר זיהה בשוגג כחמוש פלסטיני - וירה בו למוות.
בחודשים האחרונים נרשמו כמה שינויים והתאמות בהוראות הפתיחה באש: בשיא גל הטרור שבמהלכו מחבלים חצו את קו התפר כדי לפגע בעומק ישראל, הורשו הלוחמים לירות לעבר פלג גוף תחתון של משחיתי גדר גם אם אינם חמושים.
כפי שדווח ב-ynet, ועל רקע הרגיעה היחסית, הערכת מצב מחודשת וביקור נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, הוחלט לאחרונה על שינוי: מאז, במצב של זיהוי חשוד בגדר, כולל אם יחצה לישראל, הכוחות יבצעו נוהל מעצר חשוד שיסתיים בירי לאוויר בלבד. כך פעלו הלילה בתחילת האירוע הלוחמים והלוחמות מגדוד פיקוד העורף קדם, שמגן על קו התפר מצפון לג'נין, לאחר ששני החשודים זוהו שוכבים בין חממות סמוך לגדר, מבלי שחצו אותה.
הלווייתו של רס"ן בר פלח
(צילום: עידו ארז)

בינתיים, במערכת הביטחון מעבירים ביקורת קשה על הרשות הפלסטינית, כשהטענה היא שאיבדה את משילותה בכמה אזורים ביו"ש שבהם צומחים כעת ארגוני הטרור. העובדה כי אחד המחבלים שנהרגו בהיתקלות היה איש המודיעין המסכ"ל של הרשות הפלסטינית הוסיפה לביקורת הישראלית, וראש הממשלה יאיר לפיד ושר הביטחון בני גנץ קראו לה לערוך בדק בית - והבהירו שצה"ל ימשיך לפעול בכל מקום שבו הרשות לא תצליח לטפל.
גנץ, אגב, החליט לסגור את המעברים ג'למה וסאלם עד להודעה חדשה בעקבות הפיגוע, והודיע גם על עצירת היתרי הכניסה לישראל של תושבי הכפר דאן, לרבות לצורך תעסוקה בישראל. את המהלכים הללו ביצע על אף הדאגה בארה"ב מהמתיחות, ולמרות שעוזרת שר החוץ האמריקני לענייני המזרח התיכון, ברברה ליף, קראה להמשיך בצעדים שיובילו לשיפור המצב הכלכלי בגדה - שלדבריה יסייעו לשפר את המצב הביטחוני.
למרות הביקורת, במערכת הביטחון תמימי דעים שחיזוק הרשות הפלסטינית הוא יעד משותף לה ולישראל: בשביל הרשות, כדי שלא ייכנסו גורמי טרור וישתלטו על אזורים בגדה; ובמקביל עבור ישראל, שכן ללא המנגנונים הפלסטיניים המצב יהיה יותר מסובך. מעל כל אלה מרחף החשש מהיום שאחרי אבו מאזן, שבו צפוי קרב ירושה בין הפלגים השונים - שעלול להוביל גם לעלייה בטרור.
האלוף במיל' ניצן אלון אמר אתמול ל-ynet radio כי "אבו מאזן עלה לשלטון בנובמבר 2004, בתאריך שמסמל את דעיכת האינתפיאדה השנייה. בתקופתו התמסד תיאום ביטחוני מאוד הדוק, שתרם רבות לביטחון ישראל, אבל כעת הדבר הזה הולך ומתפוגג - בעיקר מכיוון שהרשות הפלסטינית לא מסוגלת למלא אותו התפקיד, כשהלגיטימציה שלה בקרב הפלסטינים הולכת ונחלשת". הוא הזהיר מפני תרחיש שבו הרשות תתפרק, מה שיוביל לכאוס של עליית "כוחות מקומיים" - או עליית חמאס.
פורסם לראשונה: 23:19, 14.09.22