פנטיהו בדיון קודם בבית המשפט, בינואר
(צילום: עידו ארז)

שמונה חודשים לאחר המשחק בנשק שהסתיים באסון, הושג הסדר טיעון עם החייל שפלט כדור: על פי עסקת הטיעון, טוראי בנימין פנטיהו (19) שפלט כדור שממנו נהרג רב"ט ברוך כברתה ז"ל, יישלח לשלוש שנות מאסר בפועל. מדובר בעונש חמור מאוד ביחס למקרים דומים בעבר. במסגרת עסקת הטיעון, שפרטיה הגיעו לידי ynet, פנטיהו הורשע היום (שני) בהמתה בקלות דעת ובשיבוש מהלכי משפט.
מלבד המאסר בפועל, על פנטיהו נגזר גם מאסר על תנאי ותשלום פיצוי למשפחתו של כברתה, ששולם להם מראש. פנטיהו הודה במסגרת הסדר הטיעון בעבירה העיקרית שבה הואשם תחילה, ויתר חלקי כתב האישום צומצמו. במקרים דומים בשנים האחרונות חיילים נשלחו לשנתיים-שנתיים וחצי מאסר - לעיתים גם בתום הליך הוכחות. "העונש המוסכם מחמיר ביחס לרמות הענישה הנהוגות, משקף את החומרה של המקרה, ונועד למנוע אסונות עתידיים מסוג זה", נמסר מהתביעה הצבאית.
1 צפייה בגלריה
רב-טוראי ברוך כברתה ז"ל
רב-טוראי ברוך כברתה ז"ל
פנטיהו (ימין) בבית המשפט ורב"ט כברתה
(צילום: דובר צה''ל, יאיר שגיא )
הסדר הטיעון יובא בימים הקרובים לאישור בית הדין הצבאי, שימסור את גזר הדין ב-30 באוגוסט, ולאחר מכן יחל פנטיהו לרצות את עונשו.
התביעה הצבאית טענה כי באסון שהתרחש בלילה שבין 2 ל-3 בינואר השנה, פנטיהו נכנס לחדר המגורים של לוחמי גדוד המעברים "ארז" של חיל המשטרה הצבאית במחנה ענתות שליד ירושלים, ולקח נשק של חייל אחר, שבו מחסנית שהכילה כדורים. "הוא הבחין בכך שהנצרה במצב "בודדת", וביצע פעולות שונות בנשק באופן שהביא לגריפת כדור לבית הבליעה - ולירי שפגע בכברתה וגרם למותו", נכתב באישום. התביעה הצבאית הוסיפה כי פנטיהו ניסה לטשטש ראיות ולשכנע את חבריו שנכחו בחדר בזמן האירוע למסור גרסה אחרת למה שאירע, בזמן שכברתה היה פצוע באורח אנוש.
כברתה בן ה-19, תושב פתח תקווה, נפטר מפצעיו והותיר אחריו הורים ושישה אחים. פנטיהו טען בחקירתו כי לא שיחק בנשק וכי האסון התרחש בשעה שניסה לתפעל תקלה בטיחותית.
האסון בגדוד ארז אירע על רקע רצף של תקריות בטיחות חמורות במשחקים בנשק ביחידה. ב-ynet נחשף אז כי לא מדובר באירוע מקרי בגדוד, שכן בשנה שעברה אירעו כמה תקריות דומות בשל פליטות כדור ומשחקים בנשק, ברצף מסוכן שלא נבלם על ידי קציני היחידה.
אל"מ (במיל') עודד סבוראי ורס"ן מאי ארבל מהסניגוריה הצבאית מסרו: "היום הסתיים משפטו של החייל, שגרם בשוגג ובאופן טרגי למותו של חברו הטוב. החייל נטל אחריות מלאה על מעשיו באירוע, לאחר שבמסגרת הליך גישור, הפרקליטות הצבאית השתכנעה בכך שהוא לא שיחק בנשק כפי שחשדו מלכתחילה.
"בכתב האישום המתוקן שבו הודה החייל הובהר במפורש, שהוא חשש שהנשק, במצב שבו היה, מסכן את יושבי החדר והוא פעל בקלות דעת כשתיפעל את הנשק דווקא כדי להציל חיים, לנוכח הסכנה שחש. החייל היה עושה הכול כדי להשיב את הגלגל לאחור, אילו היה הדבר אפשרי. הטרגדיה היא שדווקא כשניסה להציל חיים, נטל הנאשם את חייו של חברו הטוב".